راهنمای خرید بهترین ست کنترل

راهنمای انتخاب ست کتنرل

می‌دانید انتخاب بهترین ست کنترل شبیه چیست؟ مثل تهیه بهترین گلس و قاب برای گوشی است، هر چیزی بخرید گوشی کار می‌کند؛ اما اگر یکبار از دست شما بیافتد، کار تمام است! حالا شما چه بهترین ست کنترل پمپ آب را بخرید، چه نخرید، پمپ کار خودش را انجام می‌دهد؛ اما سوال اینجاست با چه کیفیتی؟ این مطلب یک دایره المعارف ست کنترل است؛ پس قبل از خرید، حتما آنرا مطالعه کنید، از بهترین برند و مارک گرفته تا بهترین‌های این محصول برای طبقات مختلف [از 4 تا 6 و بیشتر] را بررسی کردیم.

چرا باید بهترین ست کنترل را بخرید؟

کلید اتومات پمپ دستگاهی است که برای تنظیم فشار آب روی پمپ‌های خانگی متصل می‌شود. در واقع این دستگاه باعث می‌شود پمپ به‌صورت اتوماتیک کار کند به همین خاطر به این دستگاه کلید دیجیتال هم گفته می‌شود.

ست کنترل‌ها قیمت چندانی ندارند؛ اما کارایی بسیار زیادی دارند؛ به همین خاطر فروش ست کنترل در طول سال بسیار بالا است و تقاضا برای این محصول با توجه به فشار کم آب در اکثر آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها رشد چشمگیری داشته است.

برای خرید انواع ست کنترل پمپ آب شما باید نکاتی را به‌خاطر داشته باشید. این نکات به شما کمک می‌کند بهترین ست کنترلی که مورد نیاز شما و ساختمان یا آپارتمان شما است را انتخاب کنید. اگر مدیر یک ساختمان هستید، اگر صاحب یک ویلا هستید و به هر دلیلی به دنبال دستگاهی هستید که فشار آب را تنظیم و کنترل کرده و پمپ را اتومات کند حتماً تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

بررسی اجزای انواع ست کنترل پمپ آب

قبل از اینکه دستگاهی را خریداری کنید بهتر است با اجزای آن آشنا شوید، این کار به شما این امکان را می‌دهد که با جزئیات آشنا شده و انتخاب بهتری داشته باشید. یک ست کنترل پمپ آب از اجزایی به شرح زیر تشکیل شده است:

  1. پیچ تنظیم فشار
  2. بدنه بالا
  3. فشار سنج
  4. بدنه میانی
  5. پنل بورد
  6. بدنه پایین
  7. بورد سیرکیوت
  8. لاستیک ای.پی.دی.ام
  9. فنر فشار

نحوه عملکرد انواع ست کنترل به چه صورت است؟

استفاده از آب لوله کشی بعضی مواقع با معضلاتی همراه است. یکی از معضلات همیشگی آب‌لوله‌کشی، شدت جریان آب است. حتماً شما هم با این معضل فشار آب به‌ویژه اگر ساکن یکی از طبقات بالایی آپارتمان باشید مواجه شدید و دنبال پاسخ به این سوال بودید که راهکار حل مشکل فشار آب چیست؟

این معضل به‌ویژه برای استحمام و دوش گرفتن بسیار به چشم می‌آید که گاهی فشار آب آن‌قدر کم است که آب‌گرم‌کن‌های دیواری روشن نمی‌شود و آب برای استحمام سرد است.

همان گونه که پیش‌ازاین نیز توضیح دادیم ست کنترل دو کار عمده می‌کند:

  • اتومات کردن پمپ آب خانگی
  • تنظیم و کنترل فشار پمپ آب خانگی
راهنمای انتخاب بهترین ست کنترل
نمونه نصب شده یک ست کنترل روی پمپ آب

فرآیند اتومات کردن پمپ به وسیله انواع ست کنترل

نحوه کارکرد ست کنترل به این شکل است که وقتی شما آن را روی پمپ آب متصل کرده و دو شاخه را به برق متصل می‌کنید، این دستگاه با داشتن یک بورد الکتریکی که به قسمتی به نام دیافراگم وصل است، فشار و جریان آب را تنظیم می‌کند. وقتی آب با فشار زیاد یا کم به این دیافراگم برخورد می‌کند بورد الکتریکی فعال شده و با ارسال جریان الکتریسیته به پمپ آن را روشن می‌کند.

به این ترتیب زمانی که شما شیر آب را باز می‌کنید، این فرایند تکرار شده و ست کنترل، پمپ آب را روشن می‌کند و زمانی که شیر را ببندید، جریان برق قطع شده و پمپ خاموش می‌شود. به‌این‌ترتیب دیگر لازم نیست تمام مدت پمپ شما روشن باشد.

فرایند تنظیم و کنترل فشار پمپ آب خانگی به‌وسیله ست کنترل

وظیفه دوم ست کنترل تنظیم و کنترل فشار پمپ آب است. برای اینکه بتوان بهترین استفاده از ست کنترل را داشته باشید باید به این نکته توجه کنید فشار جریان آب داخل پمپ همواره باید بیشتر از فشار دستگاه ست کنترل باشد. ازآنجایی‌که لوله‌کشی آب شهری دارای فشار قابل قبول برای این دستگاه است بنابراین در 99 درصد مواقع فشار جریان آب از فشار تنظیم شده به‌وسیله ست کنترل بیشتر است.

برای تنظیم ست کنترل پمپ آب، صفحه‌ای روی آن قرار دارد که شما می‌توانید اقدام به کنترل و تنظیم فشار کنید. روی این صفحه دکمه‌ای وجود دارد که میزانی از فشار از کم به زیاد روی آن درج شده است؛ معمولاً این میزان بین 2 بار تا 10 بار است. شما کافی است برای تنظیم فشار، کلید را روی فشار مدنظر قرار دهید.

انواع ست کنترل برای طبقات مختلف؛ از بالا تا پایین!

مانند هر دستگاه دیگری ست کنترل نیز انواع مختلفی دارد؛ به طور کلی ست کنترل‌ها در سه دسته جای می‌گیرند:

  1. ساده و بدون پیچ تنظیم
  2. دارای پیچ تنظیم
  3. دارای منبع تحت فشار

در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم:

انواع ست کنترل‌های ساده و بدون پیچ تنظیم

این ست کنترل‌ها فاقد پیچ قابل تنظیم فشار هستند و بر اساس فشار ثابت طراحی شده‌اند. یعنی برای فشار آبی طراحی شده‌اند که به‌عنوان‌مثال کمتر از 2 بار نباشند. قیمت ست کنترل ساده ارزان‌تر از بقیه محصولات است و معمولاً برای باغ‌ها و ویلاها و همچنین برای پمپ‌ها 0.5 اسب بخار مناسب است.

انواع ست کنترل مجهز به پیچ تنظیم

این ست کنترل متدوال‌ترین دستگاهی است که مورداستفاده اکثر کاربران قرار می‌گیرد و با داشتن پیچ تنظیم به شما امکان تنظیم و کنترل فشار آب را خواهد داد.

اگر قصد خرید ست کنترل دارید [و اگر توصیه ابتدای این مطلب را جدی گرفتید] بی‌خیال مدل‌های بدون پیچ تنظیم شده و سراغ همین ست کنترل‌های با پیچ تنظیم بروید.

این دستگاه‌ها فروش بالایی دارند و از حق نگذریم، باید آن‌ها را دسته بهترین اتوماتیک پمپ آب قرار داد. برندهای مختلف و زیادی در بازار وجود دارد ولی اگر دنبال این هستید که بدانید بهترین مارک این ست کنترل‌ها کدام است بد نیست چند محصول زیر را مشاهده کنید.

انواع ست کنترل پمپ آب مجهز به مخزن هیدروتانک

برخی ست کنترل‌ها دارای یک مخزن یا منبع تحت‌فشار هستند که به مخزن هیدروتانک شهرت دارند. از این ست کنترل برای ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن زیاد است استفاده بیشتری می‌شود.

این دستگاه هم برندهای مختلفی دارد؛ اما بهترین برند این دستگاه‌ها چند مدل است که یکی از آن‌ها برند pentax است که ایتالیایی است و کیفیت خوبی دارد. ولی فقط همین یکی نیست و برندهای دیگری هم هستند که واقعا از نظر کیفی عالی بوده و می‌توان روی آن‌ها هم حساب باز کرد.

گام‌به‌گام خرید بهترین ست کنترل پمپ آب

خب، برویم سراغ اصل مطلب، بعد از آشنایی کلی با دستگاه ست کنترل حالا به سراغ نکاتی خواهیم رفت که به هنگام خرید دستگاه ست کنترل باید از آن‌ها باخبر باشید.

1- تطابق اندازه دهانه ست کنترل با پمپ

دهانه ورودی و خروجی پمپ آب خانگی و ست کنترل باید هم اندازه باشد به عنوان مثال اگر دهانه خروجی پمپ آب خانگی شما 1 اینچ است، ست کنترل نیز باید 1 اینچ باشد که امکان نصب آن روی پمپ وجود داشته باشد. انواع ست کنترل‌ها دارای دهانه ورودی و خروجی در انواع سایزها به شرح زیر هستند:

  • نیم اینچ
  • 1 اینچ
  • 1.5 اینچ
  • 2 اینچ

از آنجایی که بیشترین پمپ‌های آب خانگی 1 اینچ هستند بنابراین ست کنترل‌هایی که دهانه ورودی و خروجی آن‌ها 1 اینچ است فروش بیشتری دارند. با این حال شما باید به پمپ خود توجه کنید. در هنگام خرید ست کنترل مشخصات پمپ آب خانگی خود را به فروشنده بگویید تا ست کنترل مناسب پمپ خود را خریداری کنید.

اگر دهانه پمپ با ست کنترل یکی نباشد چه می‌شود؟

در برخی مواقع می‌توان با استفاده از لوله‌های تبدیل، دهانه پمپ و ست کنترل را به هم وصل کرد؛ اما بهترین کار استفاده از اندازه‌های استاندارد ست کنترل است.

2- ست کنترل قابل تنظیم بخرید نه ساده

همان‌طور که در قسمت انواع ست کنترل اشاره کردیم، این دستگاه در سه مدل مختلف طراحی و روانه بازار می‌شود. یک مدل ساده و بدون پیچ تنظیم بوده و دیگری مجهز به پیچ تنظیم فشار است.

مدل دوم فروش بیشتری دارد؛ چراکه به شما امکان تنظیم فشار را خواهد داد؛ بنابراین بهتر است ست کنترلی خریداری کنید که دارای این پیچ تنظیم باشد.

3- توجه به حداکثر فشار و آمپر

ست کنترل‌ها چه آن‌هایی که دارای پیچ تنظیم هستند و چه آن‌هایی که فاقد این امکان هستند، از دو واحد حداکثر فشار و حداکثر آمپر برخوردار هستند. برای مشخص‌شدن این میزان روی قسمت بدنه ست کنترل این موارد درج شده است.

4- تناسب بین ست کنترل و توان پمپ آب خانگی

اگر شما بهترین ست کنترل از بهترین برند را هم بخرید اما تناسبی بین توان پمپ با کلید اتومات وجود نداشته باشد، بی‌فایده است.

انواع پمپ آب خانگی دارای توان و قدرتی است که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. بیشتر پمپ‌های آب آپارتمانی یا خانگی دارای توانی بین نیم اسب بخار تا 4 اسب بخار هستند؛ بنابراین به هنگام خرید ست کنترل حتماً باید توان پمپ آب خود را به فروشنده اعلام کنید.

سوال: اگر قصد خرید آنلاین ست کنترل را داریم از کجا متوجه شویم که آیا مثلاً ست کنترل wego برای یک موتور پمپ آب 2 اسب بخار مناسب است یا خیر؟ معمولاً فروشگاه‌های آنلاین قسمتی به نام مشخصات فنی محصول دارند، آن صفحه را باز کرده و ببینید ست کنترل، پمپ آب با چه توانی را ساپورت می‌کند.

این مورد را می‌توانید از روی تصویر ست کنترل نیز که در سایت بارگذاری شده مشاهده کنید که با علامت اختصاری HP که مخفف اسب بخار است متمایز شده است.

5- توجه به‌تناسب ست کنترل با درجه حرارت آب

مورد دیگری که باید به آن در هنگام خرید ست کنترل توجه کنید، درجه حرارت آب است، این میزان نیز روی بدنه ست کنترل درج شده است.

معمولاً انواع ست کنترل، حرارت بین 40 تا 70 درجه را تحمل می‌کنند؛ بنابراین اگر آبی که از پمپ عبور می‌کند دمای بالایی دارد باید ست کنترلی تهیه کنید که میزان درجه حرارت آن بالاتر باشد. این ویژگی به‌ویژه برای استخرها و غیره اهمیت بیشتری دارد.

ست کنترل برای طبقات بالا چی بخریم؟

روزانه افراد زیادی با ابزارینو تماس می‌گیرند و می‌پرسند مثلا ست کنترل برای ۶ طبقه چی بخریم؟ این سوال هم درست است، هم مهم. اساسا کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ برای ساختمان‌های بلند طراحی نشده است. یعنی اگر ساختمان شما بیش از 7 طبقه است، توصیه می‌کنیم برای اجرای یک سیستم آبرسانی درست حتما از یک مشاوره فنی کمک بگیرید.

اما برای اینکه بدانید بهترین ست کنترل برای طبقات بالا چه دستگاه‌هایی هستند جدول زیر را ببینید:

برند ست کنترل تناسب با توان پمپ تناسب با طبقات ساختمان
ست کنترل آیمر (imer)مناسب پمپ‌های 2 اینچ و 2 اسبمناسب ساختمان‌های 4 و 5 طبقه
ست کنترل دلتا (delta)مناسب پمپ‌های 1.5 اسب بخارمناسب ساختمان‌های 3 و 4 طبقه
ست کنترل ویگو (wego)مناسب پمپ‌های نیم تا 4 اسبمناسب ساختمان 5 طبقه
ست کنترل ایکار (Icar)مناسب پمپ‌های 1 و 1.5 اسب بخارمناسب ساختمان‌های 3 و 4 طبقه
ست کنترل سئوکامناسب پمپ‌های 1 و 1.5 اسب بخارمناسب ساختمان‌های 2 تا 4 طبقه
ست کنترل فلو (flow)مناسب پمپ‌های 1 و 1.5 اسبمناسب ساختمان‌های 2 تا 4 طبقه
جدول بهترین ست کنترل برای طبقات بالا از 2 تا 5 طبقه

بهترین ست کنترل با بهترین مارک را از ابزارینو بخرید

ابزارینو نمایندگی فروش انواع ست کنترل در ایران است، مزیت خرید از ابزارینو این است که ما به هیچ عنوان برندهای نامرغوب و بی کیفیت را نمی‌فروشیم از طرفی شما قبل از خرید می‌توانید با کارشناسان ما صحبت کرده و با دریافت یک مشاوره رایگان، بهترین دستگاه را بخرید.

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد آرا 162

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

2 پاسخ به “راهنمای خرید بهترین ست کنترل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت