چاله کن چیست؟

چاله کن موتوری چیست؟

چاله کن دستگاهی است که در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی برای مقیاس‌های متفاوتی تولید می‌شود که از کارهای کوچک برای کاشت نهال گرفته تا کارهای بزرگ مثل کاشت ستون‌های پل‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین این محصول انواع بسیاری براساس نوع حجم کار دارند؛ هرچند ما اشاره‌ای گذرا به انواع چاله کن‌ها خواهیم انداخت اما محور اصلی این مطلب چاله کن تراکتوری و چاله کن دستی یا چاله کن موتوری است که بیشتر در پروژه‌های کشاروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاله کن چیست؟

چاله کن دستگاهی است برای حفر چاله جهت کاشت نهال، درخت، تیر چراغ برق، ستون‌های خانگی، فنس کشی، ستون‌های پل‌ها و غیره؛ قطعا برای مواردی مثل کاشت نهال یا درخت نیاز به عمق خیلی زیادی نیست اما برای ستون‌های پل و مواردی شبیه به این عمق چاله باید زیاد باشد. بر همین اساس چاله‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. دستگاه حفاری شمع درجا (سویل مک)
  2. دستگاه چاله کن تراکتوری
  3. دستگاه چاله کن دستی یا چاله کن موتوری
دستگاه حفاری شمع درجا یا سویل مک

دستگاه حفاری شمع درجا (سویل مک)

دستگاهی کاملا مکانیزه است که برای پروژه‌های خیلی بزرگ مثل حفاری به منظور کاشت ستون پل‌های بزرگراه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دستگاه‌های شمع درجا یا سویل مک معروف هستند. در واقع این دستگاه بیشتر در حوزه‌های صنعتی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقیاس کاری آن بسیار بزرگ خواهد بود. این دستگاه یک ماشین کامل حفاری است که تجهیزات مختلفی دارد و قیمت آن نیز بسیار زیاد است.

دستگاه چاله کن تراکتوری

چاله کن تراکتوری با نصب یک مته به تراکتور اقدام به حفر چاله می‌کند. در واقع این مته به وسیله یک یا چند بازو به قسمتی از تراکتور که به «اتصال سه نقطه تراکتور» معروف است وصل شده و با دریافت نیروی لازم از محور PTO تراکتور کار می‌کند. سه نوع دستگاه چاله کن تراکتوری وجود دارد:

  • چاله کن تراکتوری تک بازو
  • چاله کن تراکتوری دو بازو و چهار بازو
  • چاله کن تراکتوری هیدرولیکی
چاله کن تراکتوری تک بازو

چاله کن تراکتوری تک بازو و ویژگی‌های آن

این مدل به وسیله یک بازوی فلزی به اتصال سه نقطه تراکتور وصل شده و بیشتر برای کارهای کشاورزی در خاک‌های نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواردی مانند حفر چاله برای کاشت نهال، اجرای فنس کشی دور زمین‌ها، حفر چاله برای کاشت تیر چراغ برق، انجام کارهای صنعتی، ایجاد چاله کود برای کوددهی درختان و غیره از جمله کارهایی است که می‌توان با این دستگاه انجام داد. در حقیقت نکته اصلی برای این دستگاه استفاده از آن برای خاک‌های نرم است.

جدول مشخصات چاله‌کن تراکتوری تک بازو
قطر مته‌هامته قطر 30 سانتی متری
مته قطر 40 سانتی متری
مته قطر 45 سانتی متری
مته قطر 50 سانتی متری
حداکثر عمق90 سانتی متر
قابل نصب روی تراکتورهاتراکتور کمرشکن باغی یا تراکتور گلدونی با مته قطر 30 سانت
تراکتورهای 4 سیلندر با مته قطر 40 سانت
تراکتورهای 6 سیلندر با مته قطر 60 سانت
موارد استفادهحفره چاله در خاک‌های نرم – کاشت نهال – حفر چاله کود – فنس کشی – حفر چاله برای کاشت تیر برق – استفاده‌های صنعتی
چاله کن تراکتوری دوبازو و چهار بازو

چاله کن تراکتوری دوبازو (جفت بازو) و چهار بازو

چاله‌کن‌های دو بازو و چهار بازو از حیث قطر مته‌ها و ایجاد عمق با هم مشترک هستند، اما تفاوت آن‌ها در این است که چاله کن دو بازو به وسیله یک شاسی دو اهرمی به تراکتور وصل شده اما مدل چهار بازو یک شاسی متشکل از چهار اهرمی است که استحکام و قدرت فوق العاده بیشتری دارد برای همین از آن می‌توان برای حفر چاله در زمین‌های سفت و سخت استفاده کرد و تفاوت آن نیز با چاله کن تراکتوری تک بازو در همین مورد است. جزئیات بیشتری از این دستگاه را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

جدول مشخصات چاله‌کن تراکتوری دو بازو و چهار بازو
قطر مته‌هامته قطر 40 سانتی متری
مته قطر 45 سانتی متری
مته قطر 60 سانتی متری
مته قطر 90 سانتی متری
حداکثر عمق90 سانتی‌متر و 100 سانتی‌متر
قابل نصب روی تراکتورهابرای دو بازو تراکتور کمرشکن باغی یا تراکتور گلدونی
تراکتورهای 4 سیلندر با مته قطر 40 و 45 سانت
تراکتورهای 6 سیلندر با مته قطر 60 و 90 سانت
موارد استفادهحفره چاله در خاک‌ها و زمین‌های سفت و سخت/ حفر چاله در زمین‌های کویری/ حفر چاله در زمین‌های کوهستانی/ کاشت نهال/ حفر چاله کود/ فنس کشی/ حفر چاله برای کاشت تیر برق/ استفاده‌های صنعتی
چاله کن تراکتوری هیدرولیکی

چاله کن تراکتوری هیدرولیکی

این نوع چاله کن از دو بازوی کاملا هیدرولیکی برخوردار است که قدرت بسیار زیادی داشته و برای زمین‌های سفت و سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمقی که این مدل می‌تواند ایجاد کند از سایر مدل‌ها بیشتر است و علاوه بر قابلیت نصب روی تراکتور روی انواع لودرها و مینی لودرها نیز می‌توان آن را نصب کرد. قیمت آن چند برابر چاله‌کن تراکتوری تک بازو، دو بازو و چهار بازو است که تکنولوژی آن متفاوت از مدل‌های نام برده است. یکی از قابلیت‌های چاله کن هیدرولیکی چرخش دو جهته آن در هنگامی است که مته داخل اجسام سخت رفته است، در این حالت جهت مته تغییر کرده و به راحتی از جسم سخت بیرون می‌آید. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کاملی درباره چاله‌کن‌های هیدرولیکی مشاهده کنید:

جدول مشخصات چاله‌کن تراکتوری دو بازو و چهار بازو
قطر مته‌هامته قطر 40 سانتی متری
مته قطر 60 سانتی متری
مته قطر 80 سانتی متری
مته قطر 90 سانتی متری
حداکثر عمق80 سانتی‌متر/90 سانتی‌متر/ 100 سانتی‌متر/ 110 سانتی‌متر
قابل نصب روی تراکتورهاتراکتور کمرشکن باغی یا تراکتور گلدونی
تراکتور 4 سیلندر/ تراکتور 6 سیلندر
لودر/ مینی لودرو
موارد استفادهحفره چاله در خاک‌ها و زمین‌های بسیار سفت و سخت/ حفر چاله در زمین‌های سخت کویری/ حفر چاله در زمین‌های سخت کوهستانی/ کاشت نهال/ حفر چاله کود/ فنس کشی/ حفر چاله برای کاشت تیر برق

موتور مورد نیاز برای چاله‌کن‌های تراکتوری

برای هر نوع از چاله‌کن‌های تراکتوری که در بالا نام بردیم باید از موتور مناسب استفاده کرد تا قدرت واقعی چاله‌کن نمایش داده شود، معمولا موتورهایی که برای این مدل‌ها باید استفاده شود قدرتی از 30 اسب بخار تا 100 اسب بخار دارند که در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری از موتورهای مناسب برای هر چاله کن را مشاهده کنید:

نوع چاله کننوع تراکتورمته مناسبقدرت موتور مناسب
تک بازوگلدونی30 سانتی30 و 40 اسب بخار
تک بازوگلدونی40 سانتی40 و 50 اسب بخار
تک بازو4 سیلندر45 سانتی45 اسب بخار
تک بازو4 سیلندر60 سانتی70 اسب بخار
تک بازو6 سیلندر45 سانتی50 اسب بخار
تک بازو6 سیلندر60 سانتی70 اسب بخار
دو بازو و چهار بازوگلدونی40 سانتی30 اسب بخار
دو بازو و چهار بازو4 سیلندر45 سانتی40 اسب بخار
دو بازو و چهار بازو6 سیلندر45 سانتی50 اسب بخار
دو بازو و چهار بازو4 سیلندر60 سانتی45  اسب بخار
دو بازو و چهار بازو6 سیلندر60 سانتی70 اسب بخار
دو بازو و چهار بازو4 سیلندر90 سانتی70 اسب بخار
دو بازو و چهار بازو6 سیلندر90 سانتی90 اسب بخار
هیدرولیکیگلدونی40 سانتی با عمق 8030 و 45 اسب بخار
هیدرولیکیگلدونی60 سانتی با عمق 8040 و 60 اسب بخار
هیدرولیکیگلدونی80 سانتی با عمق 8045 و 80 اسب بخار
هیدرولیکی4 سیلندر80 سانتی با عمق 9080 اسب بخار
هیدرولیکی6 سیلندر80 سانتی با عمق 90100 اسب بخار
هیدرولیکی4 سیلندر80 سانتی با عمق 10080 اسب بخار
هیدرولیکی6 سیلندر80 سانتی با عمق 100100 اسب بخار
هیدرولیکی4 سیلندر90 سانتی با عمق 11080 اسب بخار
هیدرولیکی6 سیلندر90 سانتی با عمق 110100 اسب بخار

جنس مته‌های چاله‌کن تراکتوری

جنس مته‌ها برای تمام چاله‌کن‌ها تماما فولادی است که ضخامت و قطر آن‌ها متفاوت است، برای جلوگیری از زنگ زدگی نیز مقداری کروم با فولاد ترکیب شده است تا هم قدرت و استحکام بیشتری داشته باشد و هم در تماس با رطوبت و آب مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید. گفتنی است برخی از چاله‌کن‌های تراکتوری دارای دو گیربکس بوده که مناسب برای کاشت تیرهای برق می‌باشد و برخی تگ گیربکس هستند که بیشتر برای کارهای کشاورزی مثل کاشت نهال و درخت به کار می‌آیند.

در بین تمام انواع چاله کن، فروش چاله کن دستی تک نفره و دو نفره از همه بیشتر است؛ چراکه کار کردن با آن راحت است و با داشتن وزنی سبک مناسب کار در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی است.

چاله کن دستی یا چاله کن موتوری

نوع دیگری از چاله کن که پرمصرف‌ترین نوع نیز به حساب می‌آید چاله کن دستی است که با نام‌های دیگری مثل چاله کن موتوری، چاله کن دست ساز، چاله کن بنزینی، چاله کن برقی و مته چاله کن نیز شناخته می‌شود. از این نوع چاله کن برای حفر چاله جهت کاشت نهال، درختچه، کاشت تیرهای چوبی، حفر چاله برای لوله‌های فنس کشی و غیره می‌توان استفاده کرد، به این جهت نام این دستگاه چاله کن دستی است چراکه به وسیله نیروی انسانی کار می‌کند. اگر بخواهیم برای چاله کن دستی یک تقسیم بندی داشته باشیم می‌توان آن‌ها را در دو دسته جای داد:

  • چاله کن دستی تک نفره
  • چاله کن دستی دو نفره
چاله کن موتوری اشتیل تک نفره

چاله کن دستی تک نفره

چاله کن دستی تک نفره یک دسته داشته و یک نفر برای کار با آن کافی است، برای همین نام آن تک نفره است، از آنجایی که قدرت موتور کمتر و مته‌های آن قطر کمتری دارند به تنهایی می‌توانید از آن استفاده کرده و چاله را حفر کنید.

چاله کن موتوری کازایی دو نفره

چاله کن دستی دو نفره

چاله کن دستی دو نفره در دو طرف خود دو دسته داشته و از آنجایی که قدرت موتور آن بیشتر و مته‌های آن قطر بزرگتری دارند نیاز به دو نفر نیروی انسانی دارد تا بتوان دستگاه را مهار و عمق مورد نظر را ایجاد کرد.

چاله کن موتوری دوما – انواع مته‌های چاله کن

انواع مته‌های چاله کن دستی

برای چاله کن دستی (تک نفره و دو نفره) مته‌هایی از قطر 10 سانتی‌متر تا 35 سانتی متر وجود دارد. جنس تمام مته‌ها، فولادی بوده که با ترکیب کربن و کروم، قدرت و استحکام آن‌ها بیشتر شده است، همچنین خاصیت ضدزنگ بودن آن‌ها باعث می‌شود تا محدودیتی برای کار در زمین‌های مرطوب یا خشک وجود نداشته باشد. مته‌ها از دندانه‌ها یا رزوه‌هایی با فاصله‌های مشخص برخوردار هستند که هم کار حفر را انجام داده و هم به هنگام خروج از چاله، خاک‌های اضافی را خارج می‌کند تا چاله دوباره از خاک پر نشود.

قطر انواع مته چاله‌کن دستی
اندازه متهچاله کن مناسبعمق چاله
مته 10 سانتی متریبرای چاله‌کن‌های تک نفره60 و 80 سانتی متر
مته 15 سانتی متریبرای چاله‌کن‌های تک نفره50 و 80 سانتی متر
مته 20 سانتی متریبرای چاله‌کن‌های تک نفره60، 65 و 80 سانتی متر
مته 30 سانتی متریبرای چاله‌کن‌های دو نفره80 سانتی متر
مته 35 سانتی متریبرای چاله‌کن‌های دو نفره100 سانتی متر

موتور انواع چاله کن دستی

دستگاه چاله کن دست ساز با توجه به نوع تک نفره یا دو نفره بودن، موتورهای مختلفی دارد. تمام چاله کن دستی‌ها دارای موتورهای بنزینی تک سیلندر و دو زمانه هستند که از 1.5 اسب بخار تا 6 اسب بخار روی آن‌ها بسته می‌شود. معمولا برای چاله کن دستی تک نفره موتورهای 1.5 تا 3 اسب بخار و برای چاله کن دستی دو نفره موتورهای 3 تا 6 اسب بخار بسته می‌شود. موتورها همه به وسیله هندل روشن شده و با داشتن گیربکس، نیروی لازم را به مته انتقال می‌دهد.

وزن انواع چاله کن دستی تک نفره و دو نفره بدون احتساب مته از 8 کیلوگرم تا 15 کیلوگرم متغیر است که با اضافه شدن مته (12 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم) حداقل وزن یک دستگاه چاله کن دستی 20 کیلوگرم و حداکثر وزن آن 35 کیلوگرم خواهد شد.

در صورت نیاز به خرید دستگاه چاله کن دستی می‌توانید با کارشناسان فروش فروشگاه ابزارینو تماس گرفته و مشاوره رایگان در این زمینه دریافت کنید.

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا 8

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت