نکات مهم در انتخاب دستگاه چاله کن (راهنمای خرید)

چگونه یک چاله کن موتوری بخریم

دستگاه چاله کن دستگاهی مکانیزه است که بیشتر برای امور کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دستگاه چاله کن برای درختکاری، حفر چاله برای کاشت انواع گیاهان، تیر چراغ برق، فنس‌کشی و غیره مورد استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک مته است که بستگی به نوع دستگاه، عمق و قطر مورد نیاز برای حفر چاله، نوع مته متفاوت خواهد بود. این دستگاه مدل‌های مختلفی به لحاظ قدرت دارد و ما در این مطلب قصد پرداختن به همین موضوعات را داریم. مته دستگاه چاله کن باغی به لحاظ ظاهری تقریبا شبیه مته‌های چوب و فلز است با این تفاوت که سایز آن‌ها بسیار بزرگتر بوده و به گونه‌ای طراحی شده تا با حفر چاله، خاک‌ها را به بیرون هدایت کند. بسیاری از افراد برای پروژه‌های مختلف جهت حفر چاله در زمین از این دستگاه استفاده می‌کنند، بنابراین اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به این دستگاه نیاز دارید اما نمی‌دانید چه نوع چاله کنی انتخاب کنید می‌توانید با خواندن این مطلب اطلاعات کاملی از دستگاه چاله کن باغبانی کسب کرده و به هنگام خرید با چشم باز به بازار بروید.

دستگاه چاله کن چیست؟

این دستگاه ابزاری مفید برای افراد حرفه‌ای است که به کار باغبانی و کشاورزی مشغول هستند مخصوصا برای متخصصان و افرادی که در کارهای محوطه سازی فعالیت می‌کنند بسیار مناسب بوده و جایگزین بسیار بهتری برای انواع بیل و بیل مکانیکی است. در واقع با خرید این دستگاه شما روش سریعتر و کارآمدتری برای کاشت درخت و انجام امور باغبانی انتخاب خواهید کرد. این دستگاه با داشتن مته‌هایی با قطرهای مختلف به شما امکان این را می‌دهد تا هرگونه چاله‌ای را حفر کنید برای انجام کارهای بزرگتر می‌توان از چاله کن پشت تراکتوری استفاده کرد که قدرتی چند برابر انواع چاله کن دستی دارد؛ چراکه نیروی مورد نیاز آن به وسیله تراکتور تامین می‌شود. با دستگاه چاله کن در واقع شما چاله‌هایی بسیار تمیز و یکدست می‌توانید حفر کنید و دیگر نیازی به وسایل اضافی نخواهید داشت. در بازار انواع و اقسام این محصول موجود است که در طرح‌ها و با قدرت‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند با این حال حتما در هنگام خرید باید متناسب با پروژه خود دست به انتخاب بزنید.

مهمترین نکات در انتخاب دستگاه چاله کن

برای خرید دستگاه چاله کن باغبانی باید نکاتی را مد نظر داشته باشید، این نکات شامل نوع دستگاه، قدرت موتور، اندازه مته، نوع زمین و نوع کار شما می‌باشد. بنابراین در ادامه به صورت گام به گام هر یک از موارد بالا را بررسی خواهیم کرد؛ پیش از هر چیز باید بدانید که سه مدل چاله کن وجود دارد:

  1. چاله کن دستی
    • چاله کن دستی تک نفره
    • چاله کن دستی دو نفره
  2. چاله کن تراکتوری یا چاله کن پشت تراکتوری
    • چاله کن تراکتوری تک بازو
    • چاله کن تراکتوری دو بازو
    • چاله کن تراکتوری چهار بازو
  3. چاله کن هیدرولیکی

[su_note note_color=”#fff2f2″ text_color=”#3f3f3f” radius=”5″ class=”border-top”]مقاله مرتبط: چاله کن چیست؟  [/su_note]

حالا با توجه به موارد بالا نکاتی که لازم است را بیان می‌کنیم:

گام اول- محاسبه نوع خاک و زمین برای حفر چاله

برخی زمین‌ها سفت‌وسخت و برخی دیگر نرم است. حالا باتوجه‌به نوع زمین و جنس خاک برای حفر چاله باید دستگاه مناسب خود را انتخاب کنید. طبعاً برای زمین‌هایی که خاک نرمی دارند شما نیاز نیست هزینه گزافی بپردازید اگر در منطقه‌ای که زمین آن از خاک نرمی برخوردار است بهترین گزینه‌های شما انواع چاله کن دستی تک‌نفره یا دونفره و در صورت داشتن تراکتور، چاله کن پشت تراکتوری تک بازو است. اما اگر زمین سفت‌وسخت باشد یا درون زمین اجسام سختی مانند سنگ وجود دارد مجبورید از دستگاه‌های چاله کن قدرتمندتری مثل چاله کن تراکتوری دو بازو و چهار بازو استفاده کنید. درصورتی‌که پروژه شما بسیار بزرگ و جنس زمین و خاک بسیار سخت باشد مثل زمین‌های کویری یا کوهستانی، گزینه اصلی شما چاله کن هیدرولیکی است که البته قیمت بسیار بالایی هم دارد و همه مشتریان توان خرید آن را ندارند. باتوجه‌به توضیحاتی که در بالا گفتیم دستگاه‌های چاله کن موردنیاز هر پروژه را با مته مناسب را در جدول زیر مشاهده کنید:

جدول مشخصات انواع چاله کن به تناسب جنس خاک و زمین

چاله کن برای زمین‌های نرم

چاله کن برای زمین‌های سخت

چاله کن برای زمین‌های خیلی سخت

چاله کن دستی تک نفره و دو نفره با مته 10 تا 35 سانت

چاله کن تراکتوری تک بازو با مته 30 تا 50 سانت

چاله کن تراکتوری چهاربازو با مته 40 تا 90 سانت

چاله کن پشت تراکتوری تک بازو با مته 30 تا 50 سانت

چاله کن تراکتوری دو بازو با مته 40 تا 90 سانت

چاله کن هیدرولیکی با مته 80 تا 110 سانت

گام دوم- چاله با چه عمقی نیاز دارید؟

دومین گام شما برای خرید دستگاه چاله کن موتوری یا چاله کن درخت‌کاری توجه به میزان عمقی است که می‌خواهید حفر کنید. حفر چاله باید متناسب با چیزی باشد که می‌خواهید در زمین بکارید، اگر یک نهال کوچک باشد مته کوچک‌تر و اگر می‌خواهید درخت بکارید یا تیر چراغ برق‌کار بگذارید، نوع دستگاه و مته شما متفاوت خواهد بود. در جدول زیر می‌توانید متناسب با پروژه خود، دستگاه مناسب را انتخاب کنید:

تناسب دستگاه چاله کن با عمق مورد نیاز برای هر کار

نوع کار

عمق مورد نیاز

چاله کن مناسب

کاشت نهال

60 سانتی متر

چاله کن دستی تک نفره و دو نفره

کاشت درخت

80 و 90 سانتی متر

چاله کن دستی دونفره و چاله کن تراکتوری تک بازو

فنس‌کشی

60 سانت و 80 سانت

چاله کن دستی تک نفره و دونفره

چاله کود دهی

40 تا 60 سانت

چاله کن دستی تک نفره و دونفره و چاله کن تراکتوری تک بازو

کاشت تیر چراغ

100 و 110 سانت

چاله کن تراکتور گلدونی چهاربازو و چاله کن هیدرولیکی

گام سوم- چه قطری برای حفر چاله نیاز دارید؟

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید قطر مناسب برای حفر چاله است. برای انواع چاله کن‌های دستی تک‌نفره و دونفره می‌توان مته‌هایی با قطر 10 تا 35 سانت نصب کرد اما اگر قطرهایی بالاتر از این مقدار نیاز دارید باید از چاله‌کن پشت تراکتوری با مته‌هایی قطورتر استفاده کنید که از 30 سانت تا 50 سانتی‌متر قطر آن‌ها متغیر است. همچنین برای مقادیر بیشتر از این باید از چاله کن هیدرولیکی استفاده کنید که مته تا قطر 90 سانت را هم پشتیبانی می‌کند. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید:

جدول بررسی قطر مته‌های انواع چاله کن

چاله کن دستی تک نفره و دو نفره

مته 10 – 15 – 20 – 30 و 35 سانت

چاله کن تراکتوری تک بازو

مته 30 – 40 – 45 و 50 سانت

چاله کن تراکتوری دوبازو و چهاربازو

مته 40 – 45 – 60 و 90 سانت

چاله کن هیدرولیکی

مته 40 – 6- 80 و 90 سانت

گام چهارم- توجه به تناسب قدرت موتور با مته چاله کن

هنگامی که می‌خواهید یک دستگاه چاله حفر کن انتخاب کنید باید این نکته مهم را به‌خاطر داشته باشید که متناسب با توان موتور دستگاه چاله کن باغی، مته را نصب کنید. اگر مته‌های با قطر بالا را روی دستگاه‌هایی که قدرت و توان موتوری آن‌ها پایین است ببندید به دستگاه شما فشار خواهد آمد و کار شما به نحو احسن انجام نخواهد شد. معمولاً انواع چاله کن دستی تک‌نفره و دونفره دارای موتورهایی باقدرت 2 و 3 اسب بخار هستند اما توان چاله‌کن‌های تراکتوری در واقع هماهنگ باقدرت تراکتور شما است، چراکه بازو و مته به قسمت سه‌نقطه تراکتور بسته می‌شود و نیروی خود را از آنجا دریافت خواهد کرد به‌این‌ترتیب انواع چاله کن تراکتوری می‌تواند بین 30 تا 90 اسب بخار قدرت داشته باشد. در جدول زیر می‌توانید تناسب مته با توان موتور برای هر دستگاه چاله کن را مشاهده کنید:

تناسب مته با توان موتور انواع دستگاه چاله کن

نوع دستگاه

اندازه مته

موتور مناسب

چاله کن دستی تک نفره و دونفره

قطر 10 و 15 سانت

موتور 2 اسب بخار

چاله کن دستی تک نفره و دونفره

قطر 20 و 30 سانت

موتور 2 ، 2.5 و 3 اسب بخار

چاله دستی تک نفره و دونفره

قطر 35 سانت

موتور 3 اسب بخار

چاله کن تراکتوری تک بازو

قطر 30 سانت

موتور 30 و 40 اسب بخار

چاله کن تراکتوری تک بازو و دوبازو

قطر 40 و 45 سانت

موتور 40 و 50 اسب بخار

چاله کن تراکتوری تک بازو و دوبازو

قطر 60 سانت

موتور 70 اسب بخار

چاله کن تراکتوری دوبازو

قطر 90 سانت

موتور 90 اسب بخار

انواع چاله کن هیدرولیکی

قطر 80، 90، 100 و 100 سانت

موتور 80 و 90 اسب بخار

[su_note note_color=”#fff2f2″ text_color=”#3f3f3f” radius=”5″ class=”border-top”]مقاله مرتبط: نکات کلیدی که در هنگام کار با دستگاه چاله کن موتوری باید بدانید  [/su_note]

گام پنجم- توجه به میزان بودجه برای خرید دستگاه چاله کن

قطعاً شما برای خرید یک دستگاه چاله کن میزان بودجه مشخصی در نظر گرفته‌اید و حالا باید ایده‌آل‌ترین انتخاب ممکن را داشته باشید. قیمت این دستگاه باتوجه‌به کشور سازنده، کمپانی یا برند تولیدکننده و کیفیت قطعات متفاوت خواهد بود. قیمت دستگاه چاله کن دستی تک‌نفره از همه موارد چاله کن ارزان‌تر است به‌خاطر اینکه تجهیزات کمتری در آن به‌کاررفته است. این دستگاه دارای یک دسته بوده و به‌صورت تک‌نفره می‌توانید با آن کار کنید بنابراین اگر کار شما در حدی است که به‌تنهایی از پس آن برمی‌آیید نیازی به‌صرف هزینه بیشتر برای خرید چاله کن دستی دونفره نیست، اما اگر پروژه شما نیاز به قدرت بیشتری دارد که باید به‌وسیله دو نفر انجام شود، باید از چاله کن دستی نوع دونفره استفاده کنید که یک مقدار قیمت آن بالاتر است. این دستگاه دارای دستگیره دوطرفه بوده که به‌وسیله دو نفر باید با آن کار را انجام دهید اما به لحاظ موتوری تفاوتی با نوع تک‌نفره ندارد. گفتنی است موتور این دستگاه، یک موتور چهارزمانه تک سیلندر بنزینی است. اگر بخواهیم یک رده‌بندی به لحاظ از ارزان‌ترین دستگاه چاله کن تا گران‌ترین داشته باشیم می‌توان به‌صورت زیر این دسته‌بندی را انجام داد:

  • چاله کن دستی تک نفره
  • چاله کن دستی دو نفره
  • چاله کن پشت تراکتوری تک بازو
  • چاله کن پشت تراکتوری دو بازو
  • چاله کن پشت تراکتوری چهار بازو
  • چاله هیدرولیکی

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که قیمت انواع چاله کن پشت تراکتوری بدون درنظرگرفتن خود تراکتور است و برای کسانی مناسب است که صاحب انواع تراکتوری‌های گلدونی، تراکتور 4 سیلندر و تراکتور 6 سیلندر هستند.

گام ششم- خرید از فروشگاه‌های معتبر

دستگاه چاله کن باغبانی دستگاه گران‌قیمتی است بنابراین باید از جایی خرید کنید که به آن اطمینان کامل داشته باشید تا بهترین اجناس را با برندهای اصلی به شما بفروشند. متأسفانه فروشندگانی هستند که موتورهای 2 اسب بخار را به‌جای 3 بخار می‌فروشند یا قطعات فیک را به‌جای قطعات اصل به مشتریان تحویل می‌دهند. مطمئن‌ترین راه، انجام خرید اینترنتی است؛ چراکه قابلیت پیگیری داشته و اطمینان بین فروشنده و خریدار برقرار خواهد شد. همچنین در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که از فروشندگان ضمانت تأمین قطعات یدکی دستگاه را بخواهید تا در صورت بروز خرابی و نیاز به تجهیزات یدکی، به‌راحتی بتوانید آن قطعه را پیدا کنید.

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا 36

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت