نحوه کار با میکسر بتن

آموزش کار با میکسر بتن

نحوه کار با میکسر بتن به این صورت است که ابتدا باید آب را درون آن ریخته و بعد سیمان و ماسه را اضافه کنید و بعد دستگاه را روشن کنید، این خلاصه کار بود، برای اینکه کامل از نحوه ساخت بتن با میکسر سر در آورید با ابزارینو همراه باشید.

نکات مهم بتن ریزی با میکسر

کار کردن با دستگاه میکسر بتن که از جمله دستگاه‌های پرکاربرد ساخت و ساز و عمرانی است کار چندان سختی نیست، فقط باید برخی از نکات را بدانید که آن‌ها را در اینجا خواهیم گفت. نکته مهم این است که در همه مراحل ایمنی را رعایت کنید که خدای ناکرده آسیبی به شما وارد نشود.

همان گونه که می‌دانید بتونیرها باتوجه‌به حجم دیگ آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و اگر کار شما گسترده‌تر باشد باید از انواع بزرگتر آن استفاده کنید. نکته دیگر اینکه برای کار با دستگاه حتما باید طرح اختلاط بتن را بدانید تا متناسب با استانداردها بتن خود را آماده کنید.

کار کردن با بتونیر کار چندان سختی نیست کافی است چند نکته که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم رعایت کنید تا به بهترین وجه ممکن بتن خود را به عمل‌آورده و عملیات بتن‌ریزی را شروع کنید.

بتن ریزی با میکسر

نحوه کار با میکسر بتن چگونه است؟

برای هر کاری ابتدا باید ایمنی خود و دستگاه را تامین کنید، بنابراین با توجه به اینکه با بتن سروکار دارید، حتما دستکش به دست کنید و لباس مناسب بپوشید تا در صورت پاشیدن قطرات بتن، آسیبی به دست، صورت و بدن شما نرسد. هرچه نباشد بتن از موادی مثل آهک درست شده که باعث برده شدن پوست می‌شود.

نحوه کار با میکسر بتن

1- آب را داخل دستگاه بریزید

تقریباً 1 گالن معادل (3.79 لیتر) آب درون بتونیر بریزید. حتماً از کافی بودن مقدار آب مطمئن شوید و طبق دستورالعمل چاپ شده روی بسته بتن عمل کنید اگر بیش از اندازه آب اضافه کنید مخلوط بتنی شما خیلی رقیق شده و حالت‌پذیری آن از بین خواهد رفت، ضمن اینکه مخلوط بتنی شما به‌درستی خشک نمی‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که هر متر مکعب بتن چند تن است این مقاله را بخوانید تا نسبت‌های دقیق‌تر را به دست آورید.

از طرفی اگر آب کمی هم اضافه کنید بتن شما خیلی سفت خواهد شد، در این حالت مواد بتن کاملاً ترکیب نشده و بعد از خشک‌شدن مقاومت چندانی ندارد.

نحوه ساخت بتن با میکسر
ریختن آب داخل بتونیر
بتن ریزی با خلاطه
خالی کردن کیسه مواد داخل دیگ بتونیر

2- کسیه سیمان را داخل دیگ خالی کنید

کیسه مواد بتنی را از بالا بازکرده و آن را داخل بتونیر بریزید. برای این کار باید به نسبت سیمان به ماسه در بتن توجه کنید و به اندازه کافی سیمان به دیگ اضافه کنید.

همانطور که پیش از این تاکید کردیم، در هنگام کار با بتونیر از لباس مناسب، دستکش، کلاه و عینک ایمنی استفاده کنید تا آسیبی به پوست شما وارد نشود.

3- دستگاه را روشن کنید

میکسر بتن شما اگر برقی است آن را به برق وصل کنید و اگر بنزینی یا دیزلی است کلید پاور آن را در حالت روشن قرار دهید، سپس شیر بنزین را بازکرده و هندل را بکشید تا دستگاه روشن شود.

اجازه دهید تا مواد با آب کاملاً مخلوط شده تا بتن موردنظر شما به دست آید، ازآنجایی‌که دیگ بتونیر دائماً در حال چرخش است، مواد بتنی ته‌نشین و خشک نخواهد شد بنابراین اگر میزانی کمتر از مواد داخل دیگ را نیاز دارید، پس از برداشت به میزان کافی اجازه بدهید بتونیر به کار خود ادامه دهد تا بتن شما خشک نشود.

4- بتن ریزی با میکسر تا آماده شدن مواد

اگر مخلوط بتنی شما کاملاً آماده شده دستگاه را خاموش کنید، برای به‌دست‌آمدن یک بتن خوب باید تا زمانی که مواد کاملاً یکنواخت شود بتونیر به کار خود ادامه دهد.

بر اساس آیین‌نامه بتن ایران (آبا) «عمل اختلاط باید حداقل یک و نیم دقیقه پس از ریختن تمامی مواد تشکیل‌دهنده به داخل مخلوط‌کن ادامه یابد، مگر آنکه با آزمایش‌های انجام شده بر اساس مشخصات بتن آماده ثابت شود که زمانی کوتاه‌تر هم می‌تواند قابل‌قبول باشد.»

نحوه کار با میکسر بتن
انتقال بتن داخل بتونیر به محل بتن ریزی

5- انتقال بتن آماده به محل کار

بتن آماده را داخل فرقون ریخته و به محل کار ببرید، البته امروزه بسیاری از میکسرهای بتن دارای چرخ بوده و به‌وسیله بتونیر می‌توان بتن آماده را به محل موردنظر انتقال داد.

بتونیرها دارای یک دیگ متحرک هستند، بعد از اتمام میکس، شما می‌توانید سر بتونیر را پایین آورده و بتن را خالی کنید.

نحوه کار با میکسر بتن چگونه است

7 – بعد از بتن ریزی با میسکر، دیگ را بشوید

داخل دیگ بتونیر را با آب تمیز کرده تا کاملاً مواد بتنی از داخل آن خالی شود، برای این کار سر دیگ میکسر بتن را پایین بکشید و با فشار آب و کارتک مواد باقیمانده را از داخل دیگ خارج کنید.

مراحل تمیز کردن و پاک کردن بتونیر
مراحل تمیز کردن و پاک کردن بتونیر

حتما بتونیر با حجم مناسب کاری خود تهیه کنید، امروزه میکسرها بتنی در اندازه و حجم‌های مختلفی از جمله 250 لیتری، 500 لیتری و 1000 لیتری تولید می‌شود، اگر کار شما زیاد باشد اما بتونیر کوچک تهیه کنید مجبور خواهید بود چندین بار عملیات بتن‌سازی را انجام داده و این ممکن است بتن یکدستی به شما ارائه ندهد.

نحوه تخلیه میکسر بتن
نحوه تخلیه میکسر بتن

برای تمیز کردن مراحل زیر را به یاد داشته باشید:

  • دستها را درون دیگ هنگام چرخیدن آن قرار ندهید.
  • در پایان عملیات هر روز، بتونیر آزمایشگاهی را کاملاً تمیز کنید. میکسر آزمایشگاهی خود را تمیز نگه دارید. کوچک‌ترین چیزی که در دیگ باقی بماند، سفت خواهد شد و هر بار بیشتر می­شود تا وقتی ماشین بی‌فایده شود. سیمان خشک باید از دیگ خارج شود. برای تمیزکردن آن، آجر را داخل دیگ میکسر نکشید. روی دیگ با بیل، چکش یا ابزارهای دیگر برای تمیزکردن مخلوط سیمان خشک شده ضربه نزنید، زیرا ممکن است به میکسر آسیب بزند. تقریباً 2 دقیقه با استفاده از 1 مخلوط شن و ماسه، دیگ پاک می­شود. سپس مخلوط شن / آب را تخلیه کنید و با شلنگ آب داخل و بیرون آن را بشویید.
  • آب را به طور مستقیم بر روی پوشش موتور، به‌ویژه دهانه آن نریزید.
  • هر ماده خارجی روی پوشش موتور را پاک کنید. از بنزین، سورفنتین، لاک الکل یا نازک کننده رنگ، مایعات تمیزکننده خشک یا محصولات مشابه استفاده نکنید. استفاده از محصولات شیمیایی یا حلالها ممکن است بر خواص پوشش که از PET پلی‌اتیلن ساخته شده است تأثیر بگذارد.
دیگ بتونیر را چگونه تمیز کنیم

همچنین سایت wikihow درباره تمیز کردن دیگ بتونیر مراحل زیر را آموزش داده است:

  • دیگ بتونیر را جدا کنید: برای تمیزکردن دیگ، ابتدا باید آن را از دستگاه جدا کنید، این کار با چرخاندن دیگ در جهت مخالف چرخش آن صورت می‌گیرد. این کار را دونفره انجام دهید؛ چراکه سنگینی آن ممکن است برای شما خطراتی ایجاد کرده و باعث آسیب به دیگ میکسر بتن شود.
  • دیگ میکسر بتن را به پهلو، روی زمین قرار دهید: دیگ را به صورتی روی زمین قرار دهید که دهانه آن حالت عمود بر زمین و رو به روی شما باشد. زمینی که برای این کار انتخاب می‌کنید بهتر است خاکی، آسفالت یا زمینی باشد که به‌خاطر روشن‌کردن آتش مشکلی برای آن پیش نیاید. بعدازاین کار، حالت مقداری هیزم و کاغذ را داخل دیگ قرار داده و آن‌ها را آتش بزنید. علت اینکه باید دیگ را به پهلو بخوابانید این است که اکسیژن کافی به داخل دیگ رفته و آتش خاموش نشود.
  • بگذارید هیزم‌ها 1 ساعت داخل دیگ بسوزد: بعد از روشن‌کردن چوب‌ها و هیزم‌ها، بگذارید حدود یک ساعت داخل دیگ بتونیر بسوزند، برای افزایش گرما و نگه‌داشتن آتش می‌توانید مقداری ذغال هم به آن اضافه کنید. بعد از یک ساعت دیگ میکسر بتن کاملاً داغ خواهد شد، بنابراین خیلی مراقب باشید که آسیبی به شما وارد نشود.
  • دیگ میکسر را خنک کنید: به وسیله شیلنگ آب روی دیگ را بشویید تا دیگ خنک شود، دقت داشته باشید که آب را داخل دیگ نریزید و تنها بیرون آن را بشویید؛ بعد از این دیگ بتونیر را وارونه کنید تا تمامی خاکسترها، چوب‌ها و ذغال‌ها از آن بیرون بریزد، سمپس دیگ مخلوط کن بتن را دوباره روی دستگاه ببندید.
  • جدا کردن سیمان و بتن چسبیده داخل دیگ: بعد از نصب دیگ روی دستگاه، با استفاده از یک کاتر محکم، پیچ گوشی و … سیمان‌هایی که به بدنه داخلی دیگ چسبیده‌اند را بتراشید، مدت‌زمان این کار باتوجه‌به ضخامت سیمان و بتن می‌تواند متفاوت باشد، شاید شما حتی چند ساعت مشغول کندن این رسوبات باشید.
  • خالی کردن رسوبات و شستشوی بتونیر: بعد از اتمام کار، مواد بتنی و سیمانی داخل دیگ را خالی کنید و با استفاده از شیلنگ آب، داخل آن را کاملاً بشویید. این کار را چندین بار انجام دهید تا داخل دیگ بتونیر کاملاً تمیز شود. حالا بعد از همه این کارها باید یک بتونیر تمیز و آماده‌به‌کار داشته باشید.
اجزای بتونیر آزمایشگاهی

نحوه نصب و راه‌اندازی میکسر بتن

1- دستگاه را با چارچوب در یک طرف آن، پایه کمکی را به‌صورت نشان‌داده‌شده وصل کنید. یک پیچ شش‌گوش را از طریق سوراخ‌های کناری وارد کنید، سپس یک‌مهره قفل را از طرف دیگر قرار دهید. همچنین یک پیچ شش‌گوش را به مهره روی قاب پیچ کنید و محکم کنید.

شاسی بتونیر آزمایشگاهی

2- چهارچوب را باز کنید و پایه میله را با چرخ‌ها با همان روش وصل کنید.

چرخ های میکسر بتن کوچک

3- اطمینان حاصل کنید که تمام پیچ‌ومهره‌ها پایه بتونیر برقی محکم شده‌اند.

دیگ میکسر بتن کوچک

4- پایه را روی میله استوانه‌ای محرک بکشید.

5- با دقت و دو نفری، دیگ پایینی را با بازوی کمکی بر روی کمکی‌های کناری ایستاده قرار دهید، همانطور که نشان داده شده است، به طوری که بلوک‌های بلبرینگ در کانال‌هایی که توسط کمکی‌های کناری آماده شده، قرار بگیرند. میله با قطر بزرگ‌تر باید در انتهای پایه باشد.

6- در هر طرف، سوراخ‌ها را در کمکی کناری با آن‌هایی که در بلوک بلبرینگ هستند قرار دهید (تراز کنید) و یک پیچ شش‌گوش را ازیک‌طرف وارد کنید، سپس یک‌مهره قفل را از طرف دیگر قرار دهید. با یک آچار محکم کنید.

نصب تیغه‌ها در جای خود

بتونیر کوچک

تیغه‌ها را در دیگ پایینی به طور شل نصب کنید، همان‌طور که نشان‌داده‌شده است – دو سوراخ در پایه دیگ وجود دارد که می‌توان از بیرون یک پیچ وارد آن کرد. یک واشر و یک‌مهره قفل باید به طور آزادانه از داخل آن عبور کند. واشر باید زیر تیغه در مقابل دیگ قرار بگیرد.

نکته: دو فلش در بالا و پایین دیگ برای توضیح موقعیت آن‌ها درج شده است. اگر مشکلی در تعیین موقعیت درست تیغه‌های مخلوط دارید، این برچسب کمک می‌کند که اگر به طور موقت دیگ بالایی را در بالای دیگ پایینی نصب کردید، آن را بچرخانید به‌طوری‌که دو فلش در یک راستا قرار بگیرند.

نصب دیگ بالایی دستگاه

بتونیر آزمایشگاهی

1- دیگ بالایی را بر روی دیگ پایینی روی لبه قرار دهید و مطمئن شوید که سوراخ‌های پایه و همچنین فلش‌های برچسب‌گذاری شده تنظیم شده‌اند.

2- یک پیچ متقاطع را در هریک از سوراخ‌های روی لبه وارد کنید. هر پیچ را از پایین با یک واشر برجسته و یک‌مهره کلاه‌دار محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که پیچ‌ومهره‌ها محکم بسته می­شوند.

3- با قرار دادن دوپیچ متقاطع از بیرون از طریق سوراخ‌های دیگ، تیغه‌های بتونیر برقی را در دیگ بالایی محکم کنید.

4-یک واشر باید بین دیگ و تیغه قرار گیرد. با استفاده از یک‌مهره قفل، تیغه مخلوط را در داخل محکم کنید.

5- در نهایت، اطمینان حاصل کنید که تیغه‌های مخلوط بالایی و پایینی محکم نصب شده‌اند.

نصب فرمان تخلیه بتونیر دستی

فرمان بتونیر آزمایشگاهی

1- صفحه قفل را روی میله با قطر بزرگ در انتهای پایهٔ چهارچوب با لبه‌ روبه‌داخل، بکشید. با دوپیچ امن، هرکدام با یک‌مهره قفل محکم کنید.

2- فنر را درون لوله بار قرار دهید. آن را با یک انگشت نگه دارید، نوار را روی میله با قطر بزرگ‌تر قرار دهید تا میله خمیده باقی بماند. میله را فشار دهید تا سوراخ‌های موجود در پایه با سوراخ دریل شده، هم راستا شود.

یک پیچ شش‌گوش را وارد کنید و یک‌مهره قفل را از طرف دیگر بپیچانید. مهره را مقابل پایه محکم بپیچید، اما نه خیلی محکم به‌طوری‌که از چرخش میله در لولا جلوگیری کند.

نصب جعبه دنده

برای هم راستا کردن شیار خار، جعبه‌دنده را روی میله چرخ‌دنده بکشید. دو مهره قفل را به میخ برجسته‌ای روی جعبه‌دنده بپیچانید. پایه اتصال پایینی را به چهارچوب با یک پیچ و یک‌مهره قفل محکم کنید.

نکات پایانی در نحوه کار با میکسر بتن

میله بیرونی با دسته قفل‌کردن یک کنترل وضعیت دیگ فراهم می‌کند که می‌تواند در وضعیت مخلوط، تخلیه و ذخیره قفل شود.

دیگ بتونیر با دسته روی میله در موقعیت خود قفل می‌شود که صفحه قفل را روی چهارچوب میکسر می‌کشد. برای شیب دیگ میکسر بتن، نوار شیب‌دار را تا دسته قفل بکشید. این کار باعث می‌شود نوار شیب‌دار و دیگ به یک‌جهت بچرخند.

برای نگه داشتن دیگ بتونیر دستی در یک موقعیت، دسته را با سوراخ تراز کنید، میله شیبدار را ضمن نگه داشتن دیگ، کمی رها کنید. میله شیبدار را بچرخانید تا زمانی که دسته قفل بر روی صفحه قفل در چهارچوب میکسر قرار بگیرد.

موقعیت بارگیری و مخلوط کردن

کاملاً سیم‌پیچ را باز کنید. قبل از اتصال به برق، ابتدا آن را به میکسر بتن وصل کنید.
قبل از بارگیری دیگ، همیشه میکسر را روشن کنید. چرخاندن دیگ بتونیر، بارگیری کنید.
مواد را در میکسر پرتاب نکنید تا از چسبیدن محکم به پشت دیگ جلوگیری شود. آن را کم‌کم به طور پیوسته روی لبه بریزید.

روش بارگیری دستگاه همزن بتن
روش بارگیری دستگاه همزن بتن

توجه: یک محافظ حرارتی داخلی در موتور برای جلوگیری از گرمای بیش از حد تهیه شده است. محافظ حرارتی هنگامی که موتور خنک می‌شود، به طور خودکار بازگردانده می‌شود.
برای کسب بهترین نتایج، به‌صورت زیر عمل کنید:

  1. به مقدار لازم سنگریزه را به دیگ اضافه کنید.
  2. سیمان مورد نیاز را به دیگ اضافه کنید.
  3. مقدار مورد نیاز شن و ماسه را به دیگ اضافه کنید.
  4. مقدار مورد نیاز آب در دیگ بتونیر دستی بریزید.

چک و بازدید تسمه

  1. بعد از  25 ساعت کار اول، تسمه را دوباره محکم کنید. برای تست کشش، مراحل زیر را انجام دهید.
  2. کاور تسمه را باز کنید.
  3. تسمه را از نظر ترک، پارگی در پشت و یا هر آسیب دیگری بررسی کنید. اگر تسمه آسیب‌دیده آن را طبق مراحل زیر تعویض کنید:
    • پیچ و مهره­های پایه موتور را باز کنید و پایه را تا آنجا که ممکن است بکشید.
    • ابتدا تسمه قدیمی را از قرقره (چرخ تسمه) بزرگ‌تر بیرون بکشید، سپس آن را از قرقره موتور جدا کنید.
    • ابتدا تسمه جدید را در اطراف قرقره کوچک قرار دهید، سپس اطراف قرقره بزرگ قرار دهید.
    • پایه موتور را پایین تسمه حرکت دهید تا به‌درستی کشیده شود. پیچ و مهره­های پایه موتور را محکم کنید.
  4. کشش تسمه را طبق مراحل زیر بررسی و تنظیم کنید:
    • در مرکز بلندترین سطح تسمه با فشار متوسط انگشت ​​فشار دهید. سپس فاصله انحراف را اندازه‌گیری کنید، فاصله­ای که تسمه حرکت می­کند. تسمه باید از 1/2 به 3/4 جابه‌جا شود.
    • اگر تسمه بیش از حد منحرف شود، تسمه را با شل کردن پیچ و مهره­های پایه موتور و کمی دورکردن از قرقره دیگر، محکم کنید. پیچ و مهره­های نصب شده بر روی موتور را محکم کنید و کشش آن را مجدد تست کنید. اگر تسمه بیش از حد کشیده شود، باید تعویض شود.
    • اگر تسمه خیلی کم منحرف شود، پیچ‌ومهره پایه موتور را شل کنید و آن را به سمت بالابلند کنید. پایه موتور را محکم کنید و کشش را دوباره تست کنید.
    • قبل از استفاده، پوشش تسمه موتور را عوض کنید.

جدول عیب‌یابی در نحوه کار میکسر بتن

مشکلدلایل ممکنراه‌حل
دستگاه روشن نمی­‌شود1- سیم برق متصل نیست   2- برق در پریز نیست 3- آسیب داخلی یا کهنگی1- بررسی کنید سیم وصل است 2- بررسی کنید برق در پریز است. اگر پریز بدون برق است، دستگاه را خاموش کنید و خرابی مدار را چک کنید. اگر خرابی رخ داده مطمئن شوید مدار ظرفیت کافی برای دستگاه دارد و مدار بار دیگری ندارد. 3- ابزار سرویس تکنسین را بگیرید
دستگاه به‌کندی کار می­‌کندطول سیم برق زیاد است یا اندازه سیم خیلی کوچک استاز سیم بلند استفاده نکنید. اگر سیم بلند نیاز است از سیم ضخیم­‌تری استفاده کنید.
نویز یا سروصدای (تق‌تق) زیاد1.تسمه یا خیلی شل یا خیلی سفت است   2.خرابی داخلی یا کهنگی1.کشش  تسمه را درست کنید 2.ابزار سرویس تکنسین بگیرید
بیش از حد گرم‌شدن بیش از حد بارگیری1.کار کردن با بار 100% برای زمان طولانی   2.مسدود شدن هواکش 3.با سیم بلند یا سیم بلند با قطر کم، به موتور فشار می­آید1.اجازه دهید موتور در بازه­های کوتاهتری کار کند. 2.عینک ایمنی مورد تایید ANSI و ماسک تنفسی مورد تایید NIOSH بپوشید وقتی از موتور گردوخاک با هوای فشرده خارج می­شود 3.از سیم بلند استفاده نکنید اگر سیم بلند نیاز است از سیم ضخیم­تری (با قطر بیشتر متناسب با طول و بار آن) استفاده کنید.
جدول نحوه کار با میکسر بتن

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا 5

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت