نکات مهم در انتخاب دستگاه اره زنجیری (راهنمای خرید)

راهنمای جامع خرید اره زنجیری مناسب

اگر قصد خرید اره زنجیری یا اره موتوری را دارید حتماً این مطلب را بخوانید؛ چرا که اره زنجیری به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین تجهیزات صنعتی و کشاورزی شناخته می‌شود و استفاده از آن کار هرکسی نیست! اگر اره بنزینی با کاری که شما می‌خواهید انجام دهید تناسب نداشته باشد نسبت خطر استفاده از این دستگاه بیشتر نیز خواهد شد. ضمن اینکه در کنار خرید دستگاه اره زنجیری باید به فکر تهیه برخی اقلام دیگر که ایمنی شما را تأمین می‌کند نیز باشید، اقلامی مانند کفش مناسب تا در هنگام لگد زدن یا برگشت اره شما در جای خود محکم بمانید، عینک ایمنی تا خاک‌اره به چشمان شما وارد نشود، کلاه ایمنی، دستکش محافظ برای اینکه دستگاه از دستان شما سُر نخورد، لباس کار مناسب، گوشی برای محافظت از گوش‌ها در برابر صدای زیاد دستگاه و غیره.

اره زنجیری چیست؟

اره موتوری ابتدا وسیله‌ای مورداستفاده کشاورزان و چوب‌برها بود؛ اما امروزه استفاده‌های متنوعی حتی برای کارهای خانگی از آن می‌شود. این اره که انواع متنوع برقی و بنزینی دارد دستگاهی بسیار پرقدرت برای برش انواع الوار، تنه درختان، چوب‌های قطور، شاخه‌های کلفت درختان و غیره است که در امور جنگل‌داری، کشاورزی، صنایع چوبی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. ساختار این اره به این شکل است که با استفاده از یک موتور برقی یا موتور دوزمانه بنزینی، نیروی محرکه لازم برای گردش تیغه زنجیری که به‌دور یک صفحه فلزی به نام صفحه ساطوری پیچیده شده را تأمین می‌کند. این زنجیر دارای تیغ‌هایی است که به‌راحتی می‌تواند چوب و الوار را برش دهد. ازآنجایی‌که این اره هیچ‌گونه محافظی ندارد در دنیا به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین تجهیزات کشاورزی و برش شناخته می‌شود و افراد مبتدی باید خیلی مراقب استفاده از آن باشند.

مهم‌ترین نکات کاربردی برای انتخاب دستگاه اره زنجیری

برای خرید این دستگاه شما باید مبلغ چشمگیری هزینه کنید بنابراین بهتر است حتماً پیش از خرید، نکاتی را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید؛ ما برای شما این نکات را به‌صورت گام‌به‌گام در ادامه توضیح خواهیم داد:

گام اول- استفاده شما از اره زنجیری کم است یا زیاد؟

ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع کاری از دستگاه اره موتوری خود می‌خواهید؟ از آن برای برش درختان بزرگ می‌خواهید استفاده کنید؟ در این صورت به اره زنجیری بنزینی با توان و اسب بخار بیشتر نیاز خواهید داشت؛ یا برای برش شاخه‌های نازک درختان؟ که در این صورت گزینه پیشروی شما اره زنجیری برقی خواهد بود. اگر در طول سال فقط یکی دوبار از این دستگاه استفاده می‌کنید بهتر است اره زنجیری برقی تهیه کنید؛ چراکه قیمت ارزان‌تری دارد.

طول قسمت ساطوری اره موتوری شما باید با قطعات چوبی که می‌خواهید برش دهید تناسب داشته باشد، به عنوان مثال اگر تنه درختی با قطر 60 سانت را می‌خواهید برش دهید، بهتر است از انواع اره زنجیری با طول تیغه 50 سانت استفاده کنید.

گام دوم- قطر چوب و الواری که می‌خواهید برش دهید چقدر است؟

باید به این جمع‌بندی برسید که از اره موتوری برای برش چه نوع چوب‌هایی می‌خواهید استفاده کنید. اگر فقط برش شاخه‌های کوچک باشد، خرید اره زنجیری بزرگ امری غیرضروری است. ضمن اینکه هرچه اره خود را بزرگ‌تر انتخاب کنید در واقع دستگاه وزن سنگین‌تری خواهد داشت که هم خطرات بیشتری در پی دارد و هم استفاده از آن مشکل خواهد شد.

گام سوم- محدوده قیمت و بودجه خود را مشخص کنید

ازآنجایی‌که قیمت اره موتوری تقریباً زیاد است بنابراین باید مشخص کنید چقدر بودجه برای خرید اره بنزینی کنار گذاشته‌اید. شاید بهتر باشد به‌جای خرید این دستگاه اقدام به اجاره اره زنجیری کنید. اگر بخواهیم یک دسته‌بندی از قیمت انواع اره موتوری داشته باشیم می‌توانیم آن‌ها را به شکل زیر رده‌بندی کنیم:

  • اره زنجیری بنزینی – بالاترین قیمت
  • اره زنجیری برقی – قیمت متوسط
  • اره زنجیری شارژی – قیمت پایین

گام چهارم- انتخاب طول صفحه ساطوری اره زنجیری

اگر به جمع‌بندی درباره کاری که می‌خواهید با اره موتوری انجام دهید رسیدید حالا نوبت این رسیده که طول قسمت ساطوری را انتخاب کنید. قسمت ساطوری یک صفحه فلزی است که زنجیر به‌دور آن می‌چرخد؛ هرچه طول این قسمت بیشتر باشد به این معنی است که موتور دستگاه شما باید قوی‌تر باشد و هرچه موتور قوی‌تر باشد یعنی دستگاه سنگین‌تر خواهد بود، این سنگین بودن صرفاً در وزن دستگاه خلاصه نمی‌شود بلکه کارکردن با دستگاه نیز سنگین بوده و نیاز به افراد حرفه‌ای دارد. در واقع هرچه طول این قسمت بیشتر می‌شود تعادل اره زنجیری کمتر خواهد بود بنابراین کنترل آن نیاز به تجربه و نیروی بدنی بالایی دارد.

بااین‌حال شما در جدول زیر می‌توانید طول مناسب صفحه ساطوری برای برش هر نوع چوبی را مشاهده کنید:

تناسب قسمت ساطوری با برش انواع چوب و الوار
نوع و حجم کارطول ساطوری مناسب
کارهای آماتوری و کوچکطول 35 سانتی‌متری
کارهای متوسططول 40 سانتی‌متری
کارهای بزرگ و حرفه‌ایطول 55 و 90 سانتی‌متری

برای اینکه محاسبات شما دقیق‌تر باشد می‌توانید از یک فرمول ساده استفاده کنید؛ قطر تنه درخت یا الواری که می‌خواهید ببرید هرچقدر بود، طول تیغه شما حدودا باید 5 سانت بیشتر از آن باشد. البته شما می‌توانید با استفاده از اره‌هایی که طول ساطوری و زنجیر آن کمتر از قطر تنه درخت یا الوار است نیز برش را انجام دهید اما برای این کار باید دوبار کار بریدن را انجام داد.

گام پنجم- انتخاب نوع اره زنجیری؛ بنزینی یا برقی؟

اره زنجیری‌ها امروز در دو مدل بنزینی و برقی تولید می‌شود که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد، گرچه کارایی این دو، یکی است اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند که در ادامه با بررسی هر یک، توضیح بیشتری خواهیم داد:

اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری بنزینی در واقع دارای یک موتور دوزمانه و تک سیلندر است که از ترکیب روغن و بنزین کار می‌کند. این موتور دارای سیستم استارت هندلی و سیستم خنک‌کننده هواخنک هستند که دارای یک مخزن یا باک بنزین بوده که معمولاً گنجایشی بین نیم تا یک لیتر دارند همچنین برای روانکاری دستگاه، باید از روغن‌های نمره 40 برای آن‌ها استفاده کرد و برای این کار یک مخزن روغن نیز تعبیه شده است. اگر به دنبال اره زنجیری قدرتمند هستید قطعاً باید در بین انواع مختلف اره زنجیری بنزینی به دنبال دستگاه موردنظر خود بگردید و دور اره زنجیری برقی را خط بکشید. این دستگاه باقدرت زیادی که دارد می‌تواند برای برش انواع الوار، تنه درخت، چوب و غیره مورداستفاده قرار گیرد. قدرت موتور بستگی به طول قسمت ساطوری دارد، هرقدر طول این قسمت بیشتر باشد موتور قدرتمندتری نیاز دارد. قدرت موتور باتوجه‌به برندهای مختلف تولیدکننده این محصول متفاوت است. توان موتور اره زنجیری بنزینی از 1.5 اسب بخار تا 5 اسب بخار متغیر است، شاید دستگاه‌هایی نیز وجود داشته باشند که کمتر یا بیشتر از این مقدار توان داشته باشند اما بیشتر دستگاه‌های اره زنجیری دارای موتورهایی با توان فوق‌الذکر هستند. حجم موتورها نیز از 24 تا 50 سی‌سی متغیر است، هرچه حجم موتور بالاتر باشد وزن آن نیز بیشتر خواهد شد. اگر از دستگاه برای کارهای متوسط می‌خواهید استفاده کنید توان موتور بین 1.5 تا 2 اسب بخار با حجم موتوری معادل 24 تا 37 سی‌سی مناسب است اما اگر پروژه شما جزو کارهای سنگین و زیاد به شمار می‌آید بهتر است از موتورهایی با توان بالای 2.5 اسب بخار و حجم موتوری معادل 37 تا 50 سی‌سی استفاده کنید.

جدول تناسب حجم کار با توان موتور
حجم کارتوان مورد نیاز برای موتور اره زنجیریحجم موتور
کارهای کوچکموتورهای 1.5 تا 2 اسب بخار24 سی‌سی تا 30 سی‌سی
کارهای متوسطموتورهای 2.5 تا 3.7 اسب بخار30 سی‌سی تا 46 سی‌سی
کارهای بزرگموتورهای 4 تا 5 اسب بخار50 سی‌سی
راهنمای خرید اره زنجیری

اره زنجیری برقی

نوع دیگری از دستگاه اره زنجیری نوع برقی آن است که به دو نوع تقسیم می‌شود، یکی با برق شهری 220 ولت کارکرده و دیگری از نوع شارژی است. اره برقی گرچه صدای و آلودگی هوای کمی دارد بااین‌حال در قیاس با انواع اره بنزینی از قدرت کمتری برخوردار است بنابراین برای کارهای با حجم زیاد و برای برش الوارها و چوب‌های قطور خیلی وسیله مناسبی نخواهد بود. این به معنای عدم توانایی این دستگاه در انجام این کارها نیست بلکه در بین دو گزینه بنزینی و برقی، قطعاً گزینه اول، برای کارهای بزرگ مناسب‌تر است. اگر جزو کاربران غیرحرفه‌ای هستید که به‌تازگی می‌خواهید دستگاه اره زنجیری تهیه کنید بهترین انتخاب شما همین مدل برقی است. حتی برای خانم‌های خانه‌دار نوع اره زنجیری شارژی مناسب‌تر است که در عین سبکی، کارکردن با آن خطرات کمتری دارد. از انواع اره موتوری برقی و شارژی برای فضاهای بسته و همچنین جاهایی که نیاز به سکوت است مثل فضای سبز بیمارستان‌ها و غیره می‌توان استفاده کرد. معمولاً این دستگاه بین 2000 تا 2500 وات قدرت داشته و با برق 220 ولت کار می‌کند. وزن سبک‌تری دارند و حمل‌ونقل آن‌ها آسان‌تر است. از طرفی تمیزکاری آن‌ها به پیچیدگی انواع اره زنجیری بنزینی نیست بااین‌حال در صورت خرابی هزینه تعمیر این دستگاه بیشتر از نوع بنزینی خواهد بود. درباره اره موتوری شارژی نیز باید این نکته را متذکر شویم که کمترین قیمت را در بین تمام اره موتوری‌ها داشته، قدرت آن نیز کم است و بیشتر برای مصارف خانگی و گلخانه‌ای مناسب است. یک نکته منفی این دستگاه استهلاک باتری آن به‌مرورزمان است.

بررسی نکات مثبت و منفی اره زنجیری بنزینی و برقی
اره زنجیری بنزینیاره زنجیری برقی
نکات مثبتنکات منفینکات مثبتنکات منفی
قدرت بالاصدای زیادصدای کمقدرت کم
سرعت کار بالاوزن زیادسرعت کار متوسطوزن کم
راندمان کاری بالانامناسب برای فضاهای بستهمناسب فضاهای بستهراندمان کاری متوسط
مورد استفاده در همه جاقیمت زیادقیمت متوسطعدم کارایی در صورت نبود برق
هزینه تعمیر پایینایمنی کمتری داردهزینه تعمیر بالاایمنی بیشتری دارد
پرفروش استلرزش بیشترلرزش کمترمخاطبان خاص دارد

گام ششم- توجه به قدرت بدنی و توان جسمانی خود

حتماً برای کار با دستگاهی مثل اره زنجیری باید به این نکته توجه کنید که از قدرت بدنی و توان جسمانی لازم برخوردار باشید. هنگام کار با این دستگاه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که در صورت عدم بنیه مناسب می‌تواند به شما آسیب برساند. یکی از مشکلات رایج انواع اره زنجیری، برگشت دستگاه است که در واقع اره به سمت کاربر برگشت خواهد خورد، در این حالت اگر نتوانید اره را کنترل کنید ممکن است با بدن شما برخورد کرده که عواقب بسیار ناگواری خواهد داشت. حداقل وزن موردنیاز برای کار با این دستگاه 60 کیلوگرم است.

گام هفتم- انتخاب نوع زنجیر تیغ‌دار دستگاه اره موتوری

علاوه بر قدرت و توان موتور و حجم آن برای کارهای مختلف باید اقدام به خرید و بستن زنجیری کنید که توان غلبه بر چوب و الوار را داشته باشد، برای همین تولیدکنندگان این محصول انواع متنوعی از زنجیرها را تولید کرده‌اند که در جدول زیر با نگاه به نام هر نوع زنجیر می‌توانید ویژگی‌ها و موارد استفاده از آن را ببینید.

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا 43

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت