بررسی روش کف سازی و زیر سازی پارکینگ

کف سازی یکی از کارهای تخصصی است به ویژه وقتی قرار است محل عبور و مرور وسایل سنگینی مانند خودرو باشد. یکی از این اماکن، پارکینگ‌ها هستند. بنابراین روش کف سازی پارکینگ مهم است. ما در این مقاله سعی داریم درباره همین موضوع یعنی نحوه کف سازی پارکینگ توضیح دهیم، سعی می‌کنیم تمام آنچه نیاز است بدانید را بگوییم؛ اما نکته مهم در روش زیرسازی پارکینگ استفاده از تجهیزات استاندارد است که در این مطلب بدان پرداختیم.

پیش درآمدی درباره اهمیت روش کف سازی پارکینگ

امروزه جمعیت در شهرهای بزرگ بسیار افزایش پیدا کرده که این موضوع سبب نیاز به ساخت ساختمان‌های بزرگ، برج‌ها، هتل‌ها و… شده است. این ساختمان‌ها جمعیت بسیاری را به خود جذب می‌کند و این جمعیت نیاز به فضایی برای پارک کردن خودروی خود دارند. این خودروها نمی‌توانند در خیابان‌ها یا در مقابل بیمارستان‌ها که از مناطق بسیار پر رفت و آمد به شمار می‌آیند بایستند. از همین رو وجود پارکینگ‌های بزرگ در این ساختمان‌ها ضرورت می‌یابد.

این پارکینگ‌ها باید به خوبی کف سازی شده باشند؛ در غیر این صورت کف پارکینگ به سرعت آسیب می‌بیند و به طور مداوم به تعمیر نیاز خواهد داشت؛ بنابراین کف سازی پارکینگ اهمیت بسیاری دارد.

آموزش روش کف سازی پارکینگ

کف سازی پارکینگ چیست؟

یکی از مسائل مهم در زمینه ساختمان سازی، کف سازی است. همان‌طور که می‌دانید، پس از اینکه یک دیوار ساخته می‌شود، بر روی آن لایه‌ای نازک به منظور تسطیح قرار می‌گیرد. این فرایند برای کف و سقف هم انجام می‌شود. به فرایند ایجاد یک لایه تسطیح کننده بر روی کف پارکینگ، کف سازی می‌گویند. با اجرای این کار دوام کف بالا می‌رود و زیبایی آن بیشتر می‌شود.

در پروژه‌های ساختمان سازی، یکی از مقوله‌هایی که جلب توجه می‌کند، کف سازی پارکینگ است. کف پارکینگ برای همگان قابل رویت است و در صورتی که به خوبی صورت نگیرد، مجریان پروژه اعتبار خود را از دست می‌دهند. از طرفی اگر کف پارکینگ خسارت ببیند و برای رفت و آمد خودروها مناسب نباشد، ساختمان کارایی خود را از دست می‌دهد. این موضوع موجب وارد آمدن خسارات مالی بیشتر به مالکان سازه می‌شود. نحوه کف سازی پارکینگ شامل سه روش کلی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع روش زیر سازی پارکینگ چیست؟

کف سازی پارکینگ به چند روش مختلف صورت می‌پذیرد که می‌توان آن‌ها را در سه گروه کلی طبقه بندی کرد. هر یک از این دسته‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که تنها به خود آن‌ها اختصاص دارد. در ادامه این دسته‌ها معرفی و به تفصیل توضیح داده خواهند شد.

نحوه کف سازی پارکینگ با استفاده از بتن سخت

نحوه کف سازی پارکینگ با بتن سخت

همانطور که می‌دانید انواع بتن شامل موارد مختلفی است، اگر پارکینگی امکان بتن ریزی دارد، کف سازی آن با استفاده از این روش می‌تواند صورت بگیرد؛ اما اگر این امکان وجود ندارد، نباید از روش بتن سخت استفاده کرد. دلیل آن هم این است که برای اجرای این روش می‌بایست ابزارهای مخصوص ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار گیرند و بتن سخت بر روی بتن تازه پودر شده ریخته شود. با استفاده از این ابزارها در هر روز حداقل 500 متر مربع کف سازی انجام می‌شود؛ بدین صورت عملیات کف سازی بزرگ‌ترین پارکینگ‌ها را می‌توان در مدت زمان کوتاهی به پایان رساند.

در حین انجام این پروژه، تمام علائم لازم جهت هدایت خودروها در پارکینگ از جمله هشدار، خط کشی‌ها، علائم راهنما و… بر روی بتن پیاده می‌شود.

بدین صورت پس از پایان پروژه نیازی به نصب تابلو، شماره‌گذاری، خط کشی و… نخواهد بود. از دیگر مزایا بتن سخت می‌توان به یک دست کردن کف پارکینگ اشاره کرد.

علاوه بر این با استفاده از این روش که از پیشرفته‌ترین متدها است، کف پارکینگ بسیار محکم و تحمل فشارش بالا خواهد بود و در برابر سایش مقاومت خوبی از خود نشان خواهد داد.

ابزارهای مورد نیاز در روش کف سازی پارکینگ

هر کاری ابزاری نیاز دارد، ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم که بدون ابزار درست و حسابی، کُمیتِ کار کف سازی پارکینگ می‌لنگد. پس همینجا باید به ابزارهای مورد نیاز اشاره کرد:

1- موتور ویبراتور و شیلنگ ویبراتور برای کف سازی پارکینگ

وقتی صحبت از بتن است، پای موتور ویبراتور و شیلنگ ویبراتور هم به میان می‌آید. اگر نمی‌دانید این دو ابزار چیست، روی دوتا لینکی که در ادامه قرار دادیم کلیک کنید.

(لینک اول: شیلنگ ویبراتور چیست – لینک دوم: موتور ویبراتور چیست)

این دو دستگاه کاری شبیه همزن برقی برای درست کردن شیر موز را انجام می‌دهد البته با طعم بتن! یعنی وقتی بتن ریزی می‌کنید، برخی جاها بتن نرفته، با این دو دستگاه، سوراخ-سمبه‌های کف شما از بتن پر شده و علاوه بر آن، هوای داخل بتن هم بیرون می‌آید که در استحکام بتن موثر است. یکی از دلایل اصلی ترک در بتن همین عدم استفاده از این دو دستگاه است.

اگر می‌خواهید درباره نکات مهم این دو دستگاه نیز مطالعه داشته باشید، حتما مقالات زیر را بخوانید:

2- استفاده از ماله پروانه ای و شمشه ماله در کف سازی پارکینگ

بعد از بتن ریزی کف پارکینگ، یک لایه بیرونی که در واقع نمای بیرون پارکینگ است وجود دارد، این لایه هم بتنی است؛ برای اینکه این سطح کاملا صاف و یکدست باشد فکر می‌کنید چه باید کرد؟ قطعا با ماله دستی نمی‌توان یک پارکینگ را کف سازی کرد.

ابزارهای تخصصی این کار دو چیز است:

  1. ماله پروانه ای یا ماله موتوری
  2. شمشه ماله موتوری

ماله پروانه ای بیشتر برای فشرده کرده سطح بتن، بیرون بردن هوای سطحی و صیقلی کردن سطح بتن است. اما شمشه ماله موتوری برای تراز کردن بتن و صاف کردن آن است.

ما در این مقاله درباره این دو دستگاه بیشتر توضیح نمی‌دهیم، اگر تمایل به مطالعه در این زمینه دارید، دو لینک زیر می‌تواند منابع خوبی برای شما باشد:

(لینک اول: ماله پروانه ای چیست – لینک دوم: راهنمای خرید شمشه ماله موتوری)

کف‌پوش اپوکسی پارکینگی

مطمئنا تا به حال با پارکینگ‌هایی مواجه شده‌اید که پر از لکه روغن و بنزین و اثر باقی مانده از لاستیک‌های ماشین‌ها هستند. معمولا همه پارکینگ‌های قدیمی با این مشکل مواجه بودند و به مرور زمان ظاهر کثیفی به خود گرفتند. برای آنکه این مشکل پارکینگ‌ها حل شود، روش‌های جدیدتری برای کف سازی ابتداع شد و مورد اجرا قرار گرفت. یکی از این روش‌ها، استفاده از کف‌پوش اپوکسی پارکینگی است.

این نوع کف سازی نسبت به کف سازی نوع بتنی از چند مزیت برخوردار است. این مزیت‌ها شامل ضد آب بودن کف‌پوش، شستشو و نظافت راحت آن، جذب نکردن آلودگی، بنزین، روغن و… علاوه بر این به دلیل وجود مواد مخصوص در این نوع کف‌پوش، نور فضای پارکینگ را بیشتر می‌کند که نتیجه آن روشن کردن لامپ‌های کمتر است. جالب است بدانید کف‌پوش‌های اپوکسی از تنوع رنگ بسیار زیادی که حدود 400 مورد می‌شود، برخوردارند.

برای تولید این نوع کف‌پوش از رنگ و سیلر و مواد مشابه استفاده می‌شود که به شکل چسب درآمده و می‌تواند کاملا به کف پارکینگ بچسبد. بسیاری از مالکان ساختمان‌های تجاری، هتل‌ها و… ترجیح می‌دهند از این نوع کف‌پوش برای کف سازی پارکینگ خود استفاده کنند. دلیل آن هم این است که می‌توان هنگام چسباندن این کف‌پوش، می‌توان آرم و لوگوی شرکت را نیز به کار برد تا نشانه تعلق داشتن پارکینگ به آن سازه باشد و در ضمیر ناخودآگاه مراجعان ثبت شود.

کف‌پوش پلی پورتان پارکینگی

دسته بعدی از روش کف سازی پارکینگ، استفاده از کف‌پوش پلی پورتان پارکینگی است که شامل تمام مزیت‌های کف‌پوش اپوکسی است. البته تفاوتی نیز میان آن‌ها وجود دارد که این تفاوت امکان استفاده از این نوع کف‌پوش در پارکینگ‌های روباز است. دلیلی که موجب می‌شود این کف‌پوش برای این نوع فضاها مناسب باشد، وجود الاستسیته بیشتر در آن و مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید است؛ بنابراین دوام بالایی دارد و به زودی آسیب نمی‌بیند.

همین مزایا باعث شده هزینه کف سازی با استفاده از این مدل کف‌پوش نسبت به دیگر انواع آن بیشتر باشد. طبیعتا کسانی از این مدل کف سازی استفاده می‌کنند که مالک سازه‌های بسیار لوکس مانند هتل، رستوران‌ها و برج‌ها گران قیمت باشند.

نحوه کف سازی پارکینگ و مراحلی که مهم هستند

برای اجرای کامل پروژه کف سازی، باید چند مرحله به اجرا برسد. این مراحل 3 بخش و شامل زیر سازی، تسطیح و روسازی یا سنگ فرش می‌شود. مرحله زیر سازی نیز به دو بخش مجزا تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح کامل این مراحل می‌پردازیم.

زیر سازی

نخستین مرحله از مراحل کف سازی، زیر سازی است که برای جلوگیری از نشست مواد به اجرا می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید از زیر سطوح زمین تاسیساتی همچون لوله‌های فاضلاب عبور می‌کنند که باید از آن‌ها محافظت شود که این مورد در بخش روش زیرسازی پارکینگ قرار می‌گیرد. مراحل زیر سازی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند:

• متراکم کردن خاک (اگر سطح خاکی است) با استفاده از کوبیدن کف
• ماهیچه کشی: منظور از ماهیچه کشی در روش زیرسازی پارکینگ، پوشاندن تاسیسات با ملات سیمان برای محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌ها است.

تسطیح

برای تراز بندی سطوح، مرحله تسطیح اجرا می‌شود؛ به عنوان مثال اگر در فضایی ممکن است آب جاری شود، باید سطح را طوری تراز بندی شیب پارکینگ طوری صورت گیرد که آب به آبروها هدایت شود. برای اجرای این مرحله برای کف فونداسیون از بتن مِگر استفاده می‌شود. در صورتی که مالک بخواهد از نفوذ آب به سطوح زیرین جلوگیری شود، در این مرحله یا مرحله بعد می‌توان با استفاده از قیر و گونی یا ایزوگام، عایق کاری را انجام داد.

روسازی یا سنگ فرش کردن

نتیجه مطلوب اجرای این مرحله وابسته به درست اجرا شدن مراحل قبل و مهارت کارگران است. در مرحله روسازی از ریسمان کشی استفاده می‌کنند و سنگ فرش‌ها با هم تراز با هم به اجرا می‌رسانند. عبور از روی سنگ فش‌ها تا زمانی که ملات‌زیر آن خود را بگیرد، ممنوع است. تکه کردن سنگ فرش‌ها، اجرای آن‌ها در حاشیه فضا و… نیاز به سلیقه و دقت دارد. استقامت و ضخامت بالای سنگ فرش‌ها بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا ضخیم و کوچک بودن سنگ‌ها از احتمال ترک خوردنشان را کاهش می‌دهد.

متریال مناسب برای کف سازی و زیر سازی پارکینگ

برای اجرای مراحلی که برای کف سازی و زیر سازی گفته شد، انواع مصالح و متریال‌ها وجود دارد. این مصالح تعیین کننده دوام و ماندگاری کف پارکینگ است؛ از همین رو باکیفیت بودن آن‌ها ضرورت دارد. در ادامه به معرفی مصالح و متریال مورد نیاز در این پروژه می‌پردازیم.

  1. سیمان: سیمان یا بتن از رایج‌ترین مصالح مناسب برای کف سازی و زیر سازی پارکینگ است. قیمت پایین و در عین حال کیفیت مناسب این نوع متریال از مزیت‌های آن به شمار می‌آید. با این حال ظاهر آن چندان جالب نیست و ممکن است سلیقه بسیاری از افراد نباشد.
  2. آجر: استفاده از آجرها، روش دیگری از چندین روش کف سازی پارکینگ بوده که کاربرد آن بسیار گسترده است. البته این نوع کف سازی برای ساختمان‌ها مسکونی مناسب نیست؛ بلکه کف محوطه‌هایی که اهمیت کم‌تری دارند با استفاده از آن پوشانده می‌شود.
  3. سنگ‌فرش‌ها: سنگ فرش می‌تواند با استفاده از انواع سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی صورت گیرد. در این روش سنگ‌ها برای لایه بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به صورت جدا از هم بر روی کف پارکینگ قرار می‌گیرند.
  4. مرمر: سنگ مرمر حاصل تحت فشار قرار گرفتن، حرارت بالا دیدن و تغییر کردن سنگ‌های کربناته هستند. این نوع متریال قیمت بالایی دارد و از مصالح لوکس به حساب می‌آید. طرح و رنگ سنگ‌های مرمر متنوع و بسیار جذاب است.
  5. سرامیک: سرامیک جزو محبوب‌ترین مصالحی است که برای کف سازی پارکینگ به کار می‌رود. این نوع متریال حاصل ترکیب رس و آب است و می‌تواند در برابر فشار بالا مقاومت کند.
  6. موزاییک: کارخانه‌ها مواد دانه‌ای همچون شیشه و سنگ را با مواد چسبنده ترکیب می‌کنند و متریالی که به دست می‌آید، موزاییک است. طرح و رنگ این نوع متریال نیز تنوع بسیاری دارد.
  7. آسفالت: این ماده از نفت خام تولید می‌شود و از مواد بسیار چگال است. آسفالتی که برای کف سازی استفاده می‌شود معمولا با دانه‌های ماسه ترکیب شده‌اند و نسبت ترکیب آن‌ها ۱ به ۲ است.

نکات مهم در کف سازی پارکینگ

اهمیت پارکینگ و کف سازی آن مشخص شد؛ با توجه به این موضوع باید در اجرای این پروژه نهایت دقت را داشت تا بهترین نتیجه حاصل شود. در زمینه نحوه کف سازی پارکینگ نکاتی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

  • اندازه گیری دقیق فضا پیش از اجرای مراحل کف سازی
  • انتخاب کف‌پوش‌هایی با شکل هندسی مناسب
  • توجه و پیش بینی تمهیدات هنگام اجرای روسازی و سنگ فرش در سطوح شیب‌دار
  • استفاده از دوغاب بر روی کف‌پوش که با ملات پودر سنگ ساخته می‌شود
  • اجرای عملیات ساب زنی جهت تسطیح بهتر و از بین بردن برآمدگی‌ها
  • استفاده از چکش پلاستیکی جهت تنظیم و نصب کف‌پوش‌ها

مروری بر آنچه در روش کف سازی پارکینگ آموختیم

امروزه پارکینگ‌ها از بخش‌های بسیار مهم از ساختمانی است که می‌تواند در جذب مراجعه کنندگان تاثیر بسیاری داشته باشد. از همین رو کف سازی آن نیز اهمیت بالایی دارد. در این مقاله ما به چیستی کف سازی پارکینگ پرداختیم و شما با مفهوم آن آشنا کردیم. در بخش‌های بعدی انواع روش کف سازی پارکینگ را معرفی نمودیم و بعد مراحل و نحوه اجرای آن را توضیح دادیم. متریال مناسب برای این پروژه و نکات که در این حوزه اهمیت دارند از دیگر موضوعات بیان شده بودند.

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا 3

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت