کف سازی بتنی چیست

در این مطلب به این سوال که کف سازی بتنی چیست پاسخ خواهیم داد، یکی از مقوله‌های مهم در فرایند ساختمان سازی، اجرای عملیات کف سازی بنا است. این بخش از پروژه، جزو مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آید؛ زیرا کف بنا در مقایسه با قسمت‌های دیگر، بیشتر در معرض تماس با ساکنین و کاربران قرار دارد. برای کف سازی ساختمان‌ها از انواع کف سازی بتنی روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از بتن است.

در بسیاری از ساختمان‌ها برای تسطیح و محکم سازی کف، بتن به کار گرفته می‌شود. این فرایند شامل چند مرحله بوده و در حین اجرا موادی نیز به بتن افزوده می‌شود. در این مقاله ما به طور کامل این نوع کف سازی را معرفی و انواع آن را ضمن توضیح بیان می‌کنیم. کف سازی بتن دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به این موارد نیز اشاره خواهیم کرد.

کف سازی بتنی چیست

برای آنکه کف ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های تجاری، صنعتی، مسکونی و… قابل استفاده شوند و بتوان با خیال راحت بر آن‌ها قدم گذارد، عملیات کف سازی را اجرا می‌کنند.

این عملیات می‌تواند با استفاده از مواد مختلفی صورت گیرد که یکی از آن‌ها بتن است؛ بنابراین در پاسخ به پرسش کف سازی بتنی چیست باید گفت که یک نوع عملیات کف سازی است که با استفاده از بتن صورت می‌گیرد. به عنوان مثال روش کف سازی پارکینگ ممکن است متفاوت از روش کف سازی سوله باشد.

برای آنکه کف ساختمان با استفاده از بتن پوشانده شود، باید چند لایه ملات و بتن ریخته شود. در مرحله اول، کف ساختمان با یک لایه ملات نازک پوشانده می‌شود تا تسطیح شود. این لایه از تاسیسات و لوله کشی‌هایی که باید زیر کف ساختمان قرار گیرند، محافظت می‌کند.

سپس با استفاده از مصالح پُر کننده همچون شن، خاک یا پوکه، کف را ترازبندی می‌کنند تا برای کف سازی آماده شود. در مرحله آخر بتن ریخته شده و عملیات کف سازی اجرا می‌رسد.

البته در نظر داشته باشید که همه پروژه‌ها به همین ترتیب انجام نمی‌شوند. برای مثال در برخی مناطق شرایط اقلیمی (یخ‌بندان، بارش شدید برف و باران) حکم می‌کند که عملیات عایق بندی نیز صورت گیرد. برای این کار پیش از اجرای کف سازی بتن، ملاتی که به صورت لایه اول ریخته شد عایق می‌گردد.

عایق رطوبتی و حرارتی را می‌توان با استفاده از مصالح مختلف از جمله مواد پلیمری، ایزوگام و… به اجرا رساند.

انواع کف سازی بتنی

پس از دانستن اینکه کف سازی بتنی چیست به سراغ انواع کف سازی بتنی می‌رویم. این روش ساخت و مستحکم سازی کف ساختمان، می‌تواند در چند نوع محوطه اجرا شود که بر همین اساس به سه نوع تقسیم بندی می‌شود.

از کف سازی بتنی می‌توان هم در طبقات همکف، هم زیرزمین و هم طبقات بالای همکف استفاده کرد. با این حال معمولا کف سازی سطح زمین و طبقات همکف را با به کار گیری این روش انجام می‌دهند. در ادامه انواع کف سازی بتنی را معرفی کرده و هر یک را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

کف سازی با بتن آماده یا درجا

در برخی کارخانه‌ها بتن‌های درجا یا آماده تولید می‌شوند که استفاده از آن‌ها برای اجرای کف سازی بتنی بسیار راحت‌تر است؛ زیرا سریع‌تر صورت می‌گیرد و انعطاف‌پذیری بالای بتن کار ساخت کف را برای کاربران ساده‌تر می‌کند.

برای استفاده از این نوع بتن، آن را در قالب کف سازی می‌ریزند و پس از تراز شدن بتن، ماله را برای تسطیح آن به کار می‌گیرند.

در نتیجه می‌توان گفت هزینه اجرای این روش کم بوده و همین موضوع دلیلی دیگر برای تمایل کاربران به استفاده از آن است. نکته‌ای که لازم است در این خصوص در نظر داشته باشید، اطمینان یافتن از اعتبار کارخانه تولید کننده و استاندارد بودن بتن است.

کف سازی با دال بتنی پیش ‌ساخته

دال بتنی، قطعات پیش ‌ساخته بتن آرمه هستند که حدود 10 تا 50 سانتی متر ضخامت دارند و در این روش باید در کف نصب شوند.

برای این کار باید زیر سازی انجام شود که برای این کار معمولا بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لایه طراحی خواصی نخواهد داشت و مقاومت سازی نیز نخواهد شد. پس از اینکه دال بتنی نصب شد، کف سازی طبقات قابل اجرا خواهد بود.

قطعات پیش ساخته بتن آرمه هم با ضخامت بالا و هم کم، تولید می‌شود که نمونه‌های نازک آن بیشتر کاربردی هستند. این قطعات به صورت یک طرفه، دو طرفه و تخت نیز به تولید می‌رسند که دسته‌بندی آن‌ها بر اساس طرز قرار گیری آن‌ها و ابعادشان صورت گرفته است.

کف سازی با بتن سبک

بتن سبک نوعی بتن است که وزن آن را کاهش داده‌اند و در کف سازی طبقات کاربرد بسیاری دارد. بتن سبک در واقع متشکل از فوم بتن است که در بسیاری از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزن محاسبه شده فوم بتن نزدیک به %۳۵ پوکه مخصوص کفسازی بوده که همین مقدار، موجب کاهش چشم گیر وزن بنا می‌شود. در کشورهای پیشرفته سیستم نوینی برای استفاده از بتن سبک پدید آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم می‌تواند نقش زهکشی نیز داشته باشد که با استفاده از بتن اسفنجی صورت می‌گیرد.

این نوع بتن معمولا در معابر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جذب آب باران در زیر کف سازی با استفاده از خاک، کمک می‌کند.

با استفاده از این نوع کف سازی، هنگام بارش عابران و ماشین‌ها راحت‌تر می‌توانند رفت و آمد کنند؛ زیرا آب به لایه زیرین نفوذ کرده و بر روی سطح زمین جمع نمی‌شود. بتن‌های اسفنجی بسیار کاربردی و محبوب هستند و بیش از ۱۷ مگاپاسکال مقاومت دارند.

کف سازی بتن مقاوم در برابر سایش

در مکان‌هایی که تردد بسیار است، باید از بتنی برای کف سازی استفاده شود که مقاومت بالایی داشته و بتواند کیفیت خود را در طول زمان حفظ کند. مطمئنا با فضاهایی رو به رو شده‌اید که قسمت‌هایی از کف آن‌ها کنده و پوسته پوسته شده که نتیجه سایش طولانی مدت است.

این مشکل با استفاده از کف سازی بتن مقاوم قابل حل است. این روش کف سازی با استفاده از بتنی که حاوی ترکیبات مختلف محکم کننده است قابل اجرا بوده و می‌تواند بین ۲ تا ۱۵۰ میلی‌ متر ضخامت داشته باشد.

یکی از موادی که برای تولید بتن ضد سایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، ژل میکروسیلیس است. نیاز نیست حتما این ماده را با بتن مخلوط نمود؛ بلکه در برخی موارد پس از اینکه کف سازی بتنی اجرا گردید، آن را بر روی کف می‌پاشند. بدین ترتیب مقاومت کف در برابر سایش بسیار بیشتر می‌شود.

کف سازی با ترکیب رزین اپوکسی و بتن

برای اجرای کف سازی بتنی باید از موادی کمک گرفت که در برابر فشار، مقاومت بالایی از خود نشان دهند؛ بنابراین انتخاب مصالح مناسب که قدرت و استحکام بالایی دارند، ضروری است. برای تهیه بتنی مستحکم می‌توان به بتن رزین و هاردنر اضافه کرد.

همچنین نباید مواد رقیق کننده و حلال به بتن اضافه شود که در این صورت خاصیت پلیمری چسبندگی و مقاومت مکانیکی آن با گذشت زمان از بین نمی‌رود.

معمولا از بتن ترکیب شده با رزین اپوکسی برای کف سازی محیط‌های بهداشتی و شیمیایی استفاده می‌شود. در صورت اجرای کف سازی با استفاده از این ماده، خسارات کم‌تری به وجود خواهد آمد و هزینه‌های نگهداری و تعمیر کف بسیار کم‌تر خواهد بود.

از دیگر مزایای این روش کف سازی، ضخامت کم آن است. بدین ترتیب مکان‌هایی که با محدودیت ارتفاع مواجه‌اند، می‌توانند از این روش برای کف سازی بهره گیرند.

کف سازی با ترکیب بتن و رزین پلی اورتان

روش دیگر کف سازی بتنی با استفاده از ملات بتن ترکیب شده با رزین پلی اورتان است که به دانش تخصصی نیاز دارد؛ از همین جهت تنها کارگران و کارفرمایان ماهر می‌توانند از عهده اجرای آن بر آیند.

برای اجرای این نوع کف سازی باید سطحی نسبتا صاف و مسطح داشت و که اگر بیشتر از 10 سانتی متر ضخامت داشته باشد، باید سیستم مکانیکی به کار گرفته شود. برای ترمیم این نوع کف سازی هم باید سطحی صاف داشت و اگر سطح ناهموار بوده، باید از روش ساب زدن استفاده شود.

کف سازی با این ملات، کمی دشوار است و هزینه و زمان زیادی طلب می‌کند. از طرفی کف ساخته شده با این روش، در برابر فشار مقاومت کم‌تری از خود نشان می‌دهد. معمولا در مکان‌هایی که تردد انسان‌ها بیشتر است همانند سالن‌های ورزشی و دیگر مکان‌های مسقف، این روش کف سازی بتنی اجرا می‌شود.

کف سازی با بتن مسلح

بتن مسلح نوعی بتن است که قوی‌تر شده و از مقاومت بیشتری در برابر فشار و سایر عوامل خارجی برخوردار است. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، زمانی که تردد بر روی کف بتنی زیاد باشد، به مرور زمان پوسته پوسته و کنده می‌شود و به طور کلی تغییر شکل می‌دهد.

این موضوع یکی از ضعف‌های بزرگ بتن به حساب می‌آید که اگر مسلح شود، می‌تواند ضعف خود را به میزان قابل توجهی جبران کند.

برای مسلح کردن بتن و پیشگیری از ترک خوردن آن باید عنصری تقویت کننده به بتن اضافه شود که آن را مستحکم سازد. بدین صورت تمام ابعاد بتن تقویت خواهد شد. عنصر تقویت کننده، همان سیمان است که به – میزان ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم به بتن اضافه می‌شود.

کف سازی با استفاده از روش بتن استامپی

کف سازی به روش بتن استامپی شباهت زیادی با بتن‌ریزی درجا دارد. وجه تمایز آن‌ها به کار گیری غلتک یا قالب طرح‌دار در روش بتن استامپی است. از مزیت‌های این روش می‌توان به هزینه بسیار پایین و قابل اجرا بودن در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون اشاره کرد.

برای ایجاد طرح بر روی بتن می‌بایست پیش از خشک شدن کامل آن و در صورتی که سطح کار آب نینداخته باشد، قالب‌ها را روی آن بزنند. برای بهتر شدن کیفیت کار می‌توان از افزودنی‌های بتن و روغن قالب استفاده کرد.

حساسیت این روش کف سازی، وجود تیمی باتجربه و حرفه‌ای را ضروری می‌سازد. اگر این تیم حرفه‌ای نباشد و اصول اجرای این روش دنبال نشود، نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد و باید بازسازی و ترمیم با هزینه بسیار صورت گیرد. یکی از اصولی که می‌بایست رعایت شود، ثابت نگه‌داشتن شیب کار و قالب استامپ است.

کف سازی با کف‌پوش بتنی

معمولا برای کف سازی معابر از کف‌پوش‌های بتنی استفاده می‌کنند که شیوه پرکاربرد و محبوبی است. از مزیت‌های این روش کف سازی می‌توان به اجرای راحت و تعمیر آسان آن اشاره کرد که تنها با جایگزین کردن قطعه آسیب دیده با قطعه جدید، امکان پذیر است.

علاوه بر مزیت، معایبی نیز بر این نوع کف سازی وارد بوده که آن عدم پیوستگی کف‌پوش بتنی در برابر نفوذ است. عدم پیوستگی به دلیل جدا و تکه تکه بدون کف‌پوش‌ها است.

مزایای کف سازی بتنی چیست

جهت انتخاب بهترین روش کف سازی، علاوه بر اینکه باید بدانیم بتن کف سازی چیست، می‌بایست از مزایا آن نیز اطلاع داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید می‌توان از مصالح متنوعی برای اجرای کف سازی ساختمان استفاده کرد.

در این میان، کف سازی بتن از مزیت‌های به خصوصی برخوردار است که سبب شده بسیاری از افراد مایل به استفاده از این روش باشند. کسانی که این روش کف سازی را به کار برده‌اند، از انتخاب خود کاملا رضایت دارند.

  • تسطیح کف و ایجاد سطحی هموار و بدون برآمدگی
  • کف سازی مستحکم و نفوذناپذیر
  • مقاوم بودن در برابر عوامل فرسایش
  • هزینه کم‌تر
  • قابل اجرای طراحی‌های دلخواه بر آن
  • سازگار بودن با محیط زیست
  • عدم نیاز به روش‌های نگهداری خاص
  • نیاز به زمان کم‌تر نسبت به دیگر روش‌های کف سازی برای به اتمام رساندن عملیات
  • بالا بودن میزان تراکم در این روش کف سازی نسبت به سایر روش‌ها

معایب بتن کف سازی چیست

پیش‌تر دانستید که بتن کف سازی چیست و در این قسمت با معایب آن آشنا می‌شوید. در کنار مزایایی که این نوع کف سازی‌ دارد، معایبی را نیز شامل می‌شود. شما با دانستن معایب و مزایا در کنار هم، قادر بخواهید بود تصمیم بهتری اتخاذ نمایید. در ادامه این معایب را نام می‌بریم.

  • سخت بودن کف بتنی و راحتی کم‌تر آن
  • سرد شدن سریع سطح بتنی

نتیجه گیری از انواع کف سازی بتنی

عملیات کف سازی یکی از بخش‌های مهم در پروژه‌های ساختمان سازی است که با استفاده از مصالح مختلف اجرا می‌شود. ما این مقاله را با موضوع روش کف سازی بتنی آماده کردیم و به توضیح کامل آن پرداختیم. چیستی این نوع کف سازی که مشخص گردید، انواع آن را نام بردیم و توضیح دادیم. سپس مزایا و معایبی که این روش به دنبال داشت را بیان کردیم تا برای برگزیدن روش کف سازی مناسب، با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا 0

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت