نکات مهم در انتخاب دستگاه چمن زن (راهنمای خرید)

چگونه یک ماشین چمن زن بخریم

اگر شما صاحب یک باغ یا ویلا هستید که قطعه‌ای از آن به وسیله چمن پوشیده شده و منظره زیبایی برای محل سکونت شما ایجاد کرده، اگر اداره یک زمین چمن گلف را به عهده دارید یا مسئول رسیدگی به زمین چمن یک ورزشگاه هستید یا به هر نوعی می‌خواهید چمن‌هایی که بیش از اندازه بلند شده‌اند را کوتاه کنید حتما نیاز به یک دستگاه چمن زن خواهید داشت تا با چند حرکت بتوانید چمن‌ها را خیلی منظم و یکدست و البته تمیز کوتاه کرده و منظره زیبایی به وسیله این پوشش گیاهی ایجاد کنید. حتما به این نکته واقف هستید که خرید یک دستگاه چمن زن در بین این همه محصول کار آسانی نخواهد بود؛ اما اگر بدانید یک دستگاه چمن زن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و شما چه انتظاری از این دستگاه دارید کار را راحت‌تر خواهد کرد؛ برای همین ما در این مطلب قصد داریم نکات مهم انتخاب دستگاه چمن زن را گفته و یک راهنمای خرید دستگاه چمن زن برای شما تهیه کنیم؛ پس اگر در چند وقت گذشته برای خرید این دستگاه به نتیجه نرسیده‌اید این مطلب راست کار شماست!

دستگاه چمن زن چیست؟

دستگاه چمن زنی ماشین‌های نسبتا ساده‌ای هستند. همه چمن زن‌ها از جمله چمن زن برقی یا چمن زن بنزینی و غیره به شما امکان می‌دهد به راحتی در حیاط یا منطقه‌ای که چمن در آن وجود دارد حرکت کرده و آن‌ها را بتراشید. اکثر چمن‌زن‌هایی که امروزه به فروش می‌رسد دارای یک موتور بوده که نیروی محرکه لازم را برای چرخاندن تیغه‌های دستگاه تامین می‌کنند. تیغه‌ها با چنان سرعتی حرکت می‌کنند که به محض برخورد با چمن آن‌ها را برش می‌دهد. البته هنوز هم هستند دستگاه‌هایی مانند چمن زن دستی که در واقع با حرکت دستگاه، تیغه‌های آن به چرخش در آمده و چمن‌ها را کوتاه می‌کند اما نباید از آن‌ها همان انتظاری را داشته باشید که از یک چمن زن موتوری دارید! خرید دستگاه چمن زن موتوری بستگی به بودجه شما دارد. در بازار محصولات بسیار متنوعی وجود دارد که با توجه به کشور سازنده و برند آن، قیمت‌های متفاوتی دارند.

[spr id=’52’]

دستگاه چمن زن

بررسی انواع مدل‌های دستگاه چمن زن

چمن زن‌ها انواع بسیار مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت و توضیح مختصری درباره هر کدام می‌دهیم:

1- چمن زن دستی

ساده‌ترین نوع چمن‌زن، چمن زن دستی است که برای استفاده در کارهای کوچک مناسب بوده و می‌توان با آن به راحتی چمن‌هایی که ارتفاع کوتاهی دارند را تراشید. انجام کار با این دستگاه کاملا دستی است و هیچگونه موتوری ندارد. در واقع می‌توان گفت این دستگاه سازگارترین مدل چمن زن با محیط زیست است. برای کار با چمن زن دستی کافی است پشت دستگاه قرار گرفته و آن را حرکت دهید، با حرکت شما به سمت جلو تیغه‌ها به گردش در آمده و چمن‌ها را کوتاه می‌کند. اکثر چمن زن‌های دستی مجهز به چهار تیغه از جنس استیل یا همان فولاد ضدزنگ هستند که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند.

[spr id=’53’]

بررسی نکات مثبت و منفی چمن زن دستی

مزایا

معایب

سبک است

نیاز به نیروی انسانی دارد

با محیط زیست سازگار است

سرعت انجام کار با آن پایین است

آلودگی هوا و صوتی ندارد

چمن‌ها به تمیزی سایر دستگاه‌ها برش نمی‌خورد

ارزان است

مناسب کارهای بزرگ نیست

[su_note note_color=”#f6fff7″ text_color=”#027932″ radius=”5″] برای حرکت یا عدم حرکت یک قفل فشاری نیز روی این دستگاه تعبیه شده است. حداقل ارتفاع برش این دستگاه 12 میل و حداکثر ارتفاع برش نیز 40 میل است. نوع برش این دستگاه برش مرکزی است.[/su_note]

2- چمن زن برقی

برای خرید چمن زن برقی کافی است به این نکته توجه کنید که برای کار با این دستگاه شما نیاز به برق دارید بنابراین در فضاهایی که دسترسی به برق ممکن نیست گزینه مناسبی نخواهد بود. دستگاه چمن زن برقی از یک موتور یا دینام برقی برخوردار است. این دستگاه صدای کمی دارد و آلودگی محیط زیستی ندارد. قیمت چمن زن برقی در مقایسه با انواع چمن زن بنزینی کمتر است همچنین وزن کمتری نسبت به مدل‌های بنزینی دارد با این وجود تعمیر و نگهداری این دستگاه هزینه بیشتری نسبت به چمن زن موتوری دارد. معمولا توان انواع چمن زن برقی بین 1200 تا 1800 وات است، بنابراین هرچه کار شما بزرگتر و بلندی ارتفاع چمن‌ها بیشتر باشد بهتر است از انواع چمن زن برقی با توان بیشتر استفاده کنید. وزن این دستگاه با توجه به برند سازنده آن متفاوت است؛ اما معمولا وزنی در حدود 12 تا 17 کیلو دارند. اکثر مدل‌های چمن زن برقی مجهز به سبد جمع آوری چمن هستند و روی چهار چرخ حرکت می‌کنند، به صورت میانگین سبد این دستگاه‌ها حدودا 30 لیتر گنجایش دارند.

[spr id=’54’]

مزایا

معایب

صدای کم

دسترسی به برق همیشه ممکن نیست

آلودگی هوا ندارد

نیاز به سیم برق بلند دارد

ارانتر از بنزینی است

هزینه تعمیر بیشتری دارد

سبک‌تر از بنزینی است

قدرت کمتری از بنزینی دارد

کار کردن با آن راحت است

برای کارهای بزرگ مناسب نیست

 

[su_note note_color=”#f6fff7″ text_color=”#027932″ radius=”5″] سرعت حرکت تیغه نیز به قدرت موتور بستگی دارد با این وجود می‌توان گفت به صورت میانگین 2500 دور در دقیقه سرعت گردش تیغه‌ها است. ارتفاع تیغه‌ها قابل تنظیم بوده و معمولا تا حداکثر ارتفاع 65 میل می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. پهنای برش این دستگاه‌ها بین 32 تا 42 سانتی متر بوده که باتوجه به محیط خود باید اقدام به انتخاب کنید.[/su_note]

3- چمن زن بنزینی

نوع دیگری از انواع چمن زن، چمن زن بنزینی است که دارای سیستم رانش به جلو هستند و برای استفاده در زمین‌هایی با شیب ملایم مناسب است، این امکان در واقع باعث می‌شود شما به عنوان کاربر، انرژی کمتری مصرف کنید. چمن زن بنزینی از یک موتور چهارزمانه تک سیلندر برخوردار است که قدرت آن‌ها با توجه به موتوری که روی آن‌ها بسته شده متفاوت است. معمولا قدرت موتورهای این دستگاه بین 5 تا 7 اسب بخار متغیر است، در این باره شما باید به مساحت کاری خود نگاه کرده و با توجه به فضای خود اقدام به خرید چمن زن بنزینی با توان بالا یا پایین کنید. این چمن‌زن‌ها سنگین‌تر از مدل‌های برقی است و سروصدای زیادی تولید می‌کنند. تمام دستگاه‌های چمن زن بنزینی یا موتوری دارای کیسه یا سبد جمع آوری چمن هستند که معمولا ظرفیت آن‌ها 60 لیتر است. این چمن‌زن‌ها در دو مدل سه چرخ و چهار چرخ تولید می‌شوند. در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب چمن زن بنزینی را مشاهده کنید:

[spr id=’55’]

مزایا

معایب

قدرت بالا

سروصدای زیاد

مناسب کارهای بزرگ

آلودگی هوا

دارای سیستم رانش به جلو

دارای مشکلات موتورهای چهارزمانه

برش تمیز چمن‌ها

وزن سنگین

هزینه تعمیر پایین‌تر نسبت به برقی

قیمت بالا نسبت به نوع برقی

[su_note note_color=”#f6fff7″ text_color=”#027932″ radius=”5″] ارتفاع برش دستگاه چمن زن بنزینی بین حداقل ارتفاع 25 میل و حداکثر 75 میل متغیر است و عرض برش آن‌ها نیز از 42 تا 52 سانت وجود دارد.[/su_note]

چمن زن تراکتوری

4- چمن زن تراکتوری

مدل دیگری از چمن زن در بازار وجود دارد که برای استفاده در مساحت‌های زیاد و بالای یک هکتار مناسب است که به چمن زن تراکتوری معروف است. خرید چمن زن تراکتوری برای کسانی مناسب است که به صورت مداوم در فضاهای بزرگ از آن استفاده می‌کنند. این چمن زن شبیه یک خودروی کوچک است که کاربر روی آن سوار شده و هدایت دستگاه را به عهده می‌گیرد. از این دستگاه برای باغ‌های بزرگ، زمین‌های فوتبال، زمین‌های گلف، فضاهای سبز شهری وسیع و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. معمولا دارای تیغه‌های جمع کننده دوتایی بوده و مخزن جمع آوری آن‌ها نیز برخلاف انواع دستی و بنزینی گنجایش بیشتری تا حدود 300 لیتر دارند. برای عملکرد بهتر تیغه‌های چمن زن تراکتوری سیستم کلاچ مغناطیسی روی آن طراحی شده و توان این دستگاه از موتورهای چهار زمانه دو سیلندر تامین می‌شود. قیمت چمن زن تراکتوری بسیار بالا است و قابل مقایسه با چمن زن های بنزینی نیست. هرچه پهنای برش دستگاه چمن زن شما بیشتر باشد در واقع سرعت اتمام کار بیشتر خواهد بود حداقل پهنای برش دستگاه چمن زن تراکتوری حدودا 60 سانت و حداکثر پهنای آن 140 سانتی متر است. معمولا این محصول مجهز به سیستم برنده با امکان مالچ پاشی است که در واقع چمن‌های بریده شده را برای استفاده به عنوان کود گیاهی آماده می‌کند. ارتفاع برش اکثر دستگاه‌های چمن زن تراکتوری بین 25 تا 90 سانتی‌متر است. همچنین این دستگاه دارای یک مخزن بنزین معمولا بین 5 تا 7 لیتر و گیج روغن حدودا یک لیتری است. سیستم حرکتی آن روی چهار چرخ بوده و دارای دو چراغ پرژکتوری برای کار در فضاهای کم نور است. با مشاهده جدول زیر می‌توانید نکات مثبت و منفی چمن زن تراکتوری را مشاهده کنید.

مزایا

معایب

قدرت بسیار بالا

قیمت بسیار بالا

مناسب برای مساحت‌های بالای یک هکتار

سروصدا دارد

سرعت بالای انجام کار

آلودگی هوا دارد

چمن‌ها را خیلی تمیز درو می‌کند

هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد

نیازی به حرکت با دست ندارد

وزن بالایی دارد

 

[su_note note_color=”#f6fff7″ text_color=”#027932″ radius=”5″] نسل جدیدی از چمن‌زن‌ها وجود دارد که هنوز به ایران نرسیده که چمن زن رباتیک نام دارد. این چمن زن از سیستم هوش مصنوعی برخوردار بوده و به صورت اتوماتیک کار تراشیدن چمن‌ها را انجام می‌دهد.[/su_note]

 

در هنگام خرید دستگاه چمن زن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای اینکه انتخاب خوب و درستی داشته باشید لازم است در هنگام خرید به چند نکته که در ادامه توضیح خواهیم داد توجه کنید:

نکته اول- مساحت چمن چقدر است؟

اگر حیاط یا محیطی که پوشش چمنی دارد زیاد است مثلا بیش از یک هکتار است این یعنی انرژی زیادی برای کوتاه کردن از شما گرفته خواهد شد پس حتما نیاز به یک دستگاه چمن زن خواهید داشت. این کار به خصوص در فصول خیلی گرم یا سرد سال مثل تابستان یا زمستان سخت‌تر و طاقت فرسا خواهد بود. اندازه حیاط را مشخص کنید. قبل از اینکه شما بخواهید یک دستگاه چمن زن بخرید حتما نیاز است بدانید مساحت جایی که می‌خواهید چمن‌های آن را کوتاه کنید چقدر است. به دست آوردن اندازه یا مساحت حیاط در انتخاب تیپ چمن زن تفاوت‌هایی ایجاد خواهد کرد. مساحت حیاط را از طریق محاسبات ریاضی پیدا کنید؛ زمین‌های چمن زیر یک هکتار به عنوان زمین‌های کوچک و متوسط و بزرگ و زمین‌های بالای یک هکتار به عنوان زمین چمن‌های خیلی بزرگ به حساب می‌آیند.

در جدول زیر می‌توانید دستگاه چمن زن مناسب به هر متراژ زمین را مشاهده کنید:

اندازه زمینمدلتوانعرض کار
تا 350 مترچمن زن برقی1400 وات31 تا 38 سانت
350 تا 1000 مترچمن زن برقی1600 تا 1800 وات38 تا 42 سانت
1000 تا 1500 مترچمن زن موتوری5 اسب بخار45 تا 50 سانت
1500 تا 2000 مترچمن زن موتوری5 اسب بخار51 تا 53 سانت
2000 تا 4000 مترچمن زن تراکتوری6.5 تا 10 اسب بخار60 سانت تا 70 سانت
4000 تا یک هکتارچمن زن تراکتوری18 اسب بخار100 تا 110 سانت
یک هکتار به بالاچمن زن تراکتوری18 تا 22 اسب بخار110 تا 140 سانت

نکته دوم- شیب زمین شما چقدر است؟

در صورتی که زمین شما خیلی شیب دار باشد استفاده از چمن زن‌های موتوری چندان مناسب کار شما نخواهد بود چراکه حرکت کردن در یک زمین شیب دار با این دستگاه دشوار است بنابراین در این مواقع بهترین پیشنهاد استفاده از چمن زن تراکتوری است که به صورت یک خودرو عمل کرده و شما به عنوان سرنشین داخل آن نشسته و دستگاه را با یک فرمان هدایت می‌کنید. با این وجود اگر شیب زمین ملایم بود، چمن زن بنزینی نیز به علت دارا بودن سیستم رانش به جلو می‌تواند از عهده این کار برآید.

نکته سوم- اندازه چمن‌ها چقدر است؟ بلند است یا کوتاه؟

برخی افراد فرصت کافی برای اینکه به صورت منظم چمن‌ها را کوتاه کنند ندارند بنابراین ممکن است هرچندماه یک بار اقدام به این کار کنند که باعث بلند شدن بیش از اندازه چمن‌ها خواهد شد و کار چمن زنی را دشوارتر می‌کند. در نظر گرفتن این موضوع در خرید یک دستگاه چمن زن حتما تاثیر خواهد داشت؛ چراکه در این صورت باید چمن زن قدرتمندتری خریداری کنید.

نکته چهارم- توجه به توان جسمی فرد برای انجام عملیات چمن زنی

انجام کاری مثل چمن زنی قطعا باید توسط افرادی انجام شود که انرژی کافی برای این کار را داشته باشند بنابراین باید توان جسمی خود را برای این کار بسنجید تا بتوانید یک چمن زن مناسب انتخاب کنید، اکثر خانم‌ها به دلیل قدرت عضلانی کمتر از دستگاه‌های چمن زن تراکتوری استفاده می‌کنند با این حال نمونه‌های چمن زن‌های هلی یا چمن زن‌های گیربکسی نیز مناسب این کار است همچنین می‌توانید از انواع چمن زن شارژی برای کارهای کوچک استفاده کنید که هم سبک بوده و هم کار با آن راحت است.

نکته پنجم- کدام برند چمن زن بهتر است؟

اکثر برندهای موجود در بازار ایران تقریبا به لحاظ کارایی مشابه هم هستند اما ممکن است در کیفیت آن‌ها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که باتوجه به کشور سازنده و شرکت تولیدکننده آن قیمت متفاوتی دارند. با این حال شما باید چمن زنی خریداری کنید که خدمات پس از فروش داشته باشد. برخی دستگاه‌ها از سوی برخی واردکنندگان یک بار وارد شده و روند واردات آن بعد از مدتی قطع می‌شود خرید این دستگاه‌ها درواقع دردسرهای بعدی نظیر عدم وجود قطعات یدکی و لوازم ضروری دستگاه را به دنبال دارد. بنابراین حتما از فروشگاه‌هایی خرید کنید که امکان تامین قطعات را داشته باشند و ضمانت لازم را در این زمینه به شما بدهند.

نکته ششم- بودجه شما چقدر است؟

حتما شما برای خرید یک دستگاه چمن زن بودجه مشخصی دارید که باید به تناسب با آن اقدام به خرید کنید. اگر سری به بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی بزنید معمولا چمن زن ها با توجه به مدل آن‌ها که دستی، برقی، بنزینی و تراکتوری باشند قیمت‌هایی در رنج 1 میلیون تا 35 میلیون تومان خواهند داشت. البته قیمت‌های بالای 10 میلیون تومان معمولا به چمن زن‌های تراکتوری اختصاص دارد. کمترین قیمت متعلق به دستگاه چمن زن دستی است با این حال چمن زن‌های دستی نیز وجود دارد که قیمتی حتی بالاتر از انواع برقی دارند چراکه سازنده آن‌ها یا برند آن‌ها بسیار معتبر و خوشنام هستند؛ مثل چمن زن دستی بوش آلمان.

نکته هفتم- چمن زن دست دوم بخریم؟

هر دستگاهی بعد از مدتی کار دچار استهلاک خواهد شد بنابراین نمی‌توان خیلی به خرید دستگاه چمن زن دست دوم مطمئن بود، چراکه انواع چمن زن برقی و بنزینی دارای موتورهایی هستند که در واقع نقش اصلی در دستگاه چمن زن را ایفا می‌کنند و در صورتی که به درستی از آن‌ها نگهداری نشده باشد دچار آسیب‌هایی خواهند شد. با این وجود اگر استفاده از دستگاه چمن زن نیاز همیشگی شما نیست می‌توانید از گزینه اجاره چمن زن نیز استفاده کنید یا حتی اگر بودجه شما برای خرید یک دستگاه صفر کافی نیست می‌توانید اقدام به خرید دستگاه چمن زن دست دوم بنزینی یا برقی کنید. با این حال توصیه ما خرید دستگاه چمن زن نو است.

نکته هشتم- توجه به تحویل گرفتن لوازم جانبی چمن زن

حتما در هنگام خرید دستگاه چمن زن از اینکه چه لوازم جانبی روی آن وجود دارد باخبر شده تا هنگام خرید آن‌ها را تحویل بگیرید. برخی از این دستگاه‌ها دارای کیف دستی، اتصالات مالچ، عینک و غیره هستند. همچین آچار و ابزار یدکی به اضافه دفترچه راهنما باید روی دستگاه وجود داشته باشد.

نکته نهم- کسب اطلاع درباره ضمانت‌نامه‌ها

تمام چمن‌زن‌هایی که در ایران وجود دارد همگی وارداتی است بنابراین باید در هنگام خرید به خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه‌ها یا گارانتی چمن زن توجه کرده و درباره آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید تا در صورت معیوب بودن دستگاه و همچنین احتمال خرابی پس از مدتی انجام کار بتوانید از گارانتی و خدمات پس از فروش استفاده کنید.

نکته دهم- از کجا دستگاه چمن زن بخریم؟

امروزه دیگر رفتن به بازار و صرف وقت برای گشتن تعداد محدودی فروشگاه در حالی که اطلاعات کاملی درباره دستگاه‌ها کسب نمی‌کنید یک خرید ایده‌آل اقتصادی به حساب نمی‌آید. همانگونه که در تمام دنیا رایج شده در ایران نیز بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند اطلاعاتی با جزئیات کامل درباره یک کالا دریافت کرده و به راحتی و با ضمانت فروش، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند که این کار از طریق فروشگاه‌های اینترنتی امکان‌پذیر شده است. بنابراین یک راه و درواقع بهترین راه استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی تخصصی هر محصول است که فروشگاه اینترنتی ابزارینو نیز به عنوان ارائه دهنده انواع ماشین‌آلات کشاورزی در خدمت خریداران است. راه دیگر شما رفتن به مراکز فروش فیزیکی این تجهیزات از جمله چمن زن است. اگر برند خاصی را در نظر دارید بهتر است به نماینده فروش چمن زن برند مد نظر خود مراجعه کنید و حتما به این نکته دقت داشته باشید که در هنگام خرید حتما دستگاه‌هایی با قطعات اصلی خریداری کنید.

 

منابعی برای مطالعه بیشتر:

www.popularmechanics.com

www.mowersdirect.com

www.canadiantire.ca

میانگین امتیاز 1.9 / 5. تعداد آرا 7

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت