آموزش صفر تا صد کار با یک بتونیر آزمایشگاهی

نصب و راه اندازی بتونیر کوچک 120 لیتری

بتونیر آزمایشگاهی که به آن میکسر بتن کوچک هم گفته می‌شود، دستگاه تخصصی ترکیب مواد بتنی است. بسیاری از پیمانکاران ترجیح می‌دهند در محل انجام پروژه و با نظارت خودشان بتن آماده شود. برای همین طرح اختلاط بتن را خودشان با یک دستگاه بتونیر انجام می‌دهند. ما در این مطلب قصد آموزش نحوه نصب و راه‌اندازی یک بتونیر کوچک را داریم، بتونیری که فروش بالایی داشته و به همین جهت مخاطبان بسیاری از ما خواسته بودند تا برای آن‌ها مطلبی آموزشی درباره نصب و راه‌اندازی و کار با این دستگاه تهیه کنید. در ادامه می‌توانید مهم‌ترین نکات در این باره را بخوانید.

نحوه نصب و راه‌اندازی میکسر آزمایشگاهی

اجزای بتونیر آزمایشگاهی

1- همزن آزمایشگاهی را با چارچوب در یک طرف آن، پایه کمکی را به‌صورت نشان‌داده‌شده وصل کنید. یک پیچ شش‌گوش را از طریق سوراخ‌های کناری وارد کنید، سپس یک‌مهره قفل را از طرف دیگر قرار دهید. همچنین یک پیچ شش‌گوش را به مهره روی قاب پیچ کنید و محکم کنید.

شاسی بتونیر آزمایشگاهی

2- چهارچوب را باز کنید و پایه میله را با چرخ‌ها با همان روش وصل کنید.

چرخ های میکسر بتن کوچک

3- اطمینان حاصل کنید که تمام پیچ‌ومهره‌ها پایه بتونیر برقی محکم شده‌اند.

دیگ پایین میکسر آزمایشگاهی

دیگ میکسر بتن کوچک

1- پایه را روی میله استوانه‌ای محرک بکشید.

2- با دقت و دو نفری، دیگ پایینی را با بازوی کمکی بر روی کمکی‌های کناری ایستاده قرار دهید، همانطور که نشان داده شده است، به طوری که بلوک‌های بلبرینگ در کانال‌هایی که توسط کمکی‌های کناری آماده شده، قرار بگیرند. میله با قطر بزرگ‌تر باید در انتهای پایه باشد.

3در هر طرف، سوراخ‌ها را در کمکی کناری با آن‌هایی که در بلوک بلبرینگ هستند قرار دهید (تراز کنید) و یک پیچ شش‌گوش را ازیک‌طرف وارد کنید، سپس یک‌مهره قفل را از طرف دیگر قرار دهید. با یک آچار محکم کنید.

تیغه‌های میکسر بتن کوچک

بتونیر کوچک

تیغه‌های بتونیر را در دیگ پایینی به طور شل نصب کنید، همان‌طور که نشان‌داده‌شده است – دو سوراخ در پایه دیگ وجود دارد که می‌توان از بیرون یک پیچ وارد آن کرد. یک واشر و یک‌مهره قفل باید به طور آزادانه از داخل آن عبور کند. واشر باید زیر تیغه در مقابل دیگ قرار بگیرد.
نکته: دو فلش در بالای دیگ بتونیر و پایین دیگ برای توضیح موقعیت آنها برچسب شده است. اگر مشکلی در تعیین موقعیت درست تیغه‌های مخلوط دارید، این برچسب کمک می‌کند که اگر به طور موقت دیگ بالایی را در بالای دیگ پایینی نصب کردید، آن را بچرخانید به‌طوری‌که دو فلش در یک راستا قرار بگیرند.

دیگ بالایی همزن آزمایشگاهی

بتونیر آزمایشگاهی

1- دیگ بالایی همزن آزمایشگاهی را بر روی دیگ پایینی روی لبه قرار دهید و مطمئن شوید که سوراخ‌های پایه و همچنین فلش‌های برچسب‌گذاری شده تنظیم شده‌اند.

2- یک پیچ متقاطع را در هریک از سوراخ‌های روی لبه وارد کنید. هر پیچ را از پایین با یک واشر برجسته و یک‌مهره کلاه‌دار محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که پیچ‌ومهره‌ها محکم بسته می­شوند.

3- با قراردادن دوپیچ متقاطع از بیرون از طریق سوراخ‌های دیگ، تیغه‌های بتونیر برقی را در دیگ بالایی محکم کنید.

4-یک واشر باید بین دیگ میکسر آزمایشگاهی و تیغه قرار گیرد. با استفاده از یک‌مهره قفل، تیغه مخلوط را در داخل محکم کنید.

5- در نهایت، اطمینان حاصل کنید که تیغه‌های مخلوط بالایی و پایینی محکم نصب شده‌اند.

فرمان تخلیه بتونیر دستی

فرمان بتونیر آزمایشگاهی

1- صفحه قفل را روی میله با قطر بزرگ در انتهای پایهٔ چهارچوب با لبه‌ روبه‌داخل، بکشید. با دوپیچ امن، هرکدام با یک‌مهره قفل محکم کنید.

2- فنر را درونفنر را درون لوله بار قرار دهید. آن را با یک انگشت نگه دارید، نوار را روی میله با قطر بزرگ‌تر قرار دهید تا میله خمیده باقی بماند. میله را فشار دهید تا سوراخ‌های موجود در پایه با سوراخ دریل شده، هم راستا شود. یک پیچ شش‌گوش را وارد کنید و یک‌مهره قفل را از طرف دیگر بپیچانید. مهره را مقابل پایه محکم بپیچید، اما نه خیلی محکم به‌طوری‌که از چرخش میله در لولا جلوگیری کند.

جعبه دنده میکسر آزمایشگاهی

برای هم راستا کردن شیار خار، جعبه‌دنده را روی میله چرخ‌دنده بکشید. دو مهره قفل را به میخ برجسته‌ای روی جعبه‌دنده بپیچانید. پایه اتصال پایینی را به چهارچوب با یک پیچ و یک‌مهره قفل محکم کنید.

نحوه کار با بتونیر برقی (بتونیر کوچک)

میله بیرونی با دسته قفل‌کردن یک کنترل وضعیت دیگ فراهم می‌کند که می‌تواند در وضعیت مخلوط، تخلیه و ذخیره قفل شود. دیگ بتونیر با دسته روی میله در موقعیت خود قفل می‌شود که صفحه قفل را روی چهارچوب میکسر می‌کشد. برای شیب دیگ میکسر بتن، نوار شیب‌دار را تا دسته قفل بکشید. این کار باعث می‌شود نوار شیب‌دار و دیگ به یک‌جهت بچرخند.

برای نگه داشتن دیگ بتونیر دستی در یک موقعیت، دسته را با سوراخ تراز کنید، میله شیبدار را ضمن نگه داشتن دیگ، کمی رها کنید. میله شیبدار را بچرخانید تا زمانی که دسته قفل بر روی صفحه قفل در چهارچوب میکسر قرار بگیرد.

موقعیت بارگیری و مخلوط کردن/ بارگیری میکسر آزمایشگاهی

کاملاً سیم‌پیچ را باز کنید. قبل از اتصال به برق، ابتدا آن را به میکسر بتن وصل کنید.
قبل از بارگیری دیگ، همیشه میکسر را روشن کنید. چرخاندن دیگ بتونیر، بارگیری کنید.
مواد را در میکسر پرتاب نکنید تا از چسبیدن محکم به پشت دیگ جلوگیری شود. آن را کم‌کم به طور پیوسته روی لبه بریزید.

روش بارگیری دستگاه همزن بتن
روش بارگیری دستگاه همزن بتن

توجه: یک محافظ حرارتی داخلی در موتور برای جلوگیری از گرمای بیش از حد تهیه شده است. محافظ حرارتی هنگامی که موتور خنک می‌شود، به طور خودکار بازگردانده می‌شود.
برای کسب بهترین نتایج، به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. به مقدار لازم سنگریزه را به دیگ اضافه کنید.
  2. سیمان مورد نیاز را به دیگ اضافه کنید.
  3. مقدار مورد نیاز شن و ماسه را به دیگ اضافه کنید.
  4. مقدار مورد نیاز آب در دیگ بتونیر دستی بریزید.

تخلیه بتونیر کوچک برقی

هنگام پرشدن بار، بتونیر کوچک برقی را خاموش نکنید. دیگ را با چرخاندن آن خالی کنید.

نحوه تخلیه میکسر بتن
نحوه تخلیه میکسر بتن

تمیز کردن بتونیر آزمایشگاهی

1- دستها را درون دیگ هنگام چرخیدن آن قرار ندهید.

2- در پایان عملیات هر روز، بتونیر آزمایشگاهی را کاملاً تمیز کنید. میکسر آزمایشگاهی خود را تمیز نگه دارید. کوچک‌ترین چیزی که در دیگ باقی بماند، سفت خواهد شد و هر بار بیشتر می­شود تا وقتی ماشین بی‌فایده شود. سیمان خشک باید از دیگ خارج شود. برای تمیزکردن آن، آجر را داخل دیگ میکسر نکشید. روی دیگ با بیل، چکش یا ابزارهای دیگر برای تمیزکردن مخلوط سیمان خشک شده ضربه نزنید، زیرا ممکن است به میکسر آسیب بزند. تقریباً 2 دقیقه با استفاده از 1 مخلوط شن و ماسه، دیگ پاک می­شود. سپس مخلوط شن / آب را تخلیه کنید و با شلنگ آب داخل و بیرون آن را بشویید.

3- آب را به طور مستقیم بر روی پوشش موتور، به‌ویژه دهانه آن نریزید.

4- هر ماده خارجی روی پوشش موتور را پاک کنید. از بنزین، سورفنتین، لاک الکل یا نازک کننده رنگ، مایعات تمیزکننده خشک یا محصولات مشابه استفاده نکنید. استفاده از محصولات شیمیایی یا حلالها ممکن است بر خواص پوشش که از PET پلی‌اتیلن ساخته شده است تأثیر بگذارد.

مراحل تمیز کردن و پاک کردن بتونیر
مراحل تمیز کردن و پاک کردن بتونیر

دستورات نگهداری بتونیر برقی

1- قبل از شروع کار با بتونیر برقی، وضعیت کلی ابزار را بررسی کنید. وسایل شل، اتصال قطعات متحرک، قطعات شکسته یا ترک‌خورده، سیم‌کشی برق آسیب‌دیده، تسمه‌های آسیب‌دیده یا پاره شده و سایر شرایطی که ممکن است بر عملکرد درست آن تأثیر بگذارد را بررسی کنید.

2- بعد از استفاده، بلافاصله تمام پس‌مانده‌های بتن داخل و خارج از میکسر بتن کوچک را بشویید. برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج، درون درام (دیگ) را با یک برس سفت و محکم خوب تمیز کنید. سطح خارجی ابزار را با پارچه پاک کنید.

3- داخل یا اطراف محفظه موتور آب نریزید.

4- مرتبا، تمام گیره­ها و اتصالات دیگر را از نظر محکمی بررسی کنید.

5- هشدار! اگر سیم برق این ابزار برقی آسیب‌دیده باشد، باید فقط توسط یک تکنسین سرویس واجد شرایط تعویض شود.

6- اطمینان حاصل کنید که قبل از جداکردن پوشش موتور، همیشه سیم از برق جدا شده است. میکسر با یک تسمه کششی مجهز شده است.

7- دیاگرام سیم‌کشی و الگوی قطعات در این دستور کار فقط ابزار مرجع هستند. نه تولیدکننده و نه توزیع‌کننده هیچ‌گونه نمایندگی یا ضمانتی را به خریدار ارائه نمی­دهد که واجد شرایط برای انجام هرگونه تعمیرات محصول یا واجد شرایط برای تعویض هر قطعه از محصول باشد. فقط تکنسین­های واجد شرایط باید میکسر را تعمیر کنند. هرگونه تعمیرات و نگهداری باید توسط یک تکنسین برق واجد شرایط انجام شود.

8- قطعات داخل دایره (در شکل) فقط باید توسط یک تکنسین برق واجد شرایط نصب شود.

بررسی تسمه بتونیر آزمایشگاهی

1- بعد از  25 ساعت کار اول، تسمه را دوباره محکم کنید. برای تست کشش، مراحل زیر را انجام دهید.

2- کاور تسمه را باز کنید.

3- تسمه را از نظر ترک، پارگی در پشت و یا هر آسیب دیگری بررسی کنید. اگر تسمه آسیب‌دیده آن را طبق مراحل زیر تعویض کنید:

3-1- پیچ و مهره­های پایه موتور را باز کنید و پایه را تا آنجا که ممکن است بکشید.

3-2- ابتدا تسمه قدیمی را از قرقره (چرخ تسمه) بزرگ‌تر بیرون بکشید، سپس آن را از قرقره موتور جدا کنید.

3-3- ابتدا تسمه جدید را در اطراف قرقره کوچک قرار دهید، سپس اطراف قرقره بزرگ قرار دهید.

3-4- پایه موتور را پایین تسمه حرکت دهید تا به‌درستی کشیده شود. پیچ و مهره­های پایه موتور را محکم کنید.

4- کشش تسمه را طبق مراحل زیر بررسی و تنظیم کنید:

4-1- در مرکز بلندترین سطح تسمه با فشار متوسط انگشت ​​فشار دهید. سپس فاصله انحراف را اندازه‌گیری کنید، فاصله­ای که تسمه حرکت می­کند. تسمه باید از 1/2 به 3/4 جابه‌جا شود.

4-2- اگر تسمه بیش از حد منحرف شود، تسمه را با شل کردن پیچ و مهره­های پایه موتور و کمی دورکردن از قرقره دیگر، محکم کنید. پیچ و مهره­های نصب شده بر روی موتور را محکم کنید و کشش آن را مجدد تست کنید. اگر تسمه بیش از حد کشیده شود، باید تعویض شود.

4-3- اگر تسمه خیلی کم منحرف شود، پیچ‌ومهره پایه موتور را شل کنید و آن را به سمت بالابلند کنید. پایه موتور را محکم کنید و کشش را دوباره تست کنید.

5- قبل از استفاده، پوشش تسمه موتور را عوض کنید.

عیب‌یابی میکسر بتن آزمایشگاهی

مشکلدلایل ممکنراه‌حل
دستگاه روشن نمی­‌شود1- سیم برق متصل نیست   2- برق در پریز نیست 3- آسیب داخلی یا کهنگی1- بررسی کنید سیم وصل است 2- بررسی کنید برق در پریز است. اگر پریز بدون برق است، دستگاه را خاموش کنید و خرابی مدار را چک کنید. اگر خرابی رخ داده مطمئن شوید مدار ظرفیت کافی برای دستگاه دارد و مدار بار دیگری ندارد. 3- ابزار سرویس تکنسین را بگیرید
دستگاه به‌کندی کار می­‌کندطول سیم برق زیاد است یا اندازه سیم خیلی کوچک استاز سیم بلند استفاده نکنید. اگر سیم بلند نیاز است از سیم ضخیم­‌تری استفاده کنید.
نویز یا سروصدای (تق‌تق) زیاد1.تسمه یا خیلی شل یا خیلی سفت است   2.خرابی داخلی یا کهنگی1.کشش  تسمه را درست کنید 2.ابزار سرویس تکنسین بگیرید
بیش از حد گرم‌شدن بیش از حد بارگیری1.کار کردن با بار 100% برای زمان طولانی   2.مسدود شدن هواکش 3.با سیم بلند یا سیم بلند با قطر کم، به موتور فشار می­آید1.اجازه دهید موتور در بازه­های کوتاهتری کار کند. 2.عینک ایمنی مورد تایید ANSI و ماسک تنفسی مورد تایید NIOSH بپوشید وقتی از موتور گردوخاک با هوای فشرده خارج می­شود 3.از سیم بلند استفاده نکنید اگر سیم بلند نیاز است از سیم ضخیم­تری (با قطر بیشتر متناسب با طول و بار آن) استفاده کنید.

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا 6

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت