راهنمای انتخاب دستگاه علف زن (علف‌تراش)

راهنمای خرید دستگاه علف تراش

رشد علف‌های هرز در حیاط جلوی خانه، ویلا، باغ و غیره که گاهی تا یک متر یا بیشتر بلند می‌شوند بعضی اوقات بیشتر به یک کابوس شبیه خواهند شد تا علف! اگر تجربه چیدن این علف‌ها با ابزارهای دستی را داشته باشید حتماً شما هم از جمله کسانی هستید که این کابوس را دیده‌اید! بعد از صرف ساعت‌ها وقت حتی گاهی از صبح تا شب، می‌بینید که علف‌ها هنوز تمام نشده، دست‌های شما زخم شده و خستگی دیگر اجازه کارکردن به شما را نمی‌دهد. احتمالاً در همین لحظات به فکر خرید یک دستگاه علف تراش می‌افتید و اگر تاکنون کابوسی را که گفتیم ندیدید حتماً با خواندن این چند سطر شما با یک آینده‌نگری قصد خرید یک دستگاه علف تراش را کرده‌اید تا درگیر مصائب و مشکلاتی که در بالا گفتیم نشوید.

اما اگر تجربه خرید چنین دستگاهی را نداشته باشیم چه؟! از کجا باید بدانیم چند نوع علف زن داریم و کدام یک مناسب کار ما است؟ بودجه من چقدر اجازه مانور برای خرید یک دستگاه علف تراش را می‌دهد؟ نوع بنزینی مناسب کار من است یا برقی؟ علف تراش پشتی بهتر است یا دوشی؟ این‌ها عمده‌ترین سؤالاتی است که افراد به هنگام خرید علف زن با آن‌ها مواجه می‌شوند برای همین ما تصمیم گرفتیم یک راهنمای خرید خیلی کامل و جامع درباره علف تراش برای شما آماده کنیم.

علف تراش بنزینی

گام اول: انواع دستگاه علف تراش کدام است؟

مثل خیلی از دستگاه‌های صنعتی و کشاورزی که در انواع مختلفی به لحاظ انرژی مصرفی تولید می‌شوند دستگاه علف تراش(علف زن) هم در دو مدل علف تراش بنزینی و علف تراش برقی تولید می‌شود. ازاین‌جهت که دسترسی شما به کدام یک از دو انرژی برقی یا بنزینی ممکن و آسان‌تر است، انتخاب بین علف زن برقی یا علف تراش بنزینی اهمیت پیدا می‌کند.

ممکن است در جایی که شما می‌خواهید از دستگاه استفاده کنید اصلاً برقی وجود نداشته باشد بنابراین حتی از انواع علف تراش شارژی هم نمی‌توان استفاده کرد چون منبعی برای شارژ کردن باتری دستگاه وجود ندارد. یا حتی ممکن است در جایی که شما سکونت دارید، دسترسی به برق وجود داشته باشد اما قیمت بنزین بالا بوده و کار با دستگاه علف تراش بنزینی برای شما صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ بنابراین بین این دو گزینه انتخاب با شما و باتوجه‌به شرایط کاری شما است. اما اگر موافق باشید هر یک از این دو مدل را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم:

گام دوم: بررسی علف تراش بنزینی و مزایا و معایب آن

در واقع علف تراش را بیشتر به نوع علف تراش بنزینی می‌شناسند که بیشترین فروش را به خود در دنیا اختصاص داده و کاربری بسیار بالایی دارد، قابلیت بستن تمام تیغه‌های علف تراش و هد نخ علف زن را دارا می‌باشد و موتورهای آن با توان‌های مختلفی تولید می‌شود. از آن می‌توان به‌عنوان داس زن، شمشادزن، علف زن و شاخه زن نیز استفاده کرد. این علف تراش از چند قسمت به شرح زیر تشکیل شده است:

موتور علف تراش بنزینی

موتور علف تراش بنزینی در واقع مهم‌ترین قسمت آن به شمار می‌آید. باتوجه‌به برند تولیدکننده، توان موتورها متفاوت است ولی معمولاً بیشتر موتورهایی که روی این دستگاه مشاهده می‌کنید بین 1 تا 2 اسب بخار قدرت دارند. این موتورها معمولاً دوزمانه و تک سیلندر است بااین‌وجود انواع علف زن چهارزمانه آن نیز وجود دارد. اگر وسعت کار شما زیاد است و جایی که می‌خواهید علف‌های آن را بتراشید از پوشش گیاهی مقاومی برخوردار است بهتر است از دستگاه‌هایی استفاده کنید که دارای موتورهای قدرتمندتری هستند. باید به این نکته در هنگام خرید توجه کنید که برخی فروشندگان موتورهای 1.5 اسب بخار را به‌عنوان 2 اسب بخار به فروش می‌رسانند درحالی‌که این‌گونه نیست؛ بنابراین باید حتماً از فروشگاه‌هایی خرید کنید که به آن‌ها اطمینان داشته و محصولات اصلی را با عناوین واقعی بفروشند.

لوله یا اهرم فلزی علف زن بنزینی

قسمت دیگر علف تراش بنزینی، لوله فلزی میانی یا مرکزی است که یک طرف آن به موتور متصل بوده و طرف دیگر آن فلنچ و تیغه قرار دارد. از داخل این لوله یک فنر رد شده که گشتاور موتور را به تیغه منتقل می‌کند. در هنگام خرید باید به کیفیت این لوله توجه داشته باشید، جنس لوله بهتر است از آلومینیوم باشد که در عین سبکی از مقاومت خوبی نیز برخوردار باشد.

دستگاه‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند معمولاً دچار مشکل در این قسمت می‌شوند. طول این لوله برای دستگاه‌های مختلف، متفاوت است اما معمولاً بین 70 تا 170 سانت طول دارند. روی این میله دستگیره قرار گرفته که کلیدهای گاز و کلاچ روی آن قرار دارد. نکته مهم دیگر در هنگام خرید دستگاه علف تراش توجه به شکل ظاهری اهرم فلزی است؛ اهرم‌ها یا به شکل صاف طراحی می‌شوند یا به شکل سرکج، اما تفاوت این‌ها در چیست؟

  • اهرم فلزی صاف: در این مدل فاصله شما از علف‌ها دورتر است و نیاز است زاویه بیشتری با دست‌ها به دستگاه بدهید که ممکن است دست‌های شما زودتر خسته شود اما به علت اینکه فاصله شما از تیغه دورتر است ایمنی بیشتری دارید.
  • اهرم فلزی سرکج: در این مدل فاصله شما با علف‌ها کمتر بوده و استفاده از دستگاه راحت‌تر است بااین‌حال به علت نزدیکی کاربر به تیغه ایمنی آن کمتر است.

دستگیره علف تراش بنزینی

روی قسمت لوله آلومینیومی یک دستگیره قرار گرفته است. باتوجه‌به مدل دستگاه شما این دستگیره می‌تواند به دو شکل باشد:

1- فرمان دوچرخه‌ای: که شبیه دستگیره‌های دوچرخه بوده و کاربر به‌وسیله دودست آن را کنترل می‌کند. روی دستگیره سمت راست کلیدهای گاز و کلاچ قرار داشته و بدون حرکت اضافی می‌توانید از این کلیدها استفاده کنید. مزیت فرمان دوچرخه‌ای این است که به‌راحتی می‌توانید به سمت چپ و راست بچرخید.

2- فرمان دایره‌ای: این دستگیره یک اهرم فلزی است که روی آن یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته و کاربر با وسیله یک‌دست آن را کنترل می‌کند.

فلنچ علف تراش بنزینی

یکی از قطعات مهمی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید فلنچ سر دستگاه است که تیغه یا توپی هد علفتراش به آن نصب می‌شود، در زمان خرید به این نکته دقت کنید که جنس این فلنچ از آلیاژ برنج باشد تا مقاومت بالایی در برابر ضربات داشته باشد.

بررسی نکات مثبت و منفی علف تراش بنزینی
مزایامعایب
قدرت بالاصدای زیاد دستگاه
مناسب انجام کارهای طولانی‌مدتآلودگی هوا
نیازی به برق نداردمشکلات موتورهای دو زمانه را دارد
محدودیتی برای حرکت در مساحت‌های زیاد نداردکار با آن بسیار خطرناک است

گام سوم: بررسی علف تراش برقی و علف تراش شارژی

علف تراش برقی در واقع دستگاهی است که از طریق یک سیم برق کار می‌کند و علف زن شارژی نیز با داشتن یک باتری لیتیومی قابل شارژ که در واقع منبع تغذیه انرژی دستگاه به شمار می‎آید کار می‌کند. این نوع علف زن‌ها، دستگاه‌های قدرتمندی برای کارهای بزرگ و سخت نیستند و در دنیا نیز استفاده کمتری از این مدل نسبت به علف تراش بنزینی می‌شود. در واقع این نوع علفتراش‌ها برای انجام مصارف خانگی مثل هرس علف‌های هرز نازک حیاط خانه یا باغچه و غیره مناسب است و قدرت انجام کارهای باغبانی سنگین را ندارد، بااین‌حال اگر دسترسی شما به بنزین به هر نحوی محدود است بهترین گزینه شما دستگاه علفتراش برقی یا شارژی خواهد بود.

ما دراین مقاله به معرفی 10 علف‌زن باغی موجود در بازار ایران پرداختیم.

معمولاً قدرت موتورهای این دستگاه 1400 وات بوده و قابلیت بستن تیغه‌های فولادی و نخ علفتراش روی آن وجود دارد. این دستگاه سبک بوده و در مقایسه با انواع علف تراش‌های بنزینی قیمتی بسیار پایین‌تر دارند، نمونه‌های شارژی حتی از این هم کمتر است. در هنگام استفاده از نوع شارژی بهتر است حتماً دو باتری داشته باشید تا در حین کار اگر شارژ دستگاه تمام شد بتوانید به کار خود ادامه دهید.

بررسی نکات مثبت و منفی علف چین های برقی و شارژی
مزایامعایب
کم‌صدا استبه‌اندازه بنزینی قدرتمند نیست
آلودگی هوا ندارددر همه‌جا دسترسی به برق وجود ندارد
سبک استزودتر خراب می‌شود
ارزان استهزینه تعمیر آن بالاست
نیازی به بنزین نداردباتری بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد

گام چهارم: انتخاب بین علف زن بنزینی پشتی یا دوشی؟

علف تراش بنزینی به دو مدل دوشی و پشتی تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک می‌دهیم تا شما در انتخاب خود دقیق‌تر عمل کنید:

علف تراش بنزینی پشتی

برای علف تراش پشتی یک کوله‌پشتی طراحی شده که زیر آن یک شاسی فلزی قرار دارد، موتور روی شاسی سوار شده و شاسی به کوله‌پشتی بسته می‌شود. در واقع شما برای کار با این دستگاه باید آن را مانند یک کوله به پشت خود انداخته و از آن استفاده کنید. در این حالت دیگر لوله یا اهرم فلزی مرکزی حالت خود را از دست می‌دهد چراکه موتور پشت شما است، بنابراین یک فنر منعطف با روکش لاستیک به موتور متصل است و این فنر ادامه پیدا کرده تا لوله فلزی، تا به‌راحتی بتوانید از لوله استفاده کنید.

به هنگام خرید باید توجه داشته باشید که کدام مدل بیشتر مناسب شما است. از این مدل برای کارهای طولانی‌مدت استفاده می‌کنند؛ چراکه وزن دستگاه روی قسمت‌های مختلف بدن شما تقسیم شده و کارکردن با آن را راحت می‌کند.

علف تراش بنزینی دوشی

مدل دیگر علف تراش، علف تراش دوشی است که برای استفاده از دستگاه یک بند دوشی وجود دارد که باید آن را به‌صورت حمایل روی دوش خود انداخته و باتوجه‌به نوع دستگیره که دوچرخه‌ای یا گرد باشد دستگاه را کنترل کنید. این دستگاه برای کارهایی که مدت‌زمان استفاده از دستگاه زیاد نباشد مناسب است؛ چراکه در طولانی‌مدت به شانه شما فشار خواهد آورد.

نکات مثبت و منفی علف‌زن بنزینی دوشی و پشتی
نوع پشتینوع دوشی
مزایامعایبمزایامعایب
حمل آسانفشار فنر لاستیکی به بازوعدم فشار به بازوخستگی شانه در کار زیاد
دست قدرت مانور بیشتری داردقیمت بالاترقیمت ارزان‌تردست قدرت مانور کمتری دارد

اگر کار شما مداوم و طولانی‌مدت است بهتر است از علفتراش پشتی استفاده کنید این علفتراش قیمت بیشتری دارد چراکه تجهیزات به‌کاررفته در آن بیشتر است، علاوه بر کوله‌پشتی که دارای دو بند و یک کمربند است، دارای یک شاسی فلزی است که موتور روی آن سوار شده و همچنین یک شیلنگ یا فنر لاستیکی منعطف دارد که همه اینها باعث افزایش قیمت آن شده است. در هنگام خرید علفتراش پشتی توجه داشته باشید که دوخت کوله‌پشتی از کیفیت خوبی برخوردار باشد همچنین پهنای بندها به‌قدری باشد که فشار کمتری به کتف‌های شما وارد شود.

همچنین به این نکته توجه کنید که شاسی باید دارای دو فنر ضربه‌گیر باشد تا لرزش‌های موتور کمتر به کاربر وارد شود. بااین‌حال ذکر این مورد هم ضروری است که شیلنگ یا فنر لاستیکی علف زن پشتی در هنگام کار به بازوی شما فشار بیشتری وارد می‌کند ولی قدرت مانور بیشتری به‌وسیله دست‌ها به شما می‌دهد. علف تراش دوشی دقیقاً برعکس علفتراش پشتی است یعنی فشاری به بازوی شما وارد نمی‌شود اما قدرت مانوردهی و زاویه دهی کمتری با دست‌ها خواهید داشت.

در هنگام خرید علف زن دوشی نیز باید به پهنای بند دستگاه توجه کنید که پهنای آن مناسب باشد همچنین کیفیت قلابی که بند به موتور بسته شده بالا باشد، بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که قلاب آن فلزی باشد.

گام پنجم: لرزش علف تراش باید کم باشد

دستگاهی انتخاب کنید که لرزش‌های کمتری داشته باشد؛ چراکه لرزش‌های مداوم بعد از مدتی عصب‌های دست شما را دچار آسیب کرده و ممکن است مشکلات مفصلی برای شما به وجود بیاورد. برای اطلاع از بهترین علف زن‌هایی که لرزش‌های کمی دارند می‌توانید از همکاران ما در فروشگاه اینترنتی ابزارینو کمک بگیرید.

گام ششم: از علف تراش چه انتظاری دارید؟

برای اینکه بتوانید یک دستگاه علف تراش مناسب تهیه کنید باید نسبت به کاری که می‌خواهید با آن انجام دهید اشراف داشته باشید برای این کار می‌توانید چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  • توجه به تراکم علف‌ها
  • توجه به ضخامت علف‌ها

هرچه تراکم و ضخامت علف‌ها بیشتر باشد قدرت علفتراش و تیغه شما نیز باید بیشتر شود.

گام هفتم: خرید از فروشگاه‌های معتبر

دستگاه علفتراش یکی از تجهیزات کشاورزی بسیار پرفروش بوده که انواع متنوعی نیز دارد اما باید به هنگام خرید حتماً از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا در صورت عیب‌وایراد و خرابی علف زن بتوانید از خدمات پس از فروش آن استفاده کنید. خرید از فروشگاه‌های مطمئن در واقع از مشکلات احتمالی آینده مثل عدم تأمین قطعات یدکی جلوگیری می‌کند.

علف تراش بنزینی دوشی

گام هشتم- دستگاه قابلیت اتصال انواع تیغه‌ها را داشته باشد

امروزه اکثر دستگاه‌های علف تراش این قابلیت را دارند بااین‌حال دستگاه‌هایی وجود دارند که به‌عنوان دستگاه علف تراش چهارکاره به فروش می‌رسند در واقع این دستگاه‌ها دارای تیغه‌های متفاوتی هستند که کارایی دستگاه شما را بیشتر می‌کند. این کاربری‌ها عبارت‌اند از موارد زیر:

الف) استفاده از علف تراش به‌عنوان شمشادزن

برای این کار یک تیغه مخصوص شمشادزنی روی دستگاه وجود دارد. این تیغه دارای لبه‌های فلزی مقاوم بوده که به‌راحتی می‌تواند شمشادها را کوتاه کرده و به آن‌ها مدل دهد.

ب) استفاده از علف تراش به عنوان شاخه زن

برای این کار یک تیغه زنجیری روی دستگاه وجود دارد دقیقاً شبیه تیغه‌های اره زنجیری با این تفاوت که طول این تیغه کمتر است. این تیغه یک قسمت ساطوری داشته که یک زنجیر تیغ‌دار به‌دور آن حرکت می‌کند. با استفاده از این قطعه می‌توانید به‌وسیله دستگاه علف تراش به‌راحتی سرشاخه‌های درختان را کوتاه کنید و ازآنجایی‌که طول لوله علفتراش بلند است نیازی به نردبان و وسایل این‌چنینی نیست.

ج) استفاده از علفتراش به‌عنوان داس زن

با استفاده از یک تیغه سه پر می‌توانید به‌راحتی از دستگاه علفتراش خود به‌عنوان یک داس استفاده کنید و انواع علوفه‌جات مثل یونجه، ساقه برنج و گندم و غیره را درو کنید.

د) استفاده به‌عنوان علف تراش

در واقع کاربری اصلی دستگاه همین مورد بوده که با بستن توپی نخ علف تراش و استفاده از انواع نخ‌های علفتراش مثل نخ علفتراش گرد، نخ علفتراش چهارگوش، نخ علفتراش مارپیچ، نخ علفتراش مغزدار تیتانیوم، نخ علفتراش اره‌ای و غیره می‌توانید انواع علف‌های هرز خشک یا تر، ضخیم یا کلفت را بتراشید. در هنگام خرید اگر می‌خواهید هنگام استفاده از دستگاه ایمنی بیشتری داشته باشید بهتر است یک توپ نخ علفتراش تهیه کنید، گرچه در هنگام خرید به مقدار 2 تا 3 متر از این نخ روی بسته‌بندی وجود دارد اما این مقدار برای کار شما کافی نیست. نخ علفتراش نسبت به تیغه‌های فلزی امنیت بسیار بیشتری داشته و برای تراشیدن علف‌های هرز کنار دیوار، دور درختان یا پاک‌سازی داخل کانال‌های آب از علف هرز و غیره مناسب است؛ چراکه با برخورد نخ علفتراش به این موانع مشکلی برای دستگاه شما به وجود نخواهد آمد اما این قضیه برای تیغه‌های علف‌تراش صدق نمی‌کند؛ چراکه هم تیغه شما آسیب خواهد دید و هم دیوار یا تنه درخت! برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تیغه‌های علف‌تراش به این صفحه مراجعه کنید.

سوال متداول: علف تراش چیست و چه فرقی با چمن‌زن دارد؟

دستگاه علفتراش که به داس موتوری نیز شناخته می‌شود یک دستگاه موتوری و با اهرم بلند است که با چرخش خیلی سریع تیغه یا نخ علفتراش، قادر به درو کردن انواع علف‌ها است. البته بریدن علف‌های هرز به کیفیت خود علف‌ها نیز بستگی دارد؛ چراکه هرچه ضخامت علف‌ها بیشتر می‌شود درواقع با تعویض تیغه‌های علف تراش می‌توان استفاده بهینه‌تری از این دستگاه کرد. اما یکی از سؤالات همیشگی کاربران این است که علف تراش یا علف زن چه تفاوتی با چمن‌زن دارد؟ آیا اساساً تفاوتی بین این دو دستگاه وجود دارد یا اینکه فقط یک تفاوت اسمی است؟

در پاسخ به سوال بالا باید بگوییم بله قطعاً این دو دستگاه با هم متفاوت هستند و کارایی مختلفی دارند. هرچند با دستگاه علف تراش نیز می‌توان چمن‌ها را کوتاه کرد اما دستگاه تخصصی چمن‌زن، علفتراش نیست. برعکس این قضیه اما صادق نیست یعنی با دستگاه چمن‌زن نمی‌توانید علف‌های هرز را بتراشید.

دستگاه چمن‌زن با طراحی متفاوت چیزی شبیه یک جعبه یا جاروبرقی است که زیر آن تیغه‌هایی قرار گرفته که با تنظیم ارتفاع آن‌ها می‌توان چمن‌ها را خیلی صاف و یکدست کوتاه کرد اما دستگاه علف تراش دستگاهی است با یک اهرم بلند و مقاوم که یک سر آن تیغه قرار گرفته و برای درو کردن باید بدن خود را به زاویه چپ و راست بچرخانیم؛ بنابراین این دو دستگاه هم تفاوت در کارکرد و هم تفاوت در طراحی دارند و روش کار با آن‌ها نیز متفاوت است.

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا 108

هنوز امتیازی ثبت نشده است !

اشتراک گذاری
نوشته‌های مرتبط

یک پاسخ به “راهنمای انتخاب دستگاه علف زن (علف‌تراش)”

  1. عزیزان به نطر شما یک علف تراش مقاوم برای یک هکتار باغ کدام علف تراش را پیشنهاد می دهید وقیمت ان چقدره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد ارسالی را در کادر زیر وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت