طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب به روشی ساده و اصولی

روش نصب ست کنترل

طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب (پاسخ مختصر): برای نصب ست کنترل ابتدا درپوش‌ها را بردارید، سپس ورودی اتوماتیک را روی خروجی پمپ قرار داده و روی آن نصب کنید. [قبل از این حتما از نوار تلفون استفاده کنید]. خروجی پمپ ست کنترل نیز باید به لوله آب متصل شود؛ به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان شیر یک طرفه بین پمپ و ست کنترل قرار نگیرد.

بعد از این کار باید به سراغ تنظیم ست کنترل پمپ آب بروید که توضیحات آنرا در مطلبی با همین عنوان منتشر کردیم. حالا که به صورت مختصر با طریقه نصب ست کنترل روی پمپ آب آشنا شدید، بیایید به صورت کامل این مراحل را مرور کنیم.

نکته مهم: تهیه یک ست کنترل با کیفیت از هر چیزی مهم‌تر است، برای خرید و مشاهده قیمت ست کنترل پمپ آب حتما صفحه مربوط به این محصول را مشاهده کنید. [اگر هم نمی‌دانید چگونه ست کنترل خوبی بخرید مطلب بهترین اتوماتیک پمپ آب را بخوانید.

کارشناس ابزارینو

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب به روشی صحیح در 5 مرحله

نحوه نصب ست کنترل روی پمپ یکی از کارهای مهم و حساسی است که باید به درستی انجام بگیرد، متاسفانه برخی از افراد این دستگاه را تهیه کرده اما جواب نمی‌گیرند، چون درست نصب نشده است.

لطفا اگر ست کنترلی تهیه کردید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید، نحوه نصب اتوماتیک روی پمپ اصول و قواعدی دارد که با توجه به آن، بهترین عملکرد را از ست کنترل خواهید دید. در این مطلب طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب را از ب بسم الله و با زبانی ساده توضیح دادیم، پس با ما همراه باشید.

یک توضیح قبل از آموزش نصب اتومات پمپ

اگر نمی‌دانید ست کنترل چیست باید گفت اتوماتیک پمپ آب از جمله دستگاه‌های پرمصرف برای پمپ آب خانگی است که نه‌تنها باعث تنظیم و کنترل فشار و جریان آب خواهد شد بلکه به این وسیله می‌توانید پمپ آب خود را اتومات کنید.

همان گونه که می‌دانید در حالت عادی پمپ آب خانگی به‌صورت یکسره کار می‌کند، یعنی با متصل کردن آن به برق، پمپ روشن شده و هرگاه آن را از برق بکشید پمپ خاموش می‌شود.

متخصصان برای اینکه پمپ دائماً روشن نباشد، دستگاهی طراحی کرده‌اند به نام ست کنترل، این دستگاه با داشتن یک صفحه دیافراگمی که متصل به یک بورد الکترونیکی است، با هر بار باز و بسته کردن شیر آب، پمپ را روشن و خاموش می‌کند.

اما نحوه نصب ست کنترل روی پمپ آب مستلزم رعایت برخی نکات اصولی است و نباید بدون توجه به این نکات اقدام به نصب کرد؛ چراکه ممکن است هم ست کنترل شما آسیب ببیند و هم پمپ آب خانگی شما.

طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب و قسمت های مختلف ست کنترل
قسمت‌های مختلف ست کنترل جهت نصب

مراحل 5 گانه روش نصب اتومات پمپ آب

در زیر لیست این مراحل 5 گانه را می‌توانید بخوانید:

مرحله اول: برداشتن درپوش‌های اتوماتیک پمپ

تصویر بالا را نگاه کنید؛ یک ورودی و یک خروجی در بالا و پایین ست کنترل قرار دارد که هر دو دارای درپوش است، ابتدا این درپوش‌ها را بردارید؛ این درپوش‌ها برای زمانی است که شما تازه ست کنترل را خریداری کردید تا گرد و غبار و غیره وارد آن نشود.

مرحله دوم: جهت نصب را تشخیص دهید

تشخیص جهت نصب ست کنترل روی پمپ از روی نوشته‌هایی که روی آن قرار دارد کاملا مشخص است. بنابراین وقتی ست کنترل را در دست گرفتید به همان شکلی که باید یک متن را بخوانید، ست کنترل را روی پمپ باید نصب کنید.

مرحله سوم: نوار تلفون بپیچید

باز هم نگاهی به تصویر بالا بیاندازید، می‌بینید که وقتی درپوش‌ها را بر می‌دارید ورودی و خروجی ست کنترل مثل پیچ، دارای رزوه است، برای آب بندی درست و حسابی، با استفاده از نوار تفلون کاملا این رزوه‌ها را بپیچید.

در استفاده از نوار تفلون صرفه جویی نکنید چون بعد از نصب اگر ست کنترل نشتی داشته باشد مجبورید دوباره آن را باز کنید. نشتی اگر از خروجی ست کنترل باشد، آب روی خود اتومات می‌ریزد و می‌تواند به آن آسیب برساند.

مرحله چهارم: اتصال ورودی به خروجی و خروجی به ورودی

بعد از نوار تفلون پیچی، ورودی ست کنترل باید به خروجی پمپ آب متصل شده و خروجی آن به ورودی لوله آب.

اشتباهی که خیلی از افراد انجام می‌دهند همین است که ست کنترل را برعکس نصب می‌کنند. در مرحله دوم، مخصوصا جهت نصب را به شما گفتیم تا دچار این اشتباه نشوید. شاید گفتن این موضوع مسخره به نظر برسد ولی بارها شده است که افراد همین اشتباه مسخره را انجام داده و دچار مشکل شده‌اند.

نصب اتومات پمپ

مرحله پنجم: اتصال برق پمپ به ست کنترل

ست کنترل خودش پریز دارد (تصویر بالا را نگاه کنید) قسمت مشکی رنگ جای دوشاخه برق است که در واقع دوشاخه پمپ به آن متصل می‌شود؛ اگر داشت دوشاخه پمپ را به آن متصل می‌کنید، اگر نداشت سیم

دارد، اگر داشت، همان را به برق متصل کنید، اگر نه باید برق آنرا از خود پمپ آب بگیرد. برای این کار می‌توانید از ترمینال پمپ استفاده کنید.

برای این کار سیم برق پمپ را از داخل گلند ست کنترل به ترمینال وصل می کنیم.

مرحله ششم: اتصال ست کنترل به برق

این کار قسمت شاید یک مقدار گیج کننده باشد، در واقع صرف اتصال مکانیکی ست کنترل به پمپ موضوعیت ندارد، بلکه این دو باید از نظر الکتریکی هم به هم متصل باشند. به همین دلیل در مرحله قبل گفتیم که دوشاخه سیم پمپ را به ست کنترل متصل کنید.

اما در این قسمت حالا باید خود ست کنترل را به برق متصل کنید که برای این کار روی ست کنترل سیم وجود دارد. برای تشخیص اینکه این کار را درست انجام دادید می‌توانید از چراغ‌های روی ست کنترل کمک بگیرید.

سه چراغ روی ست کنترل وجود دارد:

  • چراغ روشن بودن اتوماتیک پمپ (چراغ سبز)
  • چراغ روشن بودن پمپ آب (چراغ زرد)
  • چراغ خطا یا failure که نشان دهنده وجود یک خطا است. (چراغ قرمز) – [برای اطلاع از این موضوع مطلب علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ اب را بخوانید.

طریقه نصب اتومات پمپ اب و نکات بسیار مهم

نصب صحیح و اصولی ست کنترل چند مزیت دارد و از چند اتفاق ناگوار جلوگیری می‌کند؛ این موارد کدام است؟

  • نصب اصولی ست کنترل باعث کنترل خوب فشار آب خواهد شد.
  • نصب صحیح اتوماتیک پمپ آب از آسیب رساندن به پمپ آب خانگی جلوگیری خواهد کرد و باعث افزایش عمر مفید آن خواهد شد.
  • با این کار مشکل فشار آب حل خواهد شد.
  • استهلاک پمپ و ست کنترل کاهش خواهد یافت.

باتوجه‌به موارد بالا حالا چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

اصل اول نصب – تناسب ست کنترل با ساختمان

هرچقدر هم که شما یک ست کنترل خوب انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشد حتی اگر تمام اصول نصب را رعایت کنید ولی تناسبی بین توان اتوماتیک پمپ و تعداد واحدهای ساختمان وجود نداشته باشد، می‌توان گفت نتیجه کار شما چندان چنگی به دل نخواهد زد!

پس اصل اول، اصلی است که پیش از نصب و در هنگام خرید ست کنترل باید به آن توجه کنید.

اصل دوم نصب- جانمایی درست ست کنترل

بیشتر ست کنترل‌ها به‌ویژه برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها در قسمت زیر زمین، موتورخانه، پارکینگ و غیره نصب می‌شود. این اماکن طبیعتاً مسقف بوده و در هنگام بارندگی، آب به آن نمی‌رسد؛ اما اگر قرار بود ست کنترل را در فضایی غیرمسقف نصب کنید حتماً باید توجه کنید که این دستگاه باید دور از خیسی، باران و رطوبت باشد؛ چراکه بورد الکتریکی آن دچار آسیب شده و احتمال سوختگی آن وجود دارد.

اگر ست کنترل را در فضای آزاد نصب می‌کنید حتماً یک سقف، سرپوش یا چیزی شبیه به این برای ست کنترل در نظر بگیرید که در مواقع بارندگی از خیس شدن در امان بماند.

طریقه نصب اتومات پمپ اب

اصل سوم نصب- جانمایی ست کنترل روی پمپ

ست کنترل دستگاهی است که مدیریت پمپ آب خانگی را به دست می‌گیرد؛ بنابراین قسمت خروجی پمپ آب باید به قسمت ورودی ست کنترل متصل شود. در این موضوع چند نکته را باید رعایت کنید:

  1. بین پمپ آب خانگی و ست کنترل هیچ شیر آبی نباید وجود داشته باشد.
  2. ست کنترل باید بین پمپ آب و نخستین شیر آب وصل شود.
  3. تمامی اتصالات پمپ و ست کنترل و همچنین ست کنترل با لوله آب باید به‌وسیله نوار تفلون آب‌بندی شود.

در صورتی که ست کنترل را در جایی نصب می‌کنید که آب رسوبات زیادی دارد بهتر است یک صافی بین لوله آب و پمپ آب خانگی قرار دهید تا این رسوبات وارد پمپ نشود.

اصل چهارم- خواهشاً ست کنترل را زیر پمپ نصب نکنید!

یکی از نکات بسیار مهمی که تأثیر زیادی در مصرف، فشار آب، کارایی ست کنترل و پمپ آب و همچنین بالا بردن راندمان کاری دستگاه دارد این است که ست کنترل باید بالای پمپ آب نصب شود. از طرفی فاصله‌ای که بین ست کنترل و پمپ آب خانگی است نباید بیشتر از 30 سانت باشد.

هرچه بین پمپ و ست کنترل فاصله کمتری باشد بهتر است، ما توصیه می‌کنیم این فاصله 20 سانت بیشتر نباشد بااین‌حال برخی کارشناسان این فاصله را تا 30 سانت نیز عنوان کرده‌اند.

نکته دیگر در طریقه نصب ست کنترل روی پمپ آب این است که دستگاه باید به‌صورت عمودی نصب شود نه افقی! برخی از مدل‌های ست کنترل وجود دارد که هم قابلیت نصب عمودی و هم قابلیت نصب افقی را دارند برای آگاهی از این موضوع باید به دفترچه راهنمای ست کنترل مراجعه کنید یا هنگام خرید این موضوع را از فروشنده جویا شوید.

اصل پنجم نصب- به اتصالات برقی اتوماتیک پمپ توجه کنید

ست کنترل یک دوشاخه برق داشته و روی بدنه آن یک پریز دارد. ابتدا دو شاخه برق پمپ آب را به پریز ست کنترل وصل کنید و سپس دوشاخه ست کنترل را به برق متصل کنید.

توجه داشته باشید که نوسانات برق باعث خرابی دستگاه شما خواهد شد. ممکن است برخی از نصاب‌ها یا فروشندگان به شما توصیه کنند که برای جلوگیری از نوسانات، بهتر است سه‌راهی‌های محافظ برق استفاده کنید.

اما ما چنین توصیه‌ای نمی‌کنیم؛ چراکه محافظ برق به‌گونه‌ای طراحی شده که بعد از اتصال جریان برق، نوسانات آن را اندازه‌گیری کرده و بعد برق را به دستگاه انتقال می‌دهد که این باعث قطع موقتی ست کنترل و جریان آب خواهد شد و نکته دیگر اینکه با کوچک‌ترین نوسانی، محافظ برق جریان الکتریکی را قطع می‌کند و اگر نوسانات زیاد باشد در هر بار قطع و وصل برق شما مجبور خواهید شد دستگاه ست کنترل خود را دوباره تنظیم کنید.

حتماً برای اتصال پمپ به ست کنترل از دوشاخه استفاده کنید و سیم‌های لخت را درون پریز ست کنترل نکنید، این کار علاوه بر خطر برق‌گرفتگی، استحکام چندانی نداشته و ممکن است سیم به‌راحتی از پریز جدا شود.

کارشناس ابزارینو

اصل ششم – تنظیم فشار ست کنترل و آزمایش جریان آب

بعد از اینکه ست کنترل را کاملاً وصل کردید و از آبندی بودن آن مطمئن شدید نوبت به تنظیم ست کنترل پمپ آب می‌رسد؛ برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا پیچ تخلیه هوای پمپ آب را باز کنید
  • سپس شیر ورودی آب را کمی بازکرده تا هوای داخل پمپ خارج شود.
  • پیچ تخلیه را ببندید و آن را سفت کنید.
  • شیر را باز و بسته کنید و روشن و خاموش شدن پمپ و کارکردن ست کنترل را آزمایش کنید.
  • پیچ تنظیم فشار ست کنترل را باتوجه‌به فشار آب تنظیم کنید. (این میزان بستگی به فشار آب لوله دارد، اگر فشار آب کم است آن را روی پایین‌ترین درجه بگذارید و اگر فشار آب زیاد است آن را روی درجه بالا قرار دهید.)

برای تست اینکه ست کنترل و پمپ به‌درستی کار می‌کنند دو آزمایش را انجام دهید؛

  • شیر آب را باز کنید، بعد از باز کردن شیر آب بلافاصله باید ست کنترل، پمپ آب خانگی شما را روشن کند.
  • شیر آب را ببندید، بعد از بستن شیر آب بین 5 تا 10 ثانیه باید پمپ آب خاموش شود.

اصل هفتم- نقشه سیم کشی ست کنترل (نقشه برق ست کنترل)

وقتی یک وسیله برقی قابل نصب می‌خرید به همراه آن دفترچه‌ای وجود دارد که نقشه سیم کشی آن را داخل آن درج کرده است. اینکه کدام سیم و با چه رنگی باید به کدام قسمت نصب شود، کدام کلید باید به کدام سیم وصل شود و مواردی مثل این در دفترچه وجود دارد.

نقشه سیم کشی و برق ست کنترل
نمونه‌ای از نقشه سیم کشی یک ست کنترل

تقریبا تمامی نقشه سیم کشی ست کنترل های مختلف یکی است با این حال برای اطمینان بیشتر حتما از راهنمای موجود در دفترچه پیروی کنید. اگر هم دفترچه‌ای ندارید می‌توانید نقشه برق ست کنترل را در گوگل [با استفاده از نام برند و مدل ست کنترل سرچ کرده و آنرا دانلود کنید.

هرچند این نقشه بسیار ساده است و با کمی دقت متوجه خواهید شد کدام سیم را باید به کدام قسمت پمپ وصل کنید. برای درک بهتر مطلب مشاهده این ویدئو توصیه می‌شود.

دانلود فایل PDF راهنمای طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب

برای داشتن تصویری مناسب می‌توانید فایل PDF را دانلود کنید و به نکاتی که در آن گفته شده توجه کنید. (دانلود فایل)

دفترچه راهنمای طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب

اگر علاقه‌ای به کارهای فنی ندارید، بهتر است نصب ست کنترل را به یک کاربلد بسپارید که به خاطر یک اشتباه، پمپ و اتوماتیک آن را خراب نکنید، هرچند نحوه نصب اتوماتیک پمپ آب واقعا کار چندان سختی نیست و هرکسی با یک آچار از پس آن بر می‌آید اما کار فنی کردن در خون بعضی از افراد نیست. اگر باز هم سوالی درباره طریقه نصب کلید اتوماتیک دارید، زیر همین مطلب کامنت بگذارید تا کارشناسان ما پاسخ آن را بدهند.

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا 325

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

5 پاسخ به “طریقه نصب اتوماتیک پمپ آب به روشی ساده و اصولی”

  1. سلام ممنون از آموزش خوبتان .بنده یه مشکلی دارم ست کنترل آب را روی پمپ بستم شیرآب را باز میکنم پمپ و ست کنترل کارمیکنه ووقتی شیررا میبندم بعداز ۵ ثانیه پمپ خاموش میشود ولی وقتی از بستن آب چند دقیقه ای سپری میشه و مجددا شیر آب را باز میکنم دیگه ست کنترل دستور نمیده و باید برم دگمه رسیت را بزنم تا پمپ روشن بشه . ممنون میشم راهنماییم کنید که مشکل از کجاست؟

  2. سلام و خسته نباشید توضیحات خیلی کامل بود خودم لوله کش هستم .ی شماره میخواستم که عکس پمپ نصب شده همراه با مخزن رو براتون ارسال کنم

  3. به چند مطلب مهم در این مقاله اشاره نشد
    1- جهت ورودی و خروجی اتومات
    2- اتومات دارای دو نوع اصلی شامل اتومات بایک ورودی و اتومات با یک ورودی و یک خروجی ، که اشاره نشد
    3-اشاره ای به اتصال فرمان اتومات برای تابلوی پمپهای سه فاز نشد

  4. راجع به موضوعی که دوستمون با نام محمدی مطرح نمودند ، باید در پاسخ به ایشون عرض کنم،بنظر میرسه در منزل احتمالاًً وسیله ای دارین که دارای مخزن آبی است که در زمانی که شما هیچ مصرف آبی ندارین ،مخزن در فاز شارژ شدن(آبگیری)قرار می گیره که این امر باعث آف و آن شدن بمپ تون میشه…
    مخزن وسیله یا دستگاه که عرض کردم میتونه مخزن دستگاه تصفیه کن آب و یا آبسردکن باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت