گام به گام خرید ماشین چمن زن؛ از بنزینی تا برقی

چگونه یک چمن زن بخریم؟

هیچ چیزی لذت و شادی یک روز آفتابی را مانند یک ماشین چمن زنی بد خراب نمی‌کند؛ برعکس این موضوع نیز صادق است؛ چراکه داشتن یک ماشین چمن زنی خوب می‌تواند تکمیل کننده این شادی و لذت باشد. اگر قصد خرید ماشین چمن زن دارید اما نمی‌دانید این دستگاه را با چه قیمتی بخرید و هر ماشینی چه ویژگی‌ها و مشخصاتی باید داشته باشد نگران نباشید چراکه ما در این مطلب قصد پرداختن به همین موضوع را داریم تا شما در انتخاب خود راحت باشید. همانگونه که می‌دانید چمن یکی از پوشش‌های گیاهی ارزان قیمت است که در بیشتر فضاهای سبز مثل پارک‌ها، مقابل هتل‌ها، حیاط ویلاها، حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و حتی در برخی خانه‌های حیاط‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مرتب نگه داشتن چمن‌ها نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد و هیچ دستگاهی مانند ماشین چمن زنی نمی‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

چمن زن چیست؟

چمن زن دستگاهی است که در زیر خود چند تیغه گردان داشته که به وسیله آن می‌تواند چمن‌ها را در اندازه و ارتفاع تنظیم شده برش دهد، برای این کار چمن زن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. چمن زن تراکتوری یا ماشین چمن زنی خودکار
  2. چمن زن دستی (که اپراتور باید پشت آن ایستاده و دستگاه را حرکت دهد.)

چمن زن‌ها دارای موتورهای مکانیکی (اعم از بنزینی یا دیزلی) و برقی هستند که در ادامه همین مطلب به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت. مهم‌ترین کاری که با این دستگاه می‌توان انجام داد کوتاه کردن چمن‌ها است.

این دستگاه مخصوص برش چمن طراحی شده است بنابراین درو کردن علف‌های هرز که ارتفاع بلندی دارند را نباید با آن کوتاه کرد بلکه دستگاه مخصوص درو کردن علف‌های هرز، دستگاه علف تراش یا علف زن است.

در یک دسته بندی دیگر چمن زن‌ها را می‌توان به دو دسته چمن زن موتوری و چمن زن فاقد موتور تقسیم بندی کرد.

چمن زن موتوری چمن زن فاقد موتور
چمن زن تراکتوری / چمن زن بنزینی / چمن زن برقی / چمن زن شارژی چمن زن دستی

در ادامه به صورت گام به گام تمامی مراحلی که می‌تواند شما را در خرید ماشین چمن زن کمک کند را بیان کرده‌ایم:

 

گام اول- ماشین چمن زن با موتور یا بدون موتور؟

قبل از ورود به این گام یک نکته را باید بدانید، چمن زن دستی معمولا به دو نوع دستگاه اطلاق می‌شود؛ به این معنی که هم به چمن‌زن‌های فاقد موتور که کاملا به وسیله کاربر باید حرکت داده شود چمن زن دستی گفته می‌شود و هم به چمن زن‌های با موتور بنزینی یا برقی که فرد باید پشت دستگاه ایستاده و آنرا حرکت دهد چمن زن دستی می‌گویند، در حقیقت علت اصلی اینکه به این نوع چمن زن هم دستی گفته می‌شود، وجه تمایز آن با چمن زن تراکتوری است که فرد داخل دستگاه نشسته و مانند خودرو آنرا حرکت می‌دهد و دیگر خبری از پیاده‌روی و حرکت کردن پشت دستگاه وجود ندارد.

با بیان این مقدمه اولین مرحله شما انتخاب بین چمن زن موتوری و غیر موتوری است. چمن زن دستی فاقد هرگونه موتوری است و فرد باید پشت دستگیره چمن زن ایستاده و دستگاه را به حرکت در آورد، با حرکت چرخ‌ها، تیغه‌ها نیز به گردش درآمده و چمن‌ها را کوتاه می‌کند. در واقع این نوع چمن زن قدیمی‌ترین مدل انواع چمن زن است که قدمت بسیاری داشته و عمر آن به بیش از 100 سال می‌رسد. اما امروزه برای کارهای کوچک و زیر 100 متر می‌توان از آن استفاده کرد با این حال کیفیت کار با این دستگاه اصلا قابل مقایسه با انواع چمن زن موتوری یا چمن زن خودکار نیست.

بررسی مزایا و معایب چمن زن دستی در مقایسه با چمن زن موتوری

چمن زن دستی انواع چمن زن موتوری
سبک‌تر است سنگین‌تر است
آلودگی صوتی ندارد آلودگی صوتی دارد
آلودگی زیست محیطی ندارد آلایندگی دارد (انواع بنزینی)
چمن‌ها را تمیز کوتاه نمی‌کند چمن‌ها را کاملا تمیز و منظم کوتاه می‌کند
برای کارهای بسیار کوچک مناسب است برای انواع کارهای متوسط و بزرگ مناسب است
کار کردن با آن خسته کننده است کار کردن با آن راحت است
چمن را له می‌کند چمن را له نمی‌کند

گام دوم- چمن زن پشت تراکتوری انتخاب کنیم یا چمن زن دستی (بنزینی و برقی)

همانطور که گفتیم در برابر چمن زن تراکتوری به چمن زن‌های موتوری که کاربر باید پشت آن بایستد و آنرا حرکت دهد نیز چمن زن دستی گفته می‌شود. پس منظور ما از چمن زن دستی در این مرحله چمن‌زن‌های بنزینی و برقی است که اپراتور باید آنرا حرکت دهد. حالا بین چمن زن تراکتوری و دستی کدام یک گزینه بهتری است؟ این سؤال را شما باید پاسخ دهید! حتما می‌پرسید چرا؟ شما باید مساحت زمینی که می‌خواهید چمن‌های آنرا کوتاه کنید را  محاسبه کنید.

اگر زمین شما زیر 1000 متر مربع است بدون شک به سراغ انواع چمن زن دستی بروید که مدل‌های مختلفی دارد (در مرحله بعد به انواع چمن زن دستی خواهیم پرداخت) اما اگر این میزان بیش از 1000 متر مربع بود، پیاده‌روی در این مساحت و کوتاه کردن چمن‌ها خیلی زمانبر و خسته کننده خواهد شد و احتمالا دیگر از روز آفتابی خود هیچ لذتی نخواهید برد!

آستانه کار با ماشین چمن زنی دستی =  1000 متر مربع

مساحت‌های بالای هزار متر مربع = ماشین چمن زن تراکتوری

برای اندازه گیری زمین لازم نیست کار بسیار سختی انجام دهید، کافی است یکبار در طول زمین و یکبار در عرض زمین حرکت کنید و قدم‌های خود را بشمارید البته لازم نیست خیلی دقت به خرج دهید بلکه به صورت تقریبی هم این میزان را به دست می‌آورید، معمولا هر قدم یک مرد 75 سانتی‌متر و هر قدم یک زن حدودا 65 سانتی‌متر است. قدم‌های خود را در هم ضرب کنید، اگر عدد شما رقمی بالاتر از 1000 متر مربع را نشان داد یعنی شما به چمن زن تراکتوری نیاز دارید اما اگر این مقدار زیر رقم 1000 متر مربع بود، با همان چمن زن دستی کار شما راه می‌افتد.

گام سوم- توجه به بودجه مورد نظر خود برای خرید ماشین چمن زن

وقتی انتخاب کردید که سواره کار چمن زنی را انجام دهید یا پیاده! حالا نوبت به آن می‌رسد که دو عامل را در نظر بگیرید:

  1. راحتی
  2. بودجه

ممکن است شما راحتی را انتخاب کنید و هزینه آن را بپردازید اما گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که بودجه شما اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، بنابراین باید متناسب با بودجه و هزینه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید دست به خرید بزنید. طبیعتا قیمت چمن زن تراکتوری خیلی بیشتر از چمن زن دستی است. در واقع چمن زن دستی ارزان قیمت و مقرون به صرفه است و تقریبا همه می‌توانند یک مدل از آن را خریداری کنند اما این هزینه اگر قرار باشد شما دست به انتخاب گزینه چمن زن تراکتوری بزنید چندین برابر خواهد شد.

گام چهارم- انتخاب چمن زن تراکتوری متناسب با مساحت

اگر تا این مرحله انتخاب خود را کرده‌اید و قصد خرید چمن زن تراکتوری را دارید، بد نیست چند نکته درباره چمن زن تراکتوری بدانید:

  • چمن زن تراکتوری مناسب برای مساحت یک هکتار: برای مساحت‌هایی از هزار متر مربع تا یک هکتار از چمن زن تراکتوری‌هایی استفاده کنید که موتور آن‌ها توانی بین 14 الی 16 اسب بخار داشته باشد و عرض کار آن‌ها نیز زیر صد سانت نباشد.
  • چمن زن تراکتوری مناسب برای مساحت‌های بالای یک هکتار: اگر مساحت شما بیش از یک هکتار است بهتر است از چمن زن تراکتوری که توان موتور آن بین 18 الی 22 اسب بخار است استفاده کنید که عرض کار آن‌ها نیز بین 110 تا 140 سانتی‌متر باشد.

این دستگاه دقیقا شبیه یک خودرو بوده اما در قد و اندازه‌ای کوچکتر که موتور آن نیز مانند خودروها در قسمت جلوی آن نصب شده و شما می‌توانید سوار آن شده و اقدام به کوتاه کردن چمن‌ها کنید.

گام پنجم- چمن زن دستی بنزینی یا برقی؟

برای کسانی که قصد خرید چمن تراکتوری دارند این مطلب تا گام چهارم تمام شده است، اما اگر به هردلیلی اعم از اینکه بودجه کافی برای خرید چمن زن تراکتوری ندارید یا این دستگاه مناسب کار شما نیست، بهتر است تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

چمن زن دستی در دو دسته بندی جای می‌گیرد:

  • چمن زن برقی
  • چمن زن بنزینی

چمن زن برقی برای چه کسانی مناسب است؟

در خرید هر دستگاه چمن زنی مساحت زمین عامل مهمی است؛ بنابراین اگر قصد خرید چمن زن برقی دارید با توجه به جدول زیر عمل کنید:

مساحت زمین توان مناسب موتور عرض کار مناسب
تا 350 متر مربع 1400 وات 24 تا 38 سانت
350 تا 1000 متر مربع 1600 تا 1800 وات 38 تا 42 سانت

چمن زن برقی برای جاهایی مناسب است که دسترسی به برق ممکن است، اما برای کار در فضاهای سبز شهری مثل کنار اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها که دسترسی به برق مشکل است یا هرجای دیگری که برق وجود ندارد این دستگاه مناسب نیست. با این حال به خاطر صدای کمی که دارد برای جاهایی که نباید سروصدا باشد مثل مدارس، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و غیره مناسب است. در جدول زیر مزایا و معایب چمن زن برقی را می‌توانید مشاهده کنید.

مزایا معایب
صدای کمی دارد نیاز به برق دارد
آلایندگی ندارد محدودیت حرکتی دارد (به خاطر سیم برق)
نیاز به سوخت و روغن ندارد سیم برق دست و پاگیر است
مشکلات موتور بنزینی مثل گرفتگی کاربراتور ندارد هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری دارد
مناسب فضاهای بیمارستانی و آموزشی خطر برق گرفتگی و اتصالی دارد

چمن زن بنزینی برای چه کسانی مناسب است؟

چمن زن بنزینی فروش بیشتری دارد و طرفداران آن زیادتر هستند چراکه در هرجایی می‌توان از آن استفاده کرد. برای خرید این چمن زن نیز باید مساحت زمین را در نظر بگیرید، معمولا موتور انواع چمن زن بنزینی با سیستم هندلی روشن شده و نیاز به سوخت بنزین دارد، تیپ موتور از نوع چهارزمانه بوده و سیستم خنک‌کننده موتور هواخنک است. توان این موتورها از 5 اسب بخار تا 7 اسب بخار متغیر است که باید با توجه به پروژه و کاری که انجام می‌دهید موتور را انتخاب کنید همچنین عرض کار این دستگاه‌ها بین 40 تا 50 سانت است، هرچه وسعت کار شما بیشتر بود باید عرض کار دستگاه شما نیز افزایش یابد. اگر قصد خرید چمن زن بنزینی دارید بهتر است طبق جدول زیر عمل کنید:

مساحت زمین توان مناسب موتور عرض کار مناسب
تا 500 متر مربع 5 اسب بخار 45 تا 50 سانت
500 تا هزار متر مربع 6 اسب بخار 50 تا 55 سانت
1000 تا 1500 متر مربع 7 اسب بخار 55 تا 70 سانت

چمن زن بنزینی برای هر کاری و هر جایی مناسب است چرا که با چند لیتر بنزین می‌توانید دستگاه را روشن کرده و در مساحت‌هایی که در بالا ذکر کردیم کار کنید؛ به عنوان مثال برای کوتاه کردن چمن‌های فضای سبز و پارک‌ها، میدان‌ها، حاشیه بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها، زمین‌ها ورزشی و غیره مناسب است؛ اما این دستگاه نیز مزایا و معایبی دارد که در جدول زیر به آن اشاره شده است:

مزایا معایب
قدرت و توان زیادی دارد صدای زیادتری دارد
محدودیت حرکتی ندارد آلایندگی محیط زیستی دارد
برای کارهای متوسط و بزرگ مناسب است مشکلات موتورهای بنزینی را دارد
هزینه تعمیر و نگهداری آن مقرون به صرفه است نیاز به تمیزکاری بعد از کار دارد
کار با آن راحت است نامناسب برای فضاهای آرام مثل بیمارستان و …

گام ششم- چمن زن مناسب برای زمین‌های شیب دار

یکی از مسائلی که در هنگام خرید چمن زن باید به خاطر داشته باشید شیب زمین است، اگر زمین شما شیب تندی داشته باشد کار کردن با چمن زن‌های معمولی برایتان مشکل ساز خواهد شد؛ اما برای این مشکل راه‌حلی وجود دارد و آن هم استفاده از چمن‌زن‌های خودگردان است که دارای گیربکس بوده و کار را برای کوتاه کردن زمین‌های شیب دار مثل تپه‌ها و مواردی شبیه به این راحت می‌کند. قیمت این چمن زن بیشتر است اما کار کردن با آن بسیار آسان می‌باشد. البته از چمن زن تراکتوری هم برای زمین‌های شیب دار می‌توان استفاده کرد.

گام هفتم- انتخاب بهترین چمن زن برای کارهای خانگی (چمن زن شارژی)

برای کارهای کوچک و خانگی باید از چمن زن خانگی استفاده کرد که به نام چمن زن کوچک هم شناخته می‌شود اما نام اصلی این محصول چمن زن شارژی است که برای مصارف خانگی و کوچک مناسب است. این چمن زن دارای الکتروموتوری شارژی است که نیروی خود را از یک باتری لیتیومی دریافت می‌کند. اگر دستگاه را بین یک تا دو ساعت شارژ کنید تا حدود 4 الی 5 ساعت می‌توانید با دستگاه کار کنید. عمده کاربری چمن زن شارژی برای باغچه خانه‌ها، حیاط‌های کوچک، آپارتمان‌ها و مجتمع‌ها است که فضای سبز چمن کاری شده آن‌ها بین 10 الی 15 متر باشد، البته بیشتر از این متراژ را هم می‌توان با چمن زن شارژی مرتب کرد اما کاری سخت و طاقت فرسا خواهد بود و ممکن است به دستگاه شما هم آسیب بزند. در جدول زیر مزایا و معایب این دستگاه را می‌توانید مشاهده کنید.

مزایا معایب
مناسب کارهای خانگی و کوچک نامناسب برای کارهای بزرگ
قابل استفاده برای بانوان نیاز به شارژ دارد
وزن سبک استهلاک باتری زیاد است
قیمت مناسبی دارد هزینه تعمیر زیادی دارد
آلودگی صوتی و محیط زیستی ندارد توان موتور پایین است

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا 1

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت