بهترین پمپ آب خانگی برای ساختمان‌های 1 تا 7 طبقه + جدول

پمپ آب برای ساختمان 7 طبقه

خیلی از افراد برای خرید یک پمپ آب خانگی ساده دچار مشکل می‌شوند. بیشتر مشکل هم از آنجایی ناشی می‌شود که نمی‌دانند مثلاً پمپ آب برای ساختمان ۷ طبقه یا پمپ آب مناسب ۴ طبقه چه پمپی است. متأسفانه بسیاری از فروشندگان هم دراین‌رابطه اطلاعاتی غلطی ارائه می‌کنند که در آینده برای ساکنان ساختمان مشکلاتی را ایجاد می‎کند. یا آب به‌خوبی به طبقات بالایی نمی‌رسد یا دبی آن‌قدر پایین است که باید برای پرشدن یک لیوان آب چند دقیقه صبر کنند.
ما در این مطلب می‌خواهیم با روشی ساده، پمپ مناسب هر ساختمان را با طراحی یک جدول برای شما توضیح دهیم. طبیعتاً با خواندن این مطلب مشکل شما از بابت اینکه پمپ آب مناسب برای ساختمان 7 طبقه یا کمتر و بیشتر چه پمپی است، حل خواهد شد؛ برای راحتی کار شما جدول انتخاب پمپ آب برای هر طبقه را هم در زیر آن آورده‌ایم تا دچار سردرگمی نشوید.

یک مقدمه قبل از بررسی پمپ آب برای ساختمان 1 تا 7 طبقه

کارکرد پمپ آب، تأمین آب موردنیاز ساختمان است. با استفاده از این دستگاه که امروزه مدل‌های بسیار متنوعی از آن در بازار وجود دارد، می‌توان مشکل فشار آب ساختمان‌های شهری را حل کرد. همان گونه که می‌دانید برای استفاده از پمپ آب خانگی، شما نمی‌توانید آن را مستقیماً به لوله آب شهری نصب کنید؛ چراکه این کار غیرقانونی است و باعث فشار آب سایر ساختمان‌های محل خواهد شد؛ بنابراین از همین ابتدا لازم به تذکر بود که انجام چنین کاری غیرقانونی است.
پس اگر نصب پمپ آب خانگی به لوله آب شهری مشکل دارد چگونه اقدام به نصب پمپ آب خانگی کنیم؟ راه‌حل این کار استفاده از یک مخزن یا منبع آب است که باتوجه‌به نیاز ساختمان و تعداد طبقات و واحدها باید یک مخزن آن تهیه کنید و پمپ آب را به آن متصل کنید. این مخازن گنجایش‌های مختلفی دارد که طبیعتاً با افزایش حجم آن، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

بهترین پیشنهادهای پمپ آب برای ساختمان‌های 1 تا 7 طبقه

شما برای اینکه پمپ آب مناسب ساختمان خود را خریداری کنید باید بتوانید پلاک پمپ را بخوانید، برای این موضوع توصیه می‌کنیم حتماً مطلب پلاک خوانی پمپ آب خانگی را مطالعه کنید، تقریباً با مطالعه این مطلب شما 50 درصد راه را طی کرده‌اید.
چند چیز درباره پمپ آب خانگی که دانستن آن برای شما واجب است، توان پمپ، هد پمپ آب خانگی و دبی پمپ آب خانگی است.
روی تمامی دستگاه‌ها، توان پمپ با علامت HP که مخفف اسب بخار است نمایش داده می‌شود، همچنین دبی یا آبدهی پمپ نیز با علامت اختصاری Max Q نشانه‌گذاری شده که مقدار آن بر حسب لیتر بر دقیقه (L/min) محاسبه می‌شود. بنابراین وقتی می‌گوییم دبی پمپ آب خانگی تک واحدی 41 لیتر بر دقیقه است یعنی در هر دقیقه می‌تواند تا 41 لیتر آبرسانی را انجام دهد. روی برخی پمپ‌ها این مقدار بر اساس واحد مترمکعب بر ساعت که علامت اختصاری آن (M3/H) است محاسبه می‌شود. اگر بخواهیم این مقدار را برای پمپ آب خانگی تک واحدی تبدیل کنیم، 41 لیتر بر دقیقه معادل 2.5 متر مکعب بر ساعت خواهد شد.
نکته دیگر هد پمپ آب خانگی است که این میزان هم روی تمامی پمپ آب‌های خانگی درج شده و مقدار آن را با علامت اختصاری (Max.h) نمایش می‌دهند. مثلا یک پمپ آب برای ساختمان ۷ طبقه باید هدی برابر با ۶۵ تا ۷۰ متر داشته باشد.

پیشنهاد پمپ آب خانگی تک‌واحدی

وقتی می‌گوییم پمپ آب خانگی تک‌واحدی باید یک معیار مهم را در نظر بگیریم و آن هم تعداد طبقات است. امروزه خیلی از آپارتمان‌ها ۲ واحدی یا بیشتر ساخته می‌شود اما برخی سازندگان هم هستند که اقدام به ساخت آپارتمان‌هایی می‌کنند که در هر طبقه یک واحد وجود دارد؛ بنابراین وقتی می‌گوییم پمپ آب خانگی تک‌واحدی باید مشخص کنیم، ۱ طبقه تک‌واحدی؟ ۲ طبقه تک‌واحدی؟ ۳ طبقه تک‌واحدی و …
در جدول انتخاب پمپ آب خانگی که در زیر منتشر شده، ما بهترین پیشنهادها برای پمپ آب خانگی تک‌واحدی را ذکر کردیم که می‌توانید بخوانید:

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (مترمکعب)
تک‌واحدی 1 طبقهمحیطی 0.5 اسب372.5
تک‌واحدی 2 طبقهبشقابی 1 اسب326
تک‌واحدی 3 طبقهجتی 1 اسب513.2
تک‌واحدی 4 طبقهجتی 1 اسب513.2
تک‌واحدی 5 طبقه2 پروانه 2 اسب546.2
تک‌واحدی 6 طبقهجتی 2 اسب614.9
تک‌واحدی 7 طبقهجتی 2 اسب614.9

پیشنهاد پمپ آب مناسب 1 طبقه

اکثر ساختمان‌های ۱ طبقه با مشکل فشار آب روبرو نیستند، در واقع اگر افت فشاری در این ساختمان‌ها رخ می‌دهد می‌توان به چند دلیل باشد که عبارت‌اند از:

  • ایراد در لوله‌کشی ساختمان
  • نشتی لوله یا ترکیدگی مخفی لوله آب ساختمان
  • نصب غیرقانونی پمپ در محل از سوی سایر ساختمان‌ها

این‌ها عمده مواردی است که می‌توان گفت باعث افت فشار در اکثر ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های ۱ طبقه می‌شود؛ بنابراین قبل از تصمیم به خرید پمپ، ابتدا از اینکه موارد بالا علت افت فشار آب ساختمان شما نیست مطمئن شوید و بعد اقدام به خرید کنید. بااین‌وجود اگر مطمئن شدید که ساختمان شما نیاز به یک دستگاه پمپ آب خانگی دارد، در جدول زیر بهترین پیشنهاد پمپ آب مناسب 1 طبقه را آورده‌ایم:

نوع ساختماننوع پمپ هد پمپ (متر) دبی پمپ (مترمکعب)
تک‌واحدی 1 طبقهمحیطی 0.5 اسب372.5
2 واحدی 1 طبقهبشقابی 0.5 اسب205.4

پیشنهاد پمپ آب برای ساختمان 2 طبقه

اگر سیستم لوله‌کشی درست باشد و سازندگان آپارتمان‌ها به موارد اصولی توجه کنند، نه‌تنها در ساختمان‌های ۲ طبقه بلکه حتی در ساختمان‌های ۴ طبقه هم نباید شاهد افت یا کاهش فشار آب باشیم، بااین‌حال امروزه برای حل این مشکل می‌توان از پمپ آب خانگی استفاده کرد.
برای ساختمان‌های ۲ طبقه نیازی نیست از پمپ‌های خیلی قوی استفاده کرد، پمپ‌های بشقابی با توان یک اسب کافی است. نکته‌ای که خیلی از خریداران توجه نمی‌کنند این است که فکر می‌کنند اگر پمپ قوی‌تری بخرند بهتر است؟! یا برخی دو دوتا چهارتای اقتصادی می‌کنند که یک پمپ قوی‌تر بخرند که اگر ساکن یک ساختمان بلندتر شدند، بتوانند از آن استفاده کنم! درحالی‌که پمپ قوی‌تر باعث افزایش فشار به لوله‌ها و ترکیدگی لوله و خرابی شیرآلات خواهد شد.
در جدول راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی زیر، بهترین پیشنهاد پمپ آب برای ساختمان 2 طبقه را ذکر کرده‌ایم.

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (مترمکعب)
تک‌واحدی 2 طبقهبشقابی 1 اسب336
2 واحدی 2 طبقهبشقابی 1 اسب336

پیشنهاد پمپ آب مناسب برای ساختمان 3 طبقه

معمولاً افت فشار غالباً از طبقه سوم و بالاتر شروع می‌شود برای همین غالب خریداران انواع پمپ آب خانگی نیز ساکنان همین طبقات هستند. البته اگر ساختمانی دچار مشکل فشار آب باشد درحالی‌که طبقات پایین کمتر و طبقات بالا بیشتر دچار این مشکل هستند، تمامی ساکنان آپارتمان باید در هزینه‌های خریداری و نصب و راه‌اندازی پمپ آب شریک باشند.
پیشنهاد ما برای ساختمان‌های ۳ طبقه درصورتی‌که هر طبقه تک‌واحدی باشد استفاده از پمپ‌های جتی است اما اگر هر طبقه 2 یا 3 واحد بود بهتر است از پمپ‌های دو پروانه استفاده کنید که دبی بالاتری داشته و آبرسانی بهتر انجام می‌گیرد. در جدول انتخاب پمپ آب زیر، بهترین پیشنهاد پمپ آب مناسب برای ساختمان 3 طبقه آورده شده است.

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (مترمکعب)
تک‌واحدی 3 طبقهجتی تک اسب513.2
2 واحدی 3 طبقهدو پروانه 1.5 اسب466
3 واحدی 3 طبقهدو پروانه 1.5 اسب466

بهترین پیشنهاد پمپ آب مناسب 4 طبقه

بیشترین میزان سؤالات درباره خرید پمپ مرتبط با طبقه چهارم و پمپ آب مناسب طبقه 4 است. اگر بگوییم مشکل فشار آب از طبقه سوم شروع می‌شود، باید گفت در طبقه چهارم ادامه یافته و در طبقات 5 به بعد اوج می‌گیرد.
مناسب‌ترین پمپ آب خانگی برای ساختمان ۴ طبقه پمپ‌های جتی برای ساختمان‌های تک‌واحدی و دو پروانه برای چند واحدی‌ها است. قیمت پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه باتوجه‌به مدل، برند و کشور سازنده آن و همچنین توان و سایر ویژگی‌های فنی آن مشخص می‌شود.
در جدول زیر بهترین پیشنهادهای پمپ آب مناسب 4 طبقه آورده شده است که می‌توانید بخوانید:

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (متر مکعب)
تک‌واحدی 4 طبقهجتی تک اسب513.2
2 واحدی 4 طبقهدو پروانه 2 اسب546.2
3 واحدی 4 طبقهدو پروانه 2 اسب546.2

پیشنهاد پمپ آب مناسب برای ساختمان 5 طبقه

دبی و هد پمپ آب در رابطه معکوسی با هم قرار دارند، یعنی اگر هد یا ارتفاع پرتاب آب بالاتر برود، دبی کاهش‌یافته و اگر دبی بیشتر باشد، هد کاهش می‌یابد. ساختمان‌های 5 طبقه هم به دبی بالایی نیاز دارند و هم به هد بالا.
منظور از دبی حجم آبی است که از شیر آب خارج می‌شود، یعنی اگر تمام شیرهای آب یک ساختمان را باز کنیم، در بالاترین طبقه چقدر آب از شیر خارج می‌شود؟ آیا یک آب باریکه می‌آید یا به‌صورت نرمال آبدهی صورت می‌گیرد؟
برای برطرف‌شدن این مشکل پیشنهاد ما جهت خرید پمپ آب مناسب برای ساختمان 5 طبقه، پمپ‌های جتی نیست بلکه پمپ‌های دو پروانه است، این پمپ‌ها علاوه بر اینکه هد خوبی دارند، حجم آبدهی مناسبی هم خواهند داشت که در جدول زیر بهترین پیشنهادات را مشاهده می‌کنید:

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (متر مکعب)
تک‌واحدی 5 طبقهدو پروانه 2 اسب546.2
2 واحدی 5 طبقهدو پروانه 2 اسب546.2
3 واحدی 5 طبقهدو پروانه 2 اسب546.2

پیشنهاد برای پمپ آب 6 طبقه

ازآنجایی‌که ارتفاع ساختمان‌های 6 طبقه خیلی افزایش می‌یابد، پمپ باید بتواند آب را به ارتفاع مناسب برساند برای این کار علاوه بر توان موتور، نوع پمپ هم اهمیت دارد. پمپ‌های جتی این قابلیت را دارند که آب را با فشار بیشتری به ارتفاع بالاتری پرتاب کنند به همین خاطر پیشنهاد ما برای پمپ آب 6 طبقه همین پمپ جتی است. در جدول زیر بهترین پیشنهاد پمپ آب خانگی برای ساختمان 6 طبقه را ملاحظه می‌کنید:

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (متر مکعب)
تک واحدی 6 طبقهجتی 2 اسب614.9
2 واحدی 6 طبقهجتی 2 اسب614.9
3 واحدی 6 طبقهجتی 2 اسب614.9

پیشنهاد پمپ آب برای ساختمان 7 طبقه

پمپ آب برای ساختمان ۷ طبقه باتوجه‌به تعداد واحدها متفاوت است. اما بهترین پیشنهاد استفاده از پمپ‌های دو پروانه با توان ۲ اسب بخار با دهانه ورودی و خروجی ۱٫۵ اینچ است که هد نسبتاً خوبی داشته اما دبی آن‌ها خیلی زیاد است. برای همین پیشنهاد پمپ آب مناسب برای ساختمان ۷ طبقه چه برای تک‌واحدی و چه 2 یا 3 واحدی یکسان است که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نوع ساختماننوع پمپهد پمپ (متر)دبی پمپ (متر مکعب)
تک واحدی 7 طبقه2 اسب 2 پروانه587.5
2 واحدی 7 طبقه2 اسب 2 پروانه587.5
3 واحدی 7 طبقه2 اسب 2 پروانه587.5

نکات پایانی درباره پمپ آب مناسب برای ساختمان 1 تا 7 طبقه

برای هر یک از این پمپ‌های پیشنهادی حتماً باید یا از مخزن تحت‌فشار استفاده کرد یا از کلید اتومات، در این باره با سرویس‌کار خود مشورت کنید اما به‌طورکلی برای ساختمان‌های ۱ تا ۳ طبقه می‌توان از منبع انبساط‌های ۲۴ لیتری، برای ساختمان‌های ۴ و ۵ طبقه از منبع انبساط ۵۰ تا ۶۰ لیتری و برای ساختمان‌‎های ۶ و ۷ طبقه از منبع انبساط ۸۰ تا ۱۰۰ لیتری استفاده کرد.
علاوه بر این شما می‌توانید از کلید اتومات دیجیتال یا ست کنترل نیز استفاده کنید، در این باره می‌توانید مطلبی که لینک آن در زیر قرار گرفته را مطالعه کنید.

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا 305

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

3 پاسخ به “بهترین پمپ آب خانگی برای ساختمان‌های 1 تا 7 طبقه + جدول”

  1. بسیار خوب ولی منزل من اپارتمان نیست دو طبقه ۱۵۰ متری یکی هم کف ودیگری بالای طبقه هم کف اونم۱۵۰ متری با ۲۰۰ متر حیاط که یه سوییت ۷۰ متری طبقه هم کف روبروی هم هستند چه پمپ ابی بخرم مناسب باشه زود خراب نشه

  2. با سلام برای ساختمان 4 طبقه کلا 2 طبقه مسکونی تک واحدی و یک طبقه زیرزمین 1- و یک طبقه پارکینگ هم سطح خیابان و متراژ 80متر و شوفاژ خانه و لوله کشی رو کار که تازه انجام شده با لوله های پلی اتیلن ، کنتور آب مشترک از چه پمپی باید استفاده شود همچنین تجهیزات مورد نیاز با ذکر قیمت لطفاً راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت